Kalle Rovanperän komennossa maratonpäivään – luvassa koko kauden pisin koettelemus?

Portugalin MM-ralli jatkuu lauantaina, jolloin ajetaan kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta. Rallit.fin reittiasiantuntija selvittää, mitä päivä pitää sisällään.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan Kalle Rovanperä lähtee ykkösenä sorakilpailuun toisen kunnon kilpailupäivään. Tilanne kärjessä on tasainen, sillä neljä ensimmäistä mahtuu vain viiden sekunnin sisään.

Päivän kovin koettelemus lienee Amaranten erikoiskoe, jolla on mittaa peräti 37 kilometriä.

Lauantai 11.5.

Lauantainakin ajetaan tänä vuonna neljä pätkää kolmen sijasta. Tämän johdosta mukana on nyt myös lyhyitä pätkiä. 145 pätkäkilometriä muodostaa 43 prosenttia rallin pituudesta.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
10.05 EK10: Felgueiras 1 (8,81 km)
11.05 EK11: Montim 1 (8,69 km)
12.05 EK12: Amarante 1 (37,24 km)
13.35 EK13: Paredes 1 (16,09 km)
14.46 Huolto: Exponor
16.35 EK14: Felgueiras 2 (8,81 km)
17.35 EK15: Montim 2 (8,69 km)
18.35 EK16: Amarante 2 (37,24 km)
20.05 EK17: Paredes 2 (16,09 km)
21.05 EK18: Lousada (3,36 km)
YHTEENSÄ: 145,02 km

EK10+14 Felgueiras on yksi päivän kahdesta lyhyestä pätkästä. Se on ollut mukana rallissa vuodesta 2021 lähtien ja sitä on myös ajettu aiempina vuosikymmeninä nimellä Santa Quiteria. Se on tekninen pätkä, jossa on kaksi lyhyttä asvalttiosuutta alussa. Soratiet puolestaan ovat lähinnä keskikokoisia, tasaisia ja kallistettuja, ja korkeuseroja riittää.

EK11+15 Montim on rallin lyhyin metsäpätkä. Sitä ei ajettu viime vuonna, mutta aiemmilta vuosilta se muistetaan sunnuntaipätkänä.

Montim alkaa nopealla osuudella ja muuttuu sitten syheröiseksi. Tämä vuorottelu jatkuu oikeastaan pätkän loppuun asti. Yhden syheröosuuden neulansilmät yllättivät Esapekka Lapin vuonna 2019, jolloin auto kaatui.

EK12+16 Amarante saattaa olla koko kauden pisin erikoiskoe 37-kilometrisenä. Se muistetaan kolmesta päällystetystä osuudesta.

Pätkän alussa on keskikokoista tietä, joka on kohtuullisen teknistä. Seitsemän kilometrin kohdalla tie kapenee, mutta vauhti kiihtyy. 10,8 kilometrissä on ensimmäinen asvalttiosuus, joka johtaa kapealle ja mutkaiselle mukulakiviosuudelle, joka muuttuu pian soraksi. 13,4 kilometrin neulansilmä johdattaa leveälle ja nopealle mutta tekniselle osuudelle, jossa on mukulakivisilta 17 kilometrin paikkeilla.

Mutkainen ja leveä kahden kilometrin osuus sileällä asvaltilla katkaisee rytmin 18,6 kilometrissä. Seurava soraosuus on taas suhteellisen tekninen ja kulmikas. Kolmas asvalttiosuus on tällä kertaa vanhaa ja kulunutta asvalttia 26,7 kilometrin kohdalla. Reilun kilometrin päästä pinta muuttuu soraksi nopealla osuudella ja sitten taas palataan kulmikkaaseen teknisyyteen. Pätkän viimeinen kilometri on vielä erittäin kapeaa ja teknistä nyppylöiden yli.

Vuonna 2017 tämä pätkä esti Ott Tänakia ajamasta ensimmäiseen MM-voittoonsa, kun hän vaurioitti auton takakulman johtoasemassa.

Seuraavana vuonna Kris Meekellä oli pelottava kaato katto edellä puuhun, minkä seurauksena hän sai potkut Citroenin tehdastallista.

https://youtu.be/urqeGsWzfcA

EK13+17 Paredes oli uusi pätkä viime vuodelle – tai osittain uusi, sillä pätkän alku ja loppu ovat samaa kuin shakedownilla (jonka nimi oli aiemmin juuri Paredes). Tämä on yksi rallin hitaimpia metsäpätkiä.

Shakedownin tavoin alussa on nopea osuus, mutta sen jälkeen muutamaa suoraviivaista osuutta lukuun ottamatta kaikki on enemmän tai vähemmän hidasta ja teknistä. Risteyksiä ja tiukkoja mutkia on paljon. Kuuden kilometrin paikkeilla on erityisen kapea osuus.

Viime vuoteen verrattuna pätkää on pidennetty kahdella parin kilometrin lenkillä. Ensimmäinen niistä on osittain kapeaa ja toinen aluksi kivikkoista, mutta pätkän yleisluonnetta ne eivät muuta.

Shakedownin tavoin pätkä päättyy rallicross-radalle, jossa odottaa keinotekoinen hyppy ja pitkiä mutkia osittain asvaltilla.

EK18 Lousada on rallin toinen yleisöerikoiskoe ja päättää lauantain. Tämä oli rallin MM-sarjan ensimmäinen moderni kahden auton rinnakkaisten ratojen pätkä vuonna 1991. Tämä pätkä erottuu edukseen muista kaltaisistaan leveällä radalla, jossa on tilaa sladitella, sekä kovalla vauhdillaan.

Lousadan ja avauspätkän myötä samassa rallissa on yksi kaikkien aikojen parhaista ja yksi kaikkien aikojen huonoimmista yleisöpyörityksistä!

Lue myös nämä