Jari-Matti Latvalalla tärkeä ralli Toyotan uuden kilpurin ratissa – ”Mahtava asia, että pääsen itse ajamaan”

Jari-Matti Latvalan ajohommat jatkuvat tulevana viikonloppuna, kun hän kilpailee Japanin rallisarjan osakilpailussa.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa kilpailevan Toyotan tallipäällikkönä tavallisesti työskentelevä Latvala ajoi kuukausi sitten Suomen MM-rallissa Rally1-luokituksen kilpurilla, jolla hän saavutti komean viidennen tilan. Viikkoa myöhemmin Latvala kävi voittamassa Lahti Historic -rallin vanhalla Toyota Celicallaan.

Tällä viikolla Latvala hyppää Toyotan uutukaisen rattiin. Tuurilainen ajaa Toyota GR Yaris Rally2 -autolla Hokkaido-rallissa. Kartanlukijana toimii Juho Hänninen, jolla on ollut päävastuu Toyotan ensimmäisen Rally2-kilpurin testityössä. Rally2-autoilla kilpaillaan muun muassa MM-sarjan kakkosluokassa.

Toyotan tehdastiimiin kuuluvan Takamoto Katsutan isä Norihiko Katsuta on ajanut Japanin rallisarjan osakilpailuissa vastaavanlaisella Rally2-autolla ja kerännyt arvokasta dataa kilpailuolosuhteissa. Nyt Latvalakin pääsee suorittamaan tärkeän testin kilpurilla.

– On kiva nähdä, missä Rally2-automme taso on tällä hetkellä esimerkiksi Skodaan verrattuna. Se antaa meille hieman ajatussuuntaa, sillä nyt alamme olla kehitystyön loppupuolella, Latvala kertoo Rallit.fille.

– Ja tietysti se on mahtava asia, että pääsen itse ajamaan, Latvala naurahtaa.

Latvala saa sorakilpailussa vauhtimittarikseen muun muassa Heikki Kovalaisen, joka on Japanin rallisarjan hallitseva mestari. Kovalainen kilpailee Skoda Fabian vanhemmalla R5-versiolla Japanissa.

Kuuntele alta Rallipodin uusin jakso, jossa Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala tekee paljastuksen Kalle Rovanperän sopimusneuvotteluiden kulisseista. Muista myös pistää Rallipodi tilaukseen Spotifystä täältä. Juttu jatkuu upotuksen alla.

Hokkaido-rallissa Latvalalla on mahdollisuus vaikuttaa kilpurin kehitykseen.

– Auton pitäisi olla lokakuun lopulla siinä mielessä valmis, että yleensä luokitukset pitää tehdä marraskuussa, jos auton halutaan olevan viivalla Monte Carlon MM-rallissa. Se tarkoittaa sitä, että vuoden lopulla autoja on oltava valmiina, ja Monteen lähtevien asiakkaiden pitää saada autot tammikuun alussa, Latvala ynnäilee.

– Meillä ei ole enää kovinkaan montaa testiä jäljellä. Auto on aika lähellä valmista – ei se ole vielä sataprosenttinen, mutta ei siinä ole ehkä kuin kymmenen prosentin marginaali tehdä muutoksia, suomalaiskonkari lisää.

Hokkaido-ralli ajetaan Obihiron kaupungin ympäristössä lauantaina ja sunnuntaina. Latvala kilpaili samalla seudulla vuosina 2006 ja 2007 Japanin MM-rallissa.

– Siellä oli haastavia pätkiä, jotka olivat nopeita, kapeita ja menivät puskien keskellä. Se oli ikään kuin putkessa ajamista, eikä seuraavaa mutkaa oikein nähnyt, koska puskat olivat peittämässä, Latvala muistelee.

Ajokeikan vuoksi Latvalalta jäävät väliin tallipäällikön työt Kreikan MM-rallissa, joka järjestetään niin ikään tulevana viikonloppuna.

Katso alta Kreikan Akropolis-rallin ennakko.

Lue myös nämä