Kehno MM-debyytti laittoi Rovanperän ysärityylin vaihtoon – ”Kalle sanoi, että haluaa muuttaa kaiken”

Toyotan rallitallin supertähti Kalle Rovanperä koki melkoisen herätyksen kilpailtuaan ensi kertaa MM-tasolla viisi vuotta sitten.
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä
Jonne Halttunen ja Kalle Rovanperä ovat maailmanmestareita. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rovanperä debytoi MM-sarjassa Walesissa syksyllä 2017. Sitä ennen tuolloin 17-vuotias Rovanperä oli dominoinut Latvian rallisarjaa sekä pessyt kokeneemmilla kuskeilla lattiaa SM-sarjassa. Walesissa homma ei kuitenkaan luonnistunut yhtä hyvin.

MM-sarjan vaatimustaso tuli nopeasti Rovanperälle ja kartanlukija Jonne Halttuselle selville. Kehno tulos Walesissa pakotti kaksikon muuttamaan nuottiaan jo kesken kauden. Alun perin suurempi remontti nuottiin piti tehdä vasta kauden jälkeen.

– Walesin ralli oli silloin vaikea meille. Heti kun lähdimme lentokoneella takaisin kotiin, Kalle sanoi minulle, että näytä ne uudet nuotit ja että haluan muuttaa kaiken, koska kisa oli niin hankala, Halttunen kertoo Dirtfishin sivuilla.

– Kalle oli jo tuolloin hyvä kuski, mutta hänen nuotitustaitonsa olivat kehnot.

Halttusen mukaan Rovanperän vanhalla isä-Harrilta opitulla nuotilla ei enää pärjännyt huipputasolla. Kansallisissa kisoissa menestystä tuli, koska nuori Rovanperä käytännössä muisti erikoiskokeet ulkoa.

– Kaikki kansalliset kisat kestivät yhden päivän. MM-sarjan pidempi konsepti oli Kallella ihan uusi. Hän ei myöskään valmistautunut kisoihin videoita katsomalla tai suunnittelemalla tekemistään. Kalle vain meni kisapaikalle ja aluksi se toimi. MM-ralleissa homma ei ole enää niin helppoa.

Walesin kisassa vuonna 2017 Rovanperä ei edes kolkutellut pätkäajoissa WRC2-luokan kärkeä. Varsinkin alkukisasta ajat olivat sijoilla ynnä muut. Seuraavalla kaudella tilanne oli jo muuttunut, kun uuden nuotin myötä Rovanperä ajoi Walesissa luokkavoittoon.

– Kansallisella tasolla Kallen nuoteissa kuvailtiin vain vauhtia eli kuinka kovaa mutkaan mennään. Hän oli oppinut sen isältään ja sitä tyyliä käytettiin 1990-luvulla. Kukaan ei kuitenkaan enää nykyisin aja sellaisella nuotilla, joten meidän piti vain opettaa Kallea, Halttunen kertaa.

–  Kallen piti oppia kuvailemaan tietä, eikä vauhtia. Se oli ensimmäinen tärkeä asia. Olin käytännössä jo tehnyt uudet nuotit valmiiksi, koska meidän managerimme pyysi sitä. Kopioin paljon juttuja Esapekalta (Lappi) ja Juholta (Hänninen) sekä jotain varmasti myös Teemulta (Suninen). Oli siellä myös muita juttuja mukana, mitä olin oppinut urani aikana.

Rovanperän ja Halttusen nuotitus on yhä edelleen tiivistä yhteistyötä. Moni kuski vain sanelee nuotit kartturille, mutta suomalaiskaksikko tekee työtä yhdessä. Nuottikieli myös kehittyy edelleen.

– Alussa minulla oli valmiit nuotit, jotka Kalle sitten tarkisti. Hän halusi muuttaa muutaman sanan eli tuunasimme sitä paremmaksi. Yhä edelleen jos tietä on vaikea kuvata, yritämme etsiä uusia sanoja nuottiin. Nuottimme siis kehittyy edelleen, Halttunen summaa.

– Työskentelemme yhdessä nuottien kanssa. Nuottimme on mielestäni erittäin hyvä ja informatiivinen. En sano paljon sanoja, mutta ne pitävät paljon tietoa sisällään.

Katso alapuolelta Uuden-Seelannin MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä