Nyt tulee rajua tekstiä rallin MM-sarjasta – tallipomo avaa sanaisen arkkunsa

Rallin MM-sarjan pitää löytää pikaisesti uusi suunta, jotta se ei näivety kasaan. Tätä mieltä on M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener.
Richard Millener ja Adrien Fourmaux
Richard Millener (vas.) ja Adrien Fourmaux. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan Rally1-autojen tulevat tekniset säännöt on määrä lyödä lukkoon kesäkuun puolella. Samaan aikaan pohditaan sitä, miten MM-rallien formaattia ja markkinointia pitäisi uudistaa, jotta laji saavuttaisi jatkossa entistä isomman yleisön.

M-Sportin tallipäällikkö Richard Millener on teknisistä säännöistä samaa mieltä kuin muidenkin tiimien pomot: vuosille 2025 ja 2026 on turhaa tehdä radikaaleja muutoksia, sillä uusia talleja ei saada houkuteltua sarjaan näin lyhyellä aikavälillä.

Sen sijaan katse tulee suunnata vuoden 2027 sääntöihin. Millenerin mukaan tämä on realistisempi vaihtoehto saada lähtöviivalle lisää autoja, kun kehitystyöhön on varattu aikaa pari vuotta.

Millenerin mielestä autojen kuluja pitäisi pystyä kontrolloimaan paremmin. Tämä on helpommin sanottu kuin tehty, sillä kuten brittipomo asian muotoilee: ”jos tiimilläni olisi enemmän rahaa kuin muilla, se käyttäisi enemmän rahaa autoon”.

Millener ottaakin asiaan laajemman näkökulman.

– Mielestäni isoin kysymys on, miksei meillä ole enemmän autoja. Se johtuu siitä, että autonvalmistajat eivät näe tällä hetkellä arvoa tässä lajissa, koska se ei ole riittävän globaali. Se ei näy tarpeeksi, Millener sanoo suoraan Rallit.fille.

– Meillä on valtavasti kuvamateriaalia, ja jokainen erikoiskoe näytetään suorana. Se, mitä meillä on, on uskomatonta. Mutta me emme näytä hyödyntävän sitä oikealla tavalla.

”Jos et muutu, jäät jälkeen”

Millenerin mukaan rallin MM-sarjan keskeisten toimijoiden on ryhdyttävä toimiin, jotta laji pysyy kehityksessä mukana ja pystyy ottamaan harppauksen eteenpäin. Millener nostaa esimerkiksi golfin, joka on onnistunut kasvattamaan fanikantaansa.

– Tykkään katsoa golfia. Se on nykyään täysin erilaista kuin kymmenen vuotta sitten. Ryder Cup (Euroopan ja Yhdysvaltain parhaiden ammattilaisten välinen joukkueturnaus) oli kymmenen vuotta sitten yläluokkainen tapahtuma. Kyse oli pelkästään golfista, taputukset olivat hiljaisia. Nyt se on yhtä juhlaa viikon ajan. Lajin DNA on säilynyt, mutta kaikki on muuten erilaista, Millener sanoo.

– Itse asiassa golf on samankaltainen laji kuin ralli. Golf-turnaukset kestävät yli kolme päivää ja ottelut (kierrokset) neljä tuntia. Kilpailuita ei ole kovin jännittävää katsoa, ellei ole todella kiinnostunut golfista ja arvosta pelaajien taitoja. Mutta silti sen ympärillä on valtava kuhina, Millener vertaa.

– Golf on enemmän uutisissa kuin ralli. Jos asiaa tarkastelee pelkästään paperilta, golf ei ole yhtä jännittävää kuin ralli. Meidän pitää keksiä ideoita, jotka vievät lajia eteenpäin ja muuttavat sitä dramaattisesti. Jotkut ihmiset eivät pidä siitä. Mutta jos et muutu, jäät jälkeen muista. Ja mielestäni olemme tällä hetkellä jäljessä.

Golfin suosiota on kasvattanut entisestään suoratoistopalvelu Netflixissä julkaistu dokumenttisarja, joka kertoo Yhdysvaltain PGA-kiertueesta ja sen persoonista. Sarjasta on julkaistu jo kaksi tuotantokautta.

Myös formula ykkösillä on oma Netflix-sarjansa, joka räjäytti pankin heti ensimmäisellä tuotantokaudellaan. Rallin MM-sarjan promootioyhtiö kertoi huhtikuussa, että myös WRC on käynyt keskusteluja suoratoistopalvelussa julkaistavasta sarjasta, mutta asia ei ole edennyt sen pidemmälle.

Lue lisää: MM-rallipomolta mielenkiintoista vihjailua Netflixistä – yksi seikka esteenä

Tarinat jäävät taka-alalle

M-Sport Ford ei tukeudu pelkästään promootioyhtiön suunnitelmiin. Brittitiimin mukana kulkee kuvausryhmä tämän kauden MM-ralleissa.

– Jos emme tee sitä lajina, teemme sen itse. Se tulee julki tämän vuoden aikana, Millener paljastaa, mutta ei kerro tarkemmin, millaista materiaalia on luvassa.

– Me tarvitsemme jotain, meidän on rakennettava luonnetta. Tarvitsemme enemmän persoonia. Golfilla on Netflix, mutta heillä on myös golfarit ja caddiet. Meillä on kuljettajat, kartanlukijat ja tiimien työntekijät. Urheilullisesti kaikki on hyvin erikoiskokeilla, sen me näytämme jatkuvasti. Mutta ihmiset haluavat nähdä, mitä mekaanikot tekevät aamuisin ja iltaisin. Mitä he tekevät, kun he lähtevät huoltoalueelta? Painuvatko he suoraan pehkuihin vai menevätkö he lasilliselle? Meidän jätkämme menevät ajamaan kartingia. Ihmiset haluavat nähdä tällaisia hauskoja asioita.

Millenerin mukaan nämä tarinat jäävät täysin taka-alalle rallin MM-sarjassa. Tallipomo ei säästele sanojaan kuvaillessaan lajin nykylinjausta: ”rallilla ei ole oikeastaan minkäänlaista strategiaa”.

– Tämä laji on todella hieno ja siinä on valtavasti potentiaalia. Olen aina puhunut siitä suoraan, mutta se johtuu siitä, että loppujen lopuksi tämä on työni ja jos se ei jatku, se ei ole enää työni.

– En todellakaan halua, että niin tapahtuu. Meidän täytyy löytää keinoja, joilla voimme selittää paremmin, mitä me teemme, Millener paaluttaa.

Lue myös: Hyundain WRC-tallin pomolta painavaa tekstiä – ”Lajimme ei pitäisi olla suljettujen ovien takana”

Lue myös nämä

  • Uusimmat