FIA tiedotti viime viikolla MM-sarjan tulevaisuuden linjauksista. Rally1-autoista otetaan hybridiyksiköt pois ja niiden tekniikkaa yksinkertaistetaan muutenkin. Samaan aikaan Rally2-autoihin tulee tarjolle niin sanottu WRC-varustepaketti, joka mahdollistaa kilpailemisen paremmista yleiskilpailun sijoituksista.
Lue lisää: Hyvästit hybrideille! Rallin MM-sarjaan valtavia muutoksia
Citroen vetäytyi pois rallin MM-sarjan pääluokasta kauden 2019 jälkeen. Ranskalaisvalmistajaa on kaipailtu takaisin lajin huipulle, mutta toistaiseksi se on tyytynyt kilpailemiseen WRC2-luokassa.
Citroenin taustalla olevan Stellantis-konsernin Customer Racing -osaston pomo Didier Clement ei vielä anna mitään lupauksia ranskalaisvalmistajan tulevaisuuden kuvioista.
– Välitön reagointi ei ole kovin hyödyllistä, koska kyse on vain lehdistötiedotteesta, ei säännöistä. FIA:ssa kaikki ymmärtävät, että tilanteen muuttamiseksi on tehtävä toimia. Keskusteluja on käyty jo pitkään, ja kaikki valmistajat ovat vaihtaneet säännöllisesti tietoja, Clement kertoi ranskalaiselle Rallye Sport -sivustolle.
Tulevat tekniset säännöt on tarkoitus lyödä lukkoon kesällä. Nyt esitettyihin linjauksiin voi vielä tulla muutoksia, sillä tulevien kuukausien aikana niistä käydään vielä keskusteluja FIA:n ja valmistajien välillä.
Clement kuvaili muutosehdotuksia mielenkiintoisiksi, mutta sen enempää hän ei ottanut asiaan kantaa.
– On tärkeää ymmärtää, että sääntöjen viimeistelyssä kestää vielä pitkään. Prosessiin menee aikaa useita kuukausia, koska tämä on äärimmäisen monimutkainen asia. Esimerkiksi yksityiskohdat on saatava millimetrin tarkkuudella, Clement sanoi.
Ranskalaiskuljettaja Yohan Rossel puolustaa Citroenin värejä tällä kaudella rallin MM-sarjan WRC2-luokassa. Rossel nappasi voiton kauden avanneesta Monte Carlon osakilpailusta.
Seuraavan kerran Rossel päästetään irti huhtikuun puolella.
– Yohan kilpailee varmasti Kroatiassa, Portugalissa ja Sardiniassa. Muokkaamme ohjelmaa kalenterin ja hänen kilpakumppaneidensa tulosten perusteella, Clement totesi.