Numeroiden valinnassa on vain yksi tiukka sääntö: ainoastaan hallitseva mestari saa valita itselleen numeron 1. Mestarin ei ole kuitenkaan pakko kilpailla ykkösnumerolla – esimerkiksi Kalle Rovanperä on pitänyt kiinni numerostaan 69 myös hallitsevana maailmanmestarina.
Mutta kuinka kuljettajat ovat päätyneet omiin numeroihinsa? Tähtikuljettajat selvittävät tarinat numeroidensa taustalla rallin MM-sarjan virallisella YouTube-tilillä julkaistulla videolla, jonka voit katsoa jutun alta.
Rovanperä debytoi pääluokassa Toyotalla kaudella 2020. Suomalaiskuljettaja valitsi numerokseen 69, joka herätti paljon huomiota.
Rovanperä on aiemmin tarjonnut numeron selitykseksi muun muassa sen, että numero näyttää samalta myös silloin, kun auto on katollaan. Tuoreella videolla hän antaa kuitenkin toisenlaisen selityksen.
– On useita syitä, miksi valitsin numeron 69. Yksi niistä on se, että isäni ajoi rallicrossia numerolla 69. Meillä on edelleen autotallissa kolaroitu ovi, jossa on numero 69. Näin sen aina pienempänä ja sitten, kun pääsin valitsemaan numeron, se oli selkeä valinta, Rovanperä selvittää.
– Ja se on hyvä siinä mielessä, että kaikki muistavat sen, mestari hymyilee.
Kahdeksankertainen maailmanmestari Sebastien Ogier kilpailee puolestaan numerolla 17. Myös tämän numeron taustalla on perheeseen liittyvä tarina.
– Perheessäni oli vain yksi moottoriurheilua harrastava henkilö, kun olin nuori. Setäni ajoi autocrossia numerolla 17. Olenkin aina pitänyt siitä numerosta ja lisäksi olen syntynyt 17. joulukuuta. Siksi se oli helppo valinta, sanoo Ogier, joka ajautui moottoriurheilun pariin alkuvuodesta menehtyneen setänsä ansiosta.
Hyundain Ott Tänakille numero 8 on tullut ikään kuin sattumalta. Tänak siirtyi Toyotalle kaudeksi 2018 ja tuolloin hänen autonsa oveen lätkäistiin kasi.
– Seuraavana vuonna saimme mahdollisuuden valita numeron. Koska numeroni oli aiemmin ollut 8, päätimme jatkaa sillä. Minulle kerrottiin, että joissain paikoissa se on onnennumero ja minulle numero merkitsee jollain tapaa äärettömyyttä. Numero tuntui hyvältä.
Toiset ovat puolestaan päätyneet nykyisiin numeroihinsa käytännöllisistä syistä.
– 33 oli helppo valinta. Se on ”EE” takaperin. Valinta ei ollut kovin luova, mutta en keksinyt parempaa, Toyota-kuljettaja Elfyn Evans naurahtaa.
– Numero 4 muistuttaa kirjainta ”A”, joten keksimme hashtagin ”L4PPI”. Se on ainoa syy, miksi valitsin nelosen, Hyundai-kuljettaja Esapekka Lappi paljastaa.
Katso alta video, jossa kuljettajat kertovat tarinat numeroidensa taustalla.