FIA:n päätös mahdollistaa pikamuutokset rallin MM-sarjaan – Suomen MM-rallin pomo ei syty radikaalille ehdotukselle

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala vauhdissa Suomen MM-rallissa kesällä 2019. Kuva: Taneli Niinimäki/AKK
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Suomen MM-rallin järjestäjät joutuvat odottamaan ainakin kesäkuun alkuun saakka, pystytäänkö kilpailu järjestämään elokuussa.

Suomen hallitus linjasi aiemmin tällä viikolla, että yli 500 hengen yleisötapahtumien järjestäminen on kielletty Suomessa 31. heinäkuuta saakka. Linjaus ei vielä koske Suomen MM-rallia, joka on merkattu MM-rallikalenteriin aikavälille 6.-9. elokuuta. Hallituksen on tarkoitus tehdä kesäkuun alussa uudet linjaukset, jotka koskevat elokuun tapahtumia.

MM-rallijärjestäjät ovat paiskineet töitä Keski-Suomen sorakilpailua varten koronatilanteesta huolimatta ja töitä jatketaan edelleen. Kilpailun järjestävä AKK Sports Oy seuraa tarkasti tilanteen kehittymistä ja käy keskusteluja Kansainvälisen autoliiton FIA:n ja MM-sarjan promoottorin kanssa. Suomen MM-rallin kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen on ollut tälläkin viikolla yhteydessä kattojärjestöön ja promoottoriin.

– Olemme keskustelleet muun muassa siitä, millaisia ajatuksia heillä on kalenterin muuttamisesta loppuvuodelle ja miten muut kisat, joita on jo siirretty, ovat asiaan suhtautuneet ja miten tässä olisi mahdollista edetä. Näistä asioista keskustellaan koko ajan, kun jotain uutta ilmenee, Tarkiainen kertoi Rallit.fille.

Rallin MM-sarjan piti jatkua tänä viikonloppuna Argentiinan rallilla, mutta kilpailu on siirretty koronaviruksen aiheuttaman tilanteen vuoksi. Saman kohtalon ovat kokeneet myös toukokuulle kaavailtu Portugalin ralli ja kesäkuulle suunniteltu Sardinian osakilpailu.

Tarkiaisen mukaan Suomen MM-rallin siirtäminen myöhäisempään ajankohtaan on ”äärimmäisen hankala prosessi”.

– Tapahtumamme perustuu hyvin pitkälti siihen, että meillä on mukana tuhansia vapaaehtoisia, jotka kesälomallaan pääsevät meille hommiin. Jos ajankohtaa siirretään myöhäisempään syksyyn, silloin kesälomat ovat ohi, ja varsinkin torstain ja perjantain osalta on varmasti vaikeaa saada vapaaehtoisia niin paljon liikkeelle. Sama pätee myös lipun ostaviin asiakkaisiimme, Tarkianen totesi.

Teidenkään sulkeminen rallia varten ei onnistu nopeasti, sillä Tarkiaisen mukaan prosessissa kestää kolme kuukautta.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

FIA:n klausuuli

Rallikaudesta on ajamatta vielä kymmenen osakilpailua, joista osa jää varmuudella ajamatta. Kymmenen kisan ahtaminen vuoden jälkimmäiselle puoliskolle on käytännössä mahdotonta esimerkiksi logististen seikkojen vuoksi.

Lue myös: Nyt se on sanottu ääneen – osa MM-ralleista jää ajamatta

FIA päätti perjantaina asettaa voimaan klausuulin, jonka mukaan liiton alaisten sarjojen – kuten rallin MM-sarjan – sääntöihin voidaan tehdä nopealla aikataululla sääntömuutoksia, mikäli enemmistö sarjan tiimeistä kannattaa muutosta. Pykälällä FIA pyrkii turvaamaan lajien tulevaisuuden.

Poikkeustilanteen aikana ilmoille on heitetty radikaalejakin ehdotuksia, joilla MM-osakilpailuja voitaisiin ajaa tiivimpään tahtiin. Esimerkiksi M-Sport Fordin tallipäällikkö Richard Millener ehdotti kisaviikonloppujen supistamista kahden päivän mittaan. Tarkiainen ei syty tälle ajatukselle.

– Mielestäni se ei tarjoa sellaista taloudellista pohjaa tapahtuman toteuttamiselle, että siinä olisi mitään järkeä kilpailun järjestäjän kannalta. Meillä koko tapahtuman tuotto-oletus perustuu siihen, että sinne tulee katsojia, jotka ostavat lippuja, ja on yritysvieraita, jotka hoitavat siellä asiakashallintaansa ja tuovat VIP-telttoihin porukkaa.

– En tiedä, olisiko sillä tavalla mahdollisuutta kattaa kaikkia kustannuksia, jotka eivät pienene läheskään samassa suhteessa. Jos tänne raahataan pelastushelikopteri Ranskasta, se ei maksa meille penniäkään vähempää, Tarkiainen vertasi.

Lue myös: WRC-tallipomo pyörittelee hurjaa skenaariota loppukaudeksi – ajetaanko Suomessa kaksi MM-rallia?

Useissa urheilusarjoissa on harkittu tapahtumien järjestämistä niin sanotusti tyhjille katsomoille. Tämä ei tule kyseeseen Suomen MM-rallissa.

– Meillä on yleensä ajettu aika täysille katsomoille, Tarkiainen naurahti.

– Se olisi sellainen Holmenkollen-tyylinen juttu, että metsät olisivat joka tapauksessa täynnä ihmisiä. Me emme vain saisi myydä heille lippuja, mutta meidän pitäisi silti huolehtia heidän turvallisuudestaan. Ja se maksaa. Se ei ole yhtälö, joka olisi millään tavalla mahdollinen, Tarkiainen viittasi Norjassa järjestettyihin hiihtolajien maailmancupin kisoihin, jotka keräsivät katsojia ladun varrelle, vaikka stadion oli suljettu yleisöltä.

Lue myös nämä