Korealaistiimi pääsi kehittämään uutta Rally1-hybridiautoa kilpailijoita myöhemmin, mikä on näkynyt auttamatta suorituskyvyssä. Ott Tänak on yltänyt kesän aikana kahdesti podiumille, kun virolainen voitti Sardiniassa ja oli kotiteillään Virossa kolmas.
Belgialainen Thierry Neuville on ajanut tasaisesti ja pitää hallussaan toista sijaa MM-sarjassa. Toyotan Kalle Rovanperä on kuitenkin karannut jo 83 pisteen päähän. Hyundai on antanut tällä kaudella mahdollisuuden nuorelle Oliver Solbergille, mutta ruotsalainen ei ole pystynyt ajamaan kunnon tuloksia.
Edellinen kisa Virossa meni Solbergin osalta pilalle jo avauslenkillä, kun nuorukainen osui kiveen ja rikkoi ohjaustehostimensa. Vaikka Solberg lähti Viroon kovin odotuksin, oli tuloksena vaisu 13. sija. Nuorta miestä lämmitti kuitenkin hyvät ajat usealla eri pätkällä.
Pätkäajat ovat kuitenkin WRC-tasolla varsin laiha lohtu. Solbergin paras tulos tällä kaudella on Ruotsin MM-rallin kuudes sija. Kuudesta startista on tullut lisäksi kolme keskeytystä. Solbergia on povattu tulevaisuudessa Toyota-tähden Kalle Rovanperän ykköshaastajaksi, mutta ainakin toistaiseksi suorituskyky on vielä kaukana suomalaisesta.
– Olin jälleen lähellä kärkikuskeja. Virossa aikani olivat vain muutaman kymmenyksen hitaampia muutamilla pätkillä. Onhan tämä turhauttavaa, mutta olen varma, että tulokset tulevat pian. Teen kovasti töitä insinöörini kanssa, jotta löydämme vastauksia muutamiin kysymyksiin, Solberg sanoo rallin MM-sarjan verkkosivuilla.
Muiden kuskien tavoin myös Solberg on valitellut Hyundain i20 N Rally1 -auton hankalaa ohjattavuutta. Solberg on varma, että hänen tiiminsä nousee vielä haastamaan Toyotan. Tämän kauden osalta kiire alkaa kuitenkin olemaan jo varsin kova.
– Tiedän, että porukka Alzenaun tehtaalla tekee työtä tauotta, jotta automme olisi nopeampi ja luotettavampi. Olemme jo nähneet, että autostamme on tullut koko ajan parempi. Ei ole epäilystäkään, että emme voisi nousta takaisin huipulle, Solberg vannoo.
– Alkukausi on kiistatta ollut hankala, mutta pitää muistaa, että tämä talli on täynnä maailmanmestareita. Vuosina 2019-20 Hyundai oli maailman paras, eikä siitä kovin pitkä aika ole. Tärkeintä on pysyä positiivisena, sillä viime aikojen tulokset näyttävät kehityksemme. Olemme kaikki päättäväisiä, että saamme eron kurottua umpeen nopeasti.
Solbergin pomona toimiva Julien Moncet antaa hieman rehellisemmän kuvan tämän hetken tilanteesta. Kylmä fakta on, että Virossa Hyundai saavutti vain yhden jaetun pohja-ajan. Ensi viikolla MM-sarja jatkuu Keski-Suomen nopeilla sorateillä.
– Jos katsoo suorituskykyämme Virossa, niin me emme voi olla tyytyväisiä. Olimme koko viikonlopun muita talleja jäljessä vauhdin suhteen, mikä on hyvin turhauttavaa, Moncet summaa tallinsa tiedotteessa.
– Pätkävoittojen määrä antaa aika hyvän kuvan siitä, missä me olemme. Me tarvitsemme lisää kehitystyötä joidenkin automme merkittävien osien kohdalla. Meillä on siis pitkä työnsarka vielä edessämme.
Katso alapuolelta Viron MM-rallin parhaat palat.