Edellisviikon isoin jytky oli se, kun Kansainvälinen autoliitto FIA julkaisi uudet pistesäännöt MM-kaudelle. Jatkossa varsinaisen rallin pisteet ovat jaossa jo lauantai-illan tulosten perusteella, minkä lisäksi sunnuntain erikoiskokeilta on saatavilla erilliset pisteet seitsemälle nopeimmalle.
Lue lisää: Rallin MM-sarjaan järisyttävä uudistus!
Rallin MM-sarjan tulevaisuudesta tehtiin muitakin linjauksia. Yksi näistä oli se, että nykyisillä Rally1-hybridiautoilla kilpaillaan hyvin todennäköisesti pääluokassa vuoden 2026 loppuun saakka.
Tämän suuntauksen taustalta on paljastunut toinen iso uutinen. Dirtfish-sivuston mukaan kaiken keskiössä oli se, että Hyundai Motorsport on sitoutunut pysymään rallin MM-sarjassa seuraavat kolme vuotta.
Tiettävästi viime torstaina keskusteltiin myös sellaisesta vaihtoehdosta, että pääluokassa voitaisiin siirtyä käyttämään Rally2-luokituksen kilpureita kaudesta 2025 eteenpäin. Pääluokan valmistajat olivat kuitenkin tätä vastaan.
Dirtfishin mukaan Rally1-autojen heivaaminen olisi kova takaisku etenkin M-Sportille, joka ei ole täysiverinen tehdastiimi, mutta saa kuitenkin tukea Fordilta. Jenkkivalmistajan tuki voisi kadota kokonaan, mikäli pääluokan autoissa ei hyödynnettäisi hybriditeknologiaa.
Viime viikon linjaukset tarkoittanevat sitä, että Rally1-autojen syklistä tulee lopulta viisivuotinen. Se on vielä päättämättä, millaista teknologiaa MM-sarjan pääluokan autoissa käytetään vuodesta 2027 alkaen.
Lue myös: Esapekka Lapilta tiukkaa puhetta rallin MM-sarjan valtavasta uudistuksesta
Lue myös: Kalle Rovanperältä tyrmäys Jari-Matti Latvalankin tekemälle ehdotukselle