Citroen palaa sääntöuudistusten jälkeen takaisin MM-sarjan pääluokkaan? ”Sormet ristiin, että kaikki menee hyvin”

Rallin MM-sarjassa on lähivuosina luvassa melkoinen mullistus, sillä kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti tällä viikolla isoista muutoksista.
Yohan Rossel
Yohan Rossel. Kuva: Citroen Racing
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

WRC-työryhmän tekemien linjausten mukaisesti Rally1-autoista poistetaan hybridiyksiköt tämän kauden päätyttyä. Lisäksi aerodynaamisia ominaisuuksia vähennetään ja turbon kuristinta pienennetään. Pääluokan autojen tekniikkaa tuodaan siis lähemmäksi Rally2-kilpureita.

Citroenin Rally2-autolla vuosikausia kilpaillut Yohan Rossel on linjauksista mielissään.

– Eivät ne minun silmiini hassummilta näytä. Oli selvää, että jotain on tehtävä ja myös he (FIA) tajusivat sen. Nyt on kyse siitä, mihin suuntaan kukin brändi haluaa lähteä, Rossel sanoo ranskalaisella Rallye Sport -sivustolla.

– Onnittelen vilpittömästi työryhmää päätöksistä. Siellä on ollut iso joukko kokeneita ihmisiä miettimässä asiaa. Luotan heihin ja nyt sormet ristiin, että kaikki menee hyvin.

Uusien sääntöjen mukaan Rally2-autoihin tulee tarjolle tulevaisuudessa WRC-paketti, joka pitää sisällään isomman kuristimen, suuremman pakoputkiston, takasiiven ja läppävaihteet. Näin olleen nykyiset Rally2-autot voitaisiin päivittää kilpailemaan tulevia pääluokan autoja vastaan.

Kyseinen päätös voi parhaimmillaan lisätä kilpailua pääluokassa, jos esimerkiksi Rosselin edustama Citroen ja kenties myös Skoda päivittäisivät Rally2-autonsa pääluokkaan.

– Nuorena kuskina ei aiemmin oikein ollut mitään väylää nousta pääluokkaan. Homma oli jumissa sen suhteen ja tarjolla oli korkeintaan jotain osa-aikaisia pestejä. Varmasti Rally1-kuskeille uudet autot eivät ole niin hauskoja ajettavia, mutta jos voimme nostaa voitosta kilpailevien kuskien määrän neljästä kymmeneen, niin se olisi hienoa, Rossel summaa.

– Nyt kaikilla on ainakin selkeämpi kuva tulevaisuudesta. Saa nähdä, nouseeko pääluokkaan uusia valmistajia. Säännöt on vasta julkistettu ja esimerkiksi Citroenin osalta on liian aikaista sanoa mitään. En tiedä, ovatko he kiinnostuneita.

WRC-työryhmän laatimat muutokset sinetöidään kesäkuussa, joten joitain muutoksia voi vielä tulla. Toivottavaa kuitenkin on, että keinolla millä hyvänsä MM-sarjan pääluokkaa saadaan elvytettyä.

– Suorituskyvyn suhteen olen edelleen siinä uskossa, että päivitetty Rally2-auto voi kilpailla Rally1-autoja vastaan kaudella 2026. Jos saamme autoon lisää voimaa ja aerodynamiikkaa, ja kun pääluokan autosta otetaan voimaa pois, niin uskon, että ne ovat vertailukelpoisia, Rossel kertoo.  

– Ainoa asia, mikä minua oikeasti kiinnostaa, on kilpailun lisääminen. Olen vakuuttunut, että WRC2-luokan kärki voisi saada jotain aikaa pääluokassa.

Lue myös nämä