Kalle Rovanperältä tyrmäys Jari-Matti Latvalankin tekemälle ehdotukselle

Kalle Rovanperä ei kannata sitä, että rallin MM-sarjan pääluokassa otettaisiin askel taaksepäin.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan pääluokan teknisistä linjauksista keskusteltiin viime viikolla Lontoossa. Yksi ehdotuksista oli se, että pääluokassa voitaisiin siirtyä käyttämään niin sanottuja kakkosluokan eli Rally2-luokituksen kilpureita.

Maailmanmestaruudesta on kamppailtu viime vuodesta lähtien Rally1-luokituksen hybridiautoilla. Yksi isoimmista ongelmista on se, että pääluokassa on vain kolme tallia, minkä takia paikkoja on vain harvoille kuljettajille.

Dirtfishin mukaan nykyiset pääluokan tiimit äänestivät Rally2-autoihin siirtymistä vastaan. Tiettävästi vuoden 2025 tekniset säännöt ovat yhä tarkastelun alla, mutta loikka luokkaa alemmaksi vaikuttaa epätodennäköiseltä.

Kaksi edellistä maailmanmestaruutta voittaneen Rovanperän mukaan pääluokan autoista pitää löytää näyttävyyttä.

– Tarvitsemme jännittävämpiä autoja (pääluokkaan). Rally2-autot ovat toki nopeita ja hienoja autoja, mutta Rally1-autot ovat aivan toisesta maailmasta, Rovanperä vertaili Dirtfishille.

Rovanperä kilpaili itse viimeksi Rally2-autolla kaudella 2019, jolloin hän saavutti MM-sarjan WRC2 Pro -luokan mestaruuden Skodalla.

Aiemmin muun muassa Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala on ehdottanut, että pääluokassa voitaisiin käyttää Rally2-autoja, mikäli mukaan ei muuten saada uusia valmistajia. Rovanperä on eri linjoilla.

– Rally2-autot ovat hyviä. Testasin Yarista (Toyotan uutta Rally2-autoa) ja siinä oli hyvä alusta ja nautin muutenkin autosta. Mutta jos ne haluttaisiin ottaa pääluokkaan, niihin pitäisi lisätä tehoa ja näyttävyyttä. Kun on metsässä seuraamassa rallia, sen pitää tuntua kunnolla, kun ralliauto on tulossa. En ole vakuuttunut, että Rally2-auto olisi oikea vaihtoehto, Rovanperä sanoi.

– Ehkä Rally2-autot steroideilla, maailmanmestari letkautti perään.

Lue myös: Jari-Matti Latvalalla radikaali ehdotus, jos rallin MM-sarja rysäyttää ojasta allikkoon

Lue myös nämä