Katumaasturilla rallin MM-sarjan pääluokkaan? Jari-Matti Latvalalla selkeä kanta asiaan

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala löytää myös hyviä seikkoja Kansainvälisen autoliiton FIA:n antamista linjauksista rallin MM-sarjaan.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Pentti-Oskari Ilmonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

FIA iski aiemmin tällä viikolla tiskiin yllättävän rajujakin muutoksia, joilla rallin MM-sarja yritetään elvyttää kunnolla henkiin. Kuluvan kauden jälkeen Rally1-autoissa ei enää käytetä hybridiyksikköjä, minkä lisäksi kilpureita tuodaan teknisesti muutenkin lähemmäksi Rally2-tasoa lähivuosien aikana.

Sääntölinjauksiin saattaa tulla vielä muutoksia, sillä niistä on tarkoitus tehdä lopullisia päätöksiä vasta kesällä. Kuten Toyota-pomo Latvala kertoi aiemmassa jutussamme, kaikki säännöt eivät varmasti tyydytä autonvalmistajia, minkä vuoksi niistä käydään keskusteluita tulevien kuukausien aikana.

Lue lisää linjauksista: Hyvästit hybrideille! Rallin MM-sarjaan valtavia muutoksia

Hyvä asia on se, että FIA on nyt päättänyt tehdä radikaaleja ratkaisuja, jotta MM-sarjaan saataisiin lisää kilpailua ja uusia valmistajia. Sen myöntää Latvalakin.

– Mielestäni tässä on ehdottomasti hyviä asioita. Mutta ihan suoraan tällaisilla linjauksilla ei voida lähteä. Niitä pitää vielä hienosäätää, jotta saadaan valmistajia lisää, Latvala kertoo Rallit.fille.

– Esimerkiksi auton myyminen voi olla sellainen asia, että se tyrmää autonvalmistajan innostuksen. Meillä pitää olla keskustelua tiimien ja autonvalmistajien kanssa tästä asiasta. Mutta tässä on hyviä asioita, kuten se, että katumaastureilla sekä B- ja C-segmentin autolla voisi tulla mukaan, Latvala lisää.

Kaudella 2026 on määrä julkaista uudistetut tekniset säännöt, jotka perustuvat nykyiseen Rally1-konseptiin. Uudet säännöt toimivat rinnakkain nykyisten Rally1-sääntöjen kanssa vuonna 2026.

Uusien sääntöjen mukaisissa autoissa on määrä käyttää yleistä turvakehikkoa. Autonvalmistajat voivat kehittää auton omasta korimallistaan, joka perustuu B-, C- tai C-SUV-segmentin tuotantoautoon tai konseptiautoon.

Eli siis käytännössä mahdollista on, että rallin MM-sarjan pääluokassa voitaisiin nähdä jopa katumaastureita. Ei toki mitään tankin kokoisia laitoksia, sillä auton kokoa on mahdollista skaalata alaspäin.

– Säännöissä kaikille olisi samanlainen turvakehikko, minkä ympärille auto rakennettaisiin. Se voi olla ihan toimiva ratkaisu. En pidä sitä huonona vaihtoehtona, Latvala puntaroi.

– Voi tehdä vaikka katumaasturin, joilla ajetaan ylipäätään tosi vähän kilpaa missään muodossa. Tämä on sinänsä hyvä ajatus ja voisi houkutella uusia valmistajia.

Lue lisää: Jari-Matti Latvalakin hämillään linjauksesta – pitääkö uusi Rally1-auto kehittää pikavauhdilla vai ei?

Lue myös nämä

  • Uusimmat