Nuotit roskiksessa ja moottorikin sakkaa – suomalaisilla WRC-kuskeilla tuskaiset asetelmat Viron MM-ralliin

Esapekka Lappi ja Teemu Suninen
Esapekka Lappi ja Teemu Suninen. Kuva: M-Sport Fort WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

M-Sport Fordin suomalaiskuljettajat Esapekka Lappi ja Teemu Suninen lähtevät erittäin haastavista lähtökohdista perjantai-iltana käynnistyvään Viron MM-ralliin.

Yksityistallin Fiesta WRC -auto ei ole ollut viimeisen vuoden aikana lähelläkään kärkivauhtia nopeissa soraralleissa, jollainen on edessä Virossa. Asiaa ei ainakaan auta, että talousongelmien vuoksi brittitiimin testit ennen rallia jäivät vähiin ja ne ajettiin Englannissa täysin vääränlaisella tiestöllä.

– Lähtökohdat ovat tietenkin hyvin haastavat. Tärkeintä olisi päästä nopeasti rytmiin, että voisi ajaa muita vastaan kilpaa edes jonkin verran, Suninen toteaa.

– Tiimin sisäistä kisaa voidaan ajaa. Viime ralleissa olemme nähneet, että nopeissa ralleissa olemme muita perässä. Jäädään jatkuvasti puoli sekuntia per kilometri. Toki yritetään kehittää autoa yhdessä, Suninen jatkaa.

Lappi pääsi ajamaan pari viikkoa sitten Etelä-Viron rallissa testiä, joskin JanPro Racingin autolla. Suninen joutui tyytymään R5-luokituksen menopeliin. Kisa antoi suomalaisittain ikävää informaatiota.

– Meni pari pätkää aamulla, että olin itse aika kuutamolla. Ei oikein luottanut nuottiin, enkä muistanut, että miten tätä autoa oikein pitää ajaa. Se ralli antoi kuitenkin vähän suuntaviivoja, että missä me olemme suorituskyvyn suhteen. Voi tulla aika pitkä viikonloppu, Lappi sanoo.

Moottorista puuttuu voimaa

Mistä suorituskyvyn puute sitten johtuu? Raha on tietenkin ongelma, kun kalustoa ei pääse testaamaan, eikä kehittämään tehdastiimien tavoin.

– Miten sitä nyt vastaisi poliittisesti… Se johtuu suorituskyvyn puutteesta. Ei varmaan ole MM-sarjan parhaimmat kuskit myöskään, Lappi naureskelee.

– Isoin kynnys tällä hetkellä on moottori. Kun on tosi pitkään vauhdikasta tietä, ja kun vehkeen vaan pitäisi jaksaa kipittää, niin suorituskyky ei vaan riitä. Toivon, että seuraavassa rallissa Turkissa ollaan lähempänä muita. Siellä ei niin sitä ylärekisteriä tarvitse, pieksämäkeläinen jatkaa.

Suorituskyvyn haasteet näkyivät jo viime kesänä Jyväskylän MM-rallissa.

– Joudun valitettavasti yhtymään Esapekan mietteisiin. Jo viime vuonna Suomen rallin jälkeisessä raportissa luki, että on vahva epäily, että autossa on voiman puutetta. Toki varmasti puutteita voi olla myös aerodynamiikassa ja iskunvaimentimissa. Kun ajetaan pienemmällä budjetilla ja vähillä testikilometreillä, kehitys ei voi olla samalla tasolla kuin muilla tiimeillä, Suninen paaluttaa.

Nuotit hukassa

Lappi ajoi viime vuonna Virossa MM-sarjan promootiokilpailun, mutta ikävä kyllä nuottien suhteen tuli ongelmia. Normaalisti kuljettajat hyödyntävät edellisen vuoden nuotteja, mutta tällä kertaa ne olivat pahemman kerran hukassa.

– Citroenin ja Fordin välillä ei ole niin eroa, joten samat nuotit olisivat käyneet. Meillä oli kyllä siinä pieni juttu. Kun tuli ensimmäinen ilmoitus siitä, ettei tätä rallia ajeta kansallisena rallina, niin Janne (kartanlukija Ferm) heitti minun nuotit roskiin. Sitten kävikin niin, että tämä ralli tulee tapahtumaan MM-osakilpailuna, joten siitä kehkeytyi pieni probleema. Onneksi me löysimme viime vuoden videot, joista hän pystyi tekemään uudet nuotit.

Lappi on suuntamassa Viron MM-osakilpailuun hyvin maltillisin odotuksin.

– Pakko olla realisti, vaikka toivoisi, että pärjättäisiin, Tänäänkin tallipäällikön kanssa puhuttiin aiheesta ja hän oli myös sitä mieltä, että on otettava erilainen lähtökohta tähän kisaan. Pitää yrittää pysyä poissa vaikeuksista, sillä kisa on älyttömän nopea ja on paljon hankalia osuuksia. Mitä vaan voi tapahtua ja jos vaikka sitä kautta voisi nousta tuloksissa.

 

 

 

 

Lue myös nämä