FIA:n alainen maailman moottoriurheiluneuvosto näytti aiemmin tällä viikolla vihreää valoa rallin MM-sarjan radikaaleille sääntöuudistuksille, joista on tarkoitus tehdä lopullisia päätöksiä kesäkuussa.
WRC-työryhmän tekemien linjausten mukaisesti Rally1-autoista poistetaan hybridiyksiköt tämän kauden päätyttyä. Lisäksi aerodynaamisia ominaisuuksia vähennetään ja turbon kuristinta pienennetään.
Pääluokan autojen tekniikkaa tuodaan siis lähemmäksi Rally2-kilpureita. Samalla Rally2-autoihin tulee tarjolle niin sanottu WRC-paketti, johon kuuluu suurempi kuristin, suurempi pakoputkisto, läppävaihteet ja takasiipi.
Hyundai-pomo Abiteboulin mukaan sääntöehdotuksia pitää vielä tarkastella huolella.
– FIA:n mittavien ehdotusten harkintaan ja pohdintaan kuluu jonkin aikaa, kun ottaa huomioon niiden laaja-alaisuuden, monimutkaisuuden ja syvyyden. Odotamme myös lisätietoja FIA:lta, jotta voimme helpottaa tätä prosessia, Abiteboul sanoi DirtFish-sivuston mukaan.
– Harkitaksemme näitä ehdotuksia suoritamme syvällisen analyysin lyhyen ja keskipitkän aikavälin suunnitelmistamme. Tämä tehdään Hyundai Motorsportin ja Hyundai Motor Companyn välillä, ranskalaispomo lisäsi.
Abiteboulin mukaan Hyundai odottaa käyvänsä ehdotusten tiimoilta keskusteluja FIA:n, MM-sarjan promootioyhtiön ja muiden WRC-tallien kanssa.
MM-sarjan sääntöuudistusten taustalla olevan työryhmän johtaja David Richards puolestaan vahvisti, että Hyundai on antanut tukensa hybridiyksikköjen poistamiselle Rally1-autoista.