Kalle Rovanperä nosti esiin elintärkeän kysymyksen: ”Onko siinä mitään järkeä?”

Torstaina käynnistyvään Kreikan MM-ralliin startataan vähintäänkin erikoisista lähtökohdista.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Akropolis-rallin ohjelmaa on jouduttu muokkaamaan useaan otteeseen jo ennen ensimmäistä varsinaista erikoiskoetta. Rallialueelle satoi rajusti vettä koko alkuviikon ajan, mikä vaikeutti autokuntien urakkaa nuotituksella.

Torstaiaamulle kaavailtu testierikoiskoe jouduttiin perumaan kokonaan rajujen olosuhteiden vuoksi. Lisäksi sunnuntailta otettiin pois 20 erikoiskoekilometriä, koska osa kilpailun tiestöstä oli mennyt ajokelvottomaan kuntoon.

Kilpailu pyritään viemään muuten läpi suunnitelmien mukaan viikonlopun aikana.

– Aika mielenkiintoisen näköistä oli jo nuotilla. On vähän erilaista, mitä Kreikassa on normisti, MM-sarjaa johtava Kalle Rovanperä sanoi Rallit.fille.

Rovanperän tehtävänä on ajaa ensimmäisenä läpi perjantain erikoiskokeet. ”Normisti” ensimmäinen lähtöpaikka on pahin mahdollinen irtosoran vuoksi, mutta nyt tilanne on toinen.

– Voi olla, ettei lähtöpaikkamme ole nyt niin paska. Katsotaan, miten se kuivuu. Perjantain pätkät olivat nuotituksessa kuivia, mutta nyt sielläkin on satanut. Toivottavasti perjantai olisi vähän parempi meille.

– Mutta jos on mutaa ja lääryä, niin sitten ei tiedä, miten se menee. Täällä mutakin välillä putsaantuu hyvin, kun kova tienpohja tulee esiin. Tosi vaikea sanoa, onko lähtöpaikkamme hyvä vai ei, Rovanperä puntaroi.

Kuuntele alta Rallipodin uusin jakso, jossa Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala tekee paljastuksen Kalle Rovanperän sopimusneuvotteluiden kulisseista. Muista myös pistää Rallipodi tilaukseen Spotifystä täältä. Juttu jatkuu upotuksen alla.

Rovanperän mukaan jo nuotituksessa kävi ilmi, että kuljettajilla on kohdattavaan äärimmäiset olosuhteet. Toyotan suomalaistähti nosti esiin myös elintärkeän kysymyksen.

– Kyllä pätkät pääsee läpi kilpa-autolla, mutta onko siinä mitään järkeä ja onko se turvallista? Pääseekö sinne pelastushenkilökunta, jos jotain tapahtuu?

Yksi kysymysmerkeistä on Pavlianin erikoiskoe, jonka autokunnat pääsivät nuotittamaan kaksi päivä myöhässä alkuperäisestä suunnitelmasta.

– Siellä oli muutama osuus pelloilla ja niillä oli ihan Safari-meininki. Just ja just pääsimme ne nuottiautolla läpi. Sellaiset ovat extreme-paikkoja. Toivottavasti ne eivät jää sellaisiksi. Tai jos jäävät, niin ehkä siellä ei tarvitsisi ajaa, Rovanperä totesi.

Rovanperällä on hyvät saumat tämänkin kauden maailmanmestaruuteen, sillä hänellä on sarjassa 25 pisteen etumatka tallitoveriinsa Elfyn Evansiin. Edellisessä osakilpailussa Suomessa Rovanperä jäi pisteittä ulosajonsa vuoksi, joten Kreikasta Toyota-pilotti lähtee hakemaan huippuonnistumista.

– Suomen jälkeen taktiikka on tietenkin selvä: pitää ajaa ehjä ja hyvä kisa. Mutta pitää myös yrittää ajaa aika kovaa, jotta saisimme eron pysymään hyvänä. Eikä haittaisi, vaikka se kasvaisi, Rovanperä tuumasi.

– Mutta katsotaan, miten kisa lähtee käyntiin ja miten Elfyn ja Thierry (Neuville) ajavat. Siitähän se riippuu paljon. Heitä vastaan kuitenkin väännämme mestaruudesta. Heihin on peilattava.

Kreikan Akropolis-ralli käynnistyy torstai-iltana Ateenan yleisöerikoiskokeella. Kunnon ”metsäpätkille” suunnataan perjantaiaamuna.

Katso alta Kreikan MM-rallin ennakko.

Lue myös nämä