Rallin MM-sarjan yllätysratkaisu nosti esiin hälyttäviä kysymyksiä – onko koko laiva uppoamassa?

Pirelli ilmoitti viime viikonloppuna yllättävästä päätöksestään.
Pirelli
Rallin MM-sarjassa kilpaillaan Pirellin renkailla kauden 2024 loppuun saakka. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjaan haetaan parhaillaan rengastoimittajaa kausille 2025-27. MM-rallitiimeille nykyään kumit toimittava Pirelli tiedotti lauantaiaamuna, ettei se hae jatkokaudelle.

Lue myös: Yllätysratkaisu: Pirelli vetäytyy rallin MM-sarjasta

Italialaisyhtiön ratkaisu nosti esiin isoja, jopa hälyttäviä, kysymyksiä. Kokeeko Pirelli, ettei se saa rallin MM-sarjasta riittävää vastinetta rahoilleen? Tai onko rallin MM-sarja vajonnut niin alas, että rengasvalmistaja päätti jättää uppoavan laivan?

Rallin MM-sarja toimii autonvalmistajien markkinointikanavana – ja sitä se on myös rengasvalmistajalle. Ja kuten hyvin tiedetään, kovinkaan moni autonvalmistaja ei ole tällä hetkellä kiinnostunut markkinoimaan tuotteitaan lajin korkeimmalla tasolla.

Mukana on vain kaksi täysiveristä tehdastiimiä, Toyota ja Hyundai, joiden lisäksi M-Sport ajattaa WRC-luokassa Fordeja ilman jenkkivalmistajan täyttä tukea. Yleisesti on tunnustettu, että laji kaipaa lisää talleja noustakseen suosta kohti valoisampaa huomista.

Pirelli palasi MM-sarjan rengastoimittajaksi vuonna 2021 sopimuksella, joka umpeutuu ensi kauden lopussa. Viime kausien aikana Pirellin renkaat ovat päässeet otsikoihin – ja niiden kautta suuremman yleisön silmien eteen – lähinnä negatiivisessa valossa.

Joissain ralleissa rengasrikkoja on tullut enemmän, joissain vähemmän. Ja kun kumeja on mennyt, asianosaiset ovat osoittaneet syyttävän sormensa kohti Pirelliä. ”En yhtään tiedä, missä se meni” – tämä on monesti tälläkin kaudella kuultu lausahdus, kun kuljettaja on saapunut erikoiskokeen maaliin pelkät kumiriekaleet vanteesta roikkuen.

Eli voisiko toisaalta Pirellin vetäytymisen taustalla olla se, että markkinointivälineenä rallin MM-sarja oli sille liian vaikea tai jopa täysin väärä?

Pirelli on toiminut F1-sarjan rengaskumppanina vuodesta 2011 ja yhtiö aikoo jatkossakin satsata moottoriurheilun jättiläiseen. Pirellin urheilupomon Mario Isolan mukaan neljän kauden visiitti rallin MM-sarjassa on yhtiölle riittävä.

– Uskomme, että olemme tässä ajassa saaneet haluamamme ollessamme mukana lajin huippuluokassa, Isola kertoi Motorsport.comille.

– Emme voi olla kaikkialla, minkä vuoksi meidän on tehtävä päätöksiä. Uskon, että tämä ajanjakso oli hyvä tulla takaisin MM-sarjaan pitkän tauon jälkeen, sillä viimeksi toimitimme renkaita WRC-autoihin vuonna 2010. Kymmenen vuoden jälkeen oli hyvä tulla takaisin ja näyttää brändimme MM-sarjan korkeimmalla tasolla ja nyt haluamme keskittyä (ralliin) muilla tavoin.

Isolan mukaan Pirelli tekee rallirenkaidensa kehitystyötä jatkossakin, sillä se on edelleen mukana muun muassa rallin EM-sarjassa ja kansallisissa rallisarjoissa. Mutta miksi se ei enää havittele paikkaa lajin ykköstasolta, kun esimerkiksi formula ykkösissä se on ollut mukana yli kymmenen vuotta?

– Jokainen sarja on erilainen. Uskoakseni F1-sarja vaatii paljon aikaa, jotta brändin ja sarjan välille saadaan luotua yhteys. Tämä johtunee siitä, että katsojat ovat erilaisia, Isola perustelee.

– Rallista löytyy pienempi segmentti intohimoisia katsojia. Käytännössä heille voi kertoa haluamansa viestin neljässä vuodessa.

Tiettävästi rallin MM-sarjan seuraavaksi rengastoimittajaksi on hakenut kolme halukasta: Michelin, MRF ja Hankook. Kansainvälisen autoliiton FIA:n on määrä päättää tulevasta rengastoimittajasta 19. lokakuuta.

Katso alta Kreikan MM-rallin kooste.

Lue myös nämä

  • Uusimmat