Sebastien Ogier. Kuva: @World/M-Sport Ford

Kommentti: WRC-tallin temppu puhuttaa – oliko se härskiä vai jopa nerokasta?

Tykkää uutisesta

M-Sport Fordin ja Sebastien Ogierin armoton taktikointi herätti keskustelua sunnuntaina päättyneen Ruotsin MM-rallin jälkeen.

MM-sarjan johtajana teitä aurannut Ogier joutui kilpailussa olosuhteiden uhriksi. Ranskalaisässällä ei ollut mitään asiaa kärkivauhtiin putsatessaan irtolunta ja ajaessaan historic-autojen jättämissä urissa.

Ogier oli kisassa kymmenentenä ennen viimeistä erikoiskoetta, Power Stagea, jolla oli jaossa lisäpisteitä viidelle nopeimmalle kuskille. Ogierin lähtöpaikka oli edelleen ensimmäisten joukossa, joten käytännössä hänellä ei olisi ollut mitään jakoja ottaa isoa pottia päätöspätkältä.

Tässä vaiheessa M-Sport-talli päätti ottaa käyttöön järeämmät konstit. Ogier myöhästyi tarkoituksella lähdöstä ja otti aikasakon, mutta toisaalta hän sai loistavan lähtöpaikan ja sijoittui Power Stagella toiseksi Esapekka Lapin jälkeen. Tästä Ford-tähden tilille kilahti neljä bonuspinnaa.

Aikasakko pudotti Ogierin kymmenenneltä sijalta 11:nneksi, mutta M-Sportin määräyksestä Elfyn Evans myöhästeli viimeiseltä aikatarkastusasemalta ja ojensi kymppipaikan takaisin tallikaverilleen. Tästä Ogierin tilille kilahti vielä yksi MM-piste.

Kisan jälkeen M-Sportin taktikointia ja tallimääräystä kuvailtiin jopa epätoivoisena ja härskinä temppuna. Mutta oliko se sitä, jos säännöt tällaisen taktikoinnin sallivat?

M-Sportin pomo Malcolm Wilson on oppinut kantapään kautta, millaiset seuraukset voivat pahimmillaan olla, jos tallimääräystä päättää olla käyttämättä. Kaudella 2009 muuan Sebastien Loeb otti maailmanmestaruuden vain pisteen erolla Mikko Hirvoseen, ja tuolloin Citroen käytti häikäilemättä tallimääräyksiä Loebin edun nimissä etenkin Puolan MM-rallissa.

Loeb ajoi ulos Puolassa ja joutui keskeyttämään, mutta hän pääsi jatkamaan superrallisäännön turvin. Ranskalainen oli kuitenkin pudonnut toivottoman kauas pistesijoista. Mutta pian alkoi tapahtua.

Andreas Mikkelsen, Mads Östberg ja Sebastien Ogier keskeyttivät Loebin edeltä. Tämän jälkeen Citroen kaivoi raskaat aseet esiin: ranskalaistalli määräsi Citroenin junioritiimissä ajaneita Jevgeni Novikovia ja Conrad Rautenbachia hidastelemaan riittävästi erikoiskokeilla, ja näin Loeb saatiin nostettua kahdeksannelle eli viimeiselle pistesijalle ennen viimeistä erikoiskoetta. Loeb nousi lopulta seitsemänneksi, kun Hirvosen tallikaveri Jari-Matti Latvala keskeytti ulosajoon toiselta sijalta päätöspätkällä ja perui M-Sportin kaksoisvoittojuhlat.

Kisan jälkeen M-Sport-pomo Wilson kiehui raivosta, sillä hän ei voinut sietää Citroenin kikkailua. Wilson kertoi tuolloin allekirjoittaneelle, että sääntöihin olisi ehdottomasti tehtävä muutos.

Vain kuukautta aiemmin M-Sport oli päättänyt jättää käyttämättä tallimääräystä Sardinian MM-rallissa. Latvala ja Hirvonen olivat kaksoisjohdossa, ja Wilson antoi Latvalan voittaa kilpailun, jotta suomalaiskuljettaja saisi lisää itseluottamusta Portugalissa sattuneen rajun ulosajon jälkeen.

Kauden jälkeen riitti siis jossiteltavaa. Jos M-Sport olisi käyttänyt tallimääräystä – tai toisaalta Citroen ei olisi hyödyntänyt tallimääräyksiä – Hirvonen olisi voinut olla maailmanmestari vuoden päätteeksi.

Tätä taustaa vasten voi ymmärtää hyvin, miksi Wilson halusi Ogierin saavan kaikki mahdolliset pisteet Ruotsista. Kauden jälkeen se saattaa osoittautua jopa nerokkaaksi tempuksi.

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Lue myös:

Rallin MM-sarjaan kaavaillaan merkittäviä muutoksia – Toyota-pomolta mielenkiintoinen ehdotus Rallin MM-sarjan kalenteri laajenee tulevina vuosina. Tämän vuoksi MM-sarjaan kaavaillaan muutoksia, joilla ta...
Citroen vahvisti Meeken korvaajan – “Mads pystyy varmasti auttamaan meitä” Citroenin MM-rallitiimi vahvisti keskiviikkona, että se on tehnyt loppukauden kattavan sopimuksen norjalaiskul...
Video: Lappi nautiskeli “Suomen kesästä” WRC-auton puikoissa – “Viimeinkin... Toyota on jatkanut ahkerasti Toyota Yaris WRC -auton testaamista Keski-Suomen sorateillä. Jari-Matti Latval...
Rallin Tulevaisuuden Tähti -finalistit selvillä – yhtenä tuomarina keihäslegenda Tapio Korjus... Rallin SM-sarjan kauden viides osakilpailu Seinäjoella, Pohjanmaa Ralli, oli viimeinen kilpailu, jonka tulokse...
Sebastien Ogier tyrmää Citroen-huhut – “Ei ole mitään syytä vaihtaa” Viisinkertaisen rallin maailmanmestarin Sebastien Ogierin ympärillä riittää huhuja. Kuluvan kauden ylitettä pu...
Jari-Matti Latvala vastaa some-irvailuun – “Yksityiselämästäni ei ole tullut mitään huonoa kil... Toyotan WRC-tähti Jari-Matti Latvala on joutunut kyseenalaisen kovan kritiikin kohteeksi sosiaalisessa mediass...
WRC-talli yrittää saada boikotin Sardinian MM-ralliin – Mäkinen kertoi suoraan mielipiteensä kisasta... Yksi rallin MM-sarjan talleista yrittää saada muilta tiimeiltä tukea suunnitelmilleen boikotoida ensi vuoden I...
Tänak selittää, miksi toimi Ogierin kuriiripalveluna – “Me teimme sen turvallisuuden tak... Rallin MM-sarjan moninkertainen mestari Sebastien Ogier sijoittui viime viikonloppuna ajetussa Sardinian ralli...

Toni Heinonen

toni.heinonen(a)rallit.fi
Päätoimittaja

Tykkäykset