Rovanperä nousi perjantain rengasrikon jälkeen kuitenkin kelvollisesti neljännelle sijalle ja otti Power Stage -erikoiskokeen kakkostilasta vielä neljä MM-pistettä lisää. Pistetilanteessa Rovanperä on toisena tallikaveriensa Elfyn Evansin ja Sebastien Ogierin takana. Toyota-kuskit mahtuvat vain pisteen sisään.
Taistelu MM-tittelistä on tuimaa, sillä M-Sport Fordin Ott Tänak on jäänyt kärkitilasta vain neljä pistettä. Hyundain Thierry Neuvillen ero MM-taulukossa on puolestaan 11 pistettä.
Rovanperä ylsi Monte Carlossa tammikuussa palkintokorokkeelle, mutta kolme muuta kisaa ovat päätyneet nelostilaan.
– Ei meidän minusta tarvitse olla vielä huolissaan. Eihän se toki koskaan mukavaa ole, kun ei voita. Kauden aloitus ei ole ollut paras mahdollinen, Rovanperä kertoi.
– Saimme kuitenkin loppujen lopuksi ihan hyvät pisteet rengasrikon ja alun hankaluuksien jälkeen. Sebiä vastaan oli mukavaa ajaa kilpaa ja kun sen taistelun onnistui vielä voittamaan, niin lopputulos on ihan ok.
Kroatian rallia varjosti Craig Breenin viime viikolla sattunut testionnettomuus. WRC-varikolla kunnioitettiin monin tavoin 33-vuotiaana kuolleen irlantilaiskuskin muistoa. Rovanperä sai suljettua murheelliset ajatukset mielestään kisan aikana.
– Alkuviikko oli tosi raskas, mutta kun kisa alkoi, sitä keskittyy vain ajamiseen. Ajohommiin pitää keskittyä niin paljon, että ei siinä voi muuta miettiä, Rovanperä sanoi.
Suomalaiskuskin kisan startti oli hankala, koska testeissä Rovanperä oli valinnut väärät säädöt. Testiolosuhteet olivat täysin kuivat, kun taas itse kisassa tiellä oli soraa ja mutaa. Rovanperä korostaa, että jatkossa ennakkotesteissä on onnistuttava paremmin.
– Ei se mielestäni ollut huolimattomuutta. Oma virhe toki, kun ei löytynyt oikeaa vastausta ja menimme testeissä väärään suuntaan. En tiedä, onko se ihan täysin oma vika, mutta toki ne säädöt aina itse valitaan, Rovanperä summasi.
– Insinöörit yrittävät koko ajan tehdä autostamme parempaa ja keksiä uusia juttuja. Kun autoa muutetaan, pitää myös säätöjä muuttaa ja kompensoida. Nyt menimme sellaiseen suuntaan, mikä ei rallissa toiminut. Vähän jo testeissä jäi mietityttämään, että toimiiko auto. Onneksi löysimme vanhat säädöt nopeasti takaisin.
Rovanperä välttää toukokuun Portugalin MM-rallissa epäkiitollisen auramiehen roolin. Perjantaina erikoiskokeita irtosorasta putsaa sen sijaan tiimitoveri Evans.
– Onneksi ei tarvitse aurata tietä, mutta aika lähellä me kärkeä olemme, vaikkei täältä nappisuoritusta tullutkaan. Toki tavoitteena on parantaa, koska alkukausi on ollut aika mollivoittoinen. Ei me tänne tulla ajamaan kilpaa neljänsistä sijoista, Rovanperä paalutti.
Katso alapuolelta Kroatian MM-rallin sunnuntaiaamun parhaat palat.