Hyundain WRC-tallin pomo tuskailee rallin MM-sarjan sääntöviidakkoa – ”Olemme todella turhautuneita”

Voitot ovat karttaneet Hyundain WRC-tallia tällä kaudella rallin MM-sarjassa.
Cyril Abiteboul
Cyril Abiteboul. Kuva: Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kun ajettuna on yhdeksän osakilpailua, on Hyundai vienyt nimiinsä vain yhden rallin, kun Thierry Neuville oli ykkönen Sardiniassa kesäkuun alussa. Pahin kilpakumppani Toyota on puolestaan juhlinut ykköstilaa jo seitsemän kertaa.

Kesän nopeat sorarallit Virossa ja Suomessa antoivat kuitenkin korealaisvalmistajan kannalta mukavia viitteitä, kun Neuville ja Esapekka Lappi ajoivat podiumille Virossa ja Keski-Suomessa Neuville oli niin ikään palkintopallilla kymmenen vuoden tauon jälkeen. Selvää kuitenkin on, että Toyota on yhä edellä.

Hyundain tehtävä valmistajien tämän kauden sarjassa alkaa olla jo epätoivoinen, sillä ennen neljää viimeistä MM-rallia Toyotan etumatka on peräti 67 pistettä.

– Minusta tämän hetken tilanne antaa rehellisen kuvan suorituskyvystämme. Meidän on toki oltava tyytyväisiä kehitykseen, mitä olemme tehneet sitten viime vuoden. Tarvitsemme kuitenkin lisää kehitysaskelia tulevaisuudessa, Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul sanoo Motorsport.comin sivuilla.

– Numerot eivät valehtelet. Olemme 0,17 sekuntia kilometriä kohti perässä. Sen verran meidän pitää löytää lisää vauhtia optimoimalla nykyisiä vaihtoehtoja sekä kehitysohjelman myötä, joka ottaa vähän aikaa.

Katso rallin MM-sarjan pistetilanteet täältä.

Abiteboulin mukaan Hyundai aikoo käyttää lokakuun luokitteluikkunan hyväkseen tuomalla parannuksia autoonsa. Selvillä ei kuitenkaan ole, mitä osa-aluetta talli aikoo erityisesti kehittää.

Keniassa kesäkuussa Esapekka Lapilta rikkoutui iso kasa kardaaniakseleita. Kuskit ovat myös valitelleet erityisesti auton peräpään levottomuutta.

– Tiedämme, että automme on ylipainoinen ja meiltä puuttuu peräpään vakautta. Siinä on kyse myös downforcesta. Luultavasti olemme myös menettäneet edun, joka meillä oli huippunopeudessa, Abiteboul miettii.

– Olen kuitenkin varma, että meillä on tehtaalla paljon ideoita, jotka tuovat tuon 0,17 sekuntia ja paljon enemmänkin. Nyt on kyse siitä, että saamme tuotua asiat oikealla tavalla autoon. Tietenkin tulemme käyttämään lokakuun luokitteluikkunan.

Pelkästään suorituskyvystä ei kuitenkaan ole kyse.

– Meillä on selkeä suunnitelma jokereiden suhteen, mutta nehän ovat aika rajattuja. Meidän pitää myös tehdä autostamme luotettavampi. Ei pidä unohtaa ongelmia, joita meillä oli Keniassa – niitä ei ole myöskään jätetty syrjään, Abiteboul vannoo.

Formula ykkösistä ralliin siirtynyt Abiteboul manaa rallin MM-sarjan tiukkoja luokittelusääntöjä. WRC-tallipomon mukaan ne hidastavat Hyundain mahdollisuuksia kuroa kiinni Toyotan ylivoimaa.

– Autosta pitää tehdä myös kevyempi ja nopeampi. Kaikkiin näihin asioihin pitäisi löytää vastauksia kolmen jokerin avulla. Olemme tosi turhautuneita, sillä meillä on iso tehdas, suunnittelutoimisto ja tuotantopuoli, mutta emme voi käyttää niitä kunnolla hyväksemme, koska säännöt ovat niin tiukkoja.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat