Jari-Matti Latvala paljasti, miksi Kalle Rovanperä joutui keskeyttämään kilometrin päähän maalista

Kalle Rovanperän kilpailu Tunturirallissa päättyi "maalisuoralle".
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Pentti-Oskari Ilmonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rovanperä ja hänen Toyota-tallikaverinsa Elfyn Evans tähdittivät rallin SM-sarjaan kuuluvaa Arctic Lapland -rallia, jossa he testasivat Rally1-kalustoaan Ruotsin MM-rallia varten. Rovanperä oli läpi viikonlopun huikeassa vauhdissa, mutta matka tyssäsi viimeisen erikoiskokeen loppupäässä.

Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kertoi kisan jälkeen, mikä oli Rovanperän keskeytyksen syy.

– Siellä oli yksi öljyvuoto. Sitten oli pakko pysähtyä, kun sieltä rupesi tulemaan niin paljon öljyä mäkeen ja moottorin öljynpaineet putosivat alas. Hän veti sivuun noin kilometri ennen maalia, Latvala selvitti.

– Hän pystyi myöhemmin tulemaan pois sieltä, kun hän sai hybridin päälle. Hän pääsi sähkövoimalla pois erikoiskokeelta, Latvala lisäsi.

Latvalan mukaan tilanteesta ei tarvitse olla sen enempää huolissaan.

– Testiautojen osissa on aika paljon kilometrejä. Ralleihin tulee aina uudet osat. Ikä ja kilometrit tekevät sen, että vaurio tulee todennäköisemmin vanhaan kuin uuteen osaan. Testeissä käytetään vanhoja osia ja siinä on pikkuisen isompi riski. Ja nyt kävi täällä näin, Latvala sanoi.

– Sinänsä tämä ei haittaa mitään. He saivat testin tehtyä ja Kalle oli muuten tosi tyytyväinen autoon.

Latvala kilpaili itse Tunturirallissa vanhalla Toyota Celicallaan, jolla hän ajoi yleiskilpailussa sijalle 20. Ilman lauantaina tullutta seitsemän minuutin aikasakkoa hän olisi voinut yltää kympin kärkeen.

Arctic Lapland -rallin yleiskilpailun ykkönen oli Evans. SM-osakilpailun voiton otti puolestaan Toyotan uudella Rally2-autolla ajanut Mikko Heikkilä, joka pokkasi ensimmäistä kertaa legendaariset poronsarvet ykköstilastaan.

Lue myös nämä