Juuso Nordgren. Kuva: Peter Thul

Nordgren valmiina Kyproksen kuumuuteen

Tykkää uutisesta

Škodan tehdaskuljettaja Juuso Nordgrenin kausi jatkuu tulevana viikonloppuna Kyproksen EM-rallilla, jota voidaan pitää sarjan erikoisuutena.

Kyproksen rallilla on pitkät perinteet, sillä ensimmäisen kerran saarella ajettiin jo vuonna 1970. 1980- ja 90-luvuilla ralli kuului EM-sarjan vakiokalustoon. Uuden vuosituhannen alkupuolella ralli sai vihdoin MM-arvon ja WRC-autojen menoa saatiin ihailla seitsemän vuoden ajana. Tuona aikana saatiin kerran juhlia suomalaisvoittajaa, kun Marcus Grönholm oli ykkönen vuonna 2002.

Ensimmäiseen Kyproksen ralliinsa valmistautuva Nordgren lähtee tulevaan koitokseen levollisena.

– Hyvät lähtökohdat, sillä olemme saaneet hyvän rutiinin ja päässeet ajamaan paljon. Kilometrejä on kertynyt useampi sata ja lisäksi meillä on Portugalin MM-rallin ja Kreikan EM-rallin kokemukset takataskussa. Alkuviikosta ajoimme vielä 60 kilometriä testiä, Nordgren kertoo.

Renkaat koetuksella

Haastavimmaksi asiaksi uudessa kisassa Nordgren nostaa juuri olosuhteet.

– Varmasti mielenkiintoinen ralli edessä, kun 30 prosenttia EK-kilometreistä ajetaan asvaltilla ja vielä sorapyörällä. Se on haastavin juttu.

Kisaviikonlopun ajaksi Kyprokselle on luvattu lämmintä +35 °C, joten kuljettajien lisäksi myös renkaat ovat koetuksella.

– Ilman muuta keli vaikuttaa suuresti rengaskulumaan, mutta onneksi soraosuudet eivät ole niin haastavia kuin esimerkiksi Kreikan Akropolis-rallissa.

– Toinen kulumaa helpottava asia on, etteivät pätkät ole kauhean pitkiä, Nordgren pohtii.

Renkaat ovat olleet Nordgrenin harmina edellisissä kisoissa, sillä Portugalissa nuorukainen kärsi yhteensä viisi rengasrikkoa ja Kreikassa matka jäi kesken, kun karkkilalaisen Škodasta puhkesi samalla pätkällä kaksi rengasta. Asia on nyt käsitelty ja katseet on suunnattu eteenpäin.

– Ne olivat monen muuttujan summa, mutta ollaan opittu, Nordgren sanoo päättäväisesti.

Tämän vuoden Kyproksen EM-rallissa ajetaan yhteensä 13 EK:ta. Vaikka kisa on monelle Nordgrenin kilpakumppanille tuttu, uudistunut reitti antaa myös noviisille mahdollisuuden.

– Vain kaksi pätkää ovat samoja kuin viime vuonna ja nekin ajetaan tänä vuonna toiseen suuntaan. Hyvä juttu, että reitti uusiutuu. Ei pääse ajamaan ulkomuistista ja nuotituksen merkitys korostuu, Nordgren toteaa.

Keskustele uutisesta:

Lue myös:

Kalle Rovanperä kohtaa uuden haasteen tehdastiimissä Kalle Rovanperä starttaa torstaina ensimmäistä kertaa Skodan tehdastiimin kalustolla asvalttiralliin, kun Saks...
Jouhki paljasti AL:lle: Jari-Matti Latvalan WRC-ura jatkuu, myös Sunisella sopimus taskussa Rallimanageri Timo Jouhki on paljastanut Aamulehdelle, että Jari-Matti Latvalan ura jatkuu rallin MM-sarjassa ...
Milloin Kalle Rovanperä nähdään WRC-auton ratissa? – suomalaislupaus kertoi suunnitelmansa Kalle Rovanperä ei peitellyt pettymystään Suomen MM-rallin maalialueella. Rovanperän vauhti oli täysin yliv...
Tallipomo harmitteli Kalle Rovanperän kohtaloa – peukuttaa nyt toista suomalaista Suomen MM-rallin Päijälän erikoiskoe tuotti lauantaina kovan pettymyksen Skodan tehdasttimille. Skoda-kulje...
Rovanperä sai tärkeitä vinkkejä kameramiehiltä – sitkutteli vippaskonsteilla huoltoon Kalle Rovanperä luuli jo menettäneensä täysin pelinsä Suomen MM-rallissa, mutta suomalaislupaus pystyi lopulta...
Kalle Rovanperällä ylivoimainen johto Jyväskylässä – ”Tämä on ollut aivan mahtavaa”... Kalle Rovanperän huikea meno jatkui lauantaiaamupäivän erikoiskokeilla Suomen MM-rallissa. Rovanperä venytt...
Rovanperä Jyskälän kirkkain suomalainen valopilkku – ”Ihan normivauhtia” Kalle Rovanperä suorastaan säkenöi Suomen MM-rallin perjantain erikoiskokeilla. Rovanperä jätti uhkaajat taaks...
Kalle Rovanperä huikeassa lennossa – ei antanut itselleen kiitettävää arvosanaa Kalle Rovanperä löysi heti huikean vauhdin Suomen MM-rallin vauhdikkailla sorateillä. Skodan tehdastiimiin ...
Tykkäykset