Kisojen lisäksi hommia piisaa testeissä. MM-ralleihin valmistavien testien lisäksi tiimien on varauduttava kauteen 2025, jolloin nykyisiin Rally1-autoihin on tulossa merkittäviä muutoksia.
Kansainvälinen autoliitto FIA tiedotti aiemmin tällä viikolla, että hybridiyksiköt poistuvat pääluokan kilpureista kuluvan kauden jälkeen. Lisäksi autojen kuristinta ja aerodynamiikkaa muokataan.
Lue lisää: Hyvästit hybrideille! Rallin MM-sarjaan valtavia muutoksia
Kaiken tämän lisäksi tiimien on testattava Hankookin uusia renkaita. Eteläkorealaisyhtiö aloittaa rallin MM-sarjan virallisena rengastoimittajana kaudella 2025, ja tämän kauden aikana renkaita kehitetään kilpailukuntoon.
Talleilla on käytössään vain rajallinen määrä testipäiviä oman testialueensa ulkopuolella. FIA on antanut tiimeille täksi vuodeksi pienen myönnytyksen: kattojärjestön alainen maailman moottorineuvosto vahvisti tällä viikolla, että tallit saavat kymmenen ylimääräistä testipäivää Hankookin rengastestejä varten.
Talleista Hyundai ja Toyota ovat jo ajaneet yhden päivän Hankookin renkailla. Esapekka Lappi testasi uusia renkaita helmikuun alussa Hyundain testialueella Keski-Suomessa. Pari päivää myöhemmin oli Takamoto Katsutan vuoro ottaa Hankookit Toyotansa alle tiimin testialueella.
Todennäköisesti tallit eivät voi juurikaan hyödyntää rengastestipäiviä muiden asioiden kehittämiseen. Esimerkiksi Lappi kertoi Ruotsin MM-rallin yhteydessä, ettei auton säätöihin saanut tehdä muutoksia rengastestin aikana.
Rallin MM-sarja pyörii Pirellin renkailla tämän vuoden loppuun saakka. Hankookin sopimus kattaa kaudet 2025-27.