Esapekka Lapin raju ulosajo Meksikossa aiheutti monenlaista harmia, kaksi kylää oli sähköittä

Esapekka Lapin raju ulosajo taannoisessa Meksikon MM-rallissa aiheutti monenlaista harmia myös muille kuin kyseiselle kuljettajaparille.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi koki kovia Meksikossa. Kuva Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lapin ulosajon vuoksi WRC2-autokunnat menettivät sekä kyseisen Ibarrillan erikoiskokeen että myös kaksi seuraavaa pätkää. Lopulta myös lauantai-iltapäivän avauspikataival, Ibarrillan toinen veto jäi ajamatta, koska Lapin auto oli edelleen paikan päällä aiheuttamassa vaaratilanteen.

Pieksämäkeläiskuski rysäytti auton peräpää edellä sähkötolppaan, jonka seurauksena tolppa myös kaatui ja sähköjohdot jäivät roikkumaan vapaasti. Rallin manageri Gilles Spitallier kertoi Dirtfish-sivustolle, että yhteensä kaksi kylää oli jonkun aikaa sähköittä Lapin ulosajon vuoksi.

Vaikka tärkeintä toki on, ettei Lapille ja kartanlukija Janne Fermille sattunut mitään, oli yhteensä neljän pätkän väliin jääminen WRC2-autokunnille harmillinen asia. Ajamatta jäi siis viidennes koko kisan EK-kilometreistä.

– Monet tulivat katsomaan pätkiä ja käyttivät kovalla työllä ansaitut rahansa lippuihin. Eihän se tietenkään kivaa ole, että silloin jää autoja näkemättä. Onneksi he näkivät kuitenkin WRC-autot, sillä ne ovat kuitenkin suurimmalle osalle faneista se tärkein juttu, WRC2-luoikan voittoon ajanut Gus Greensmith sanoo Dirtfish-sivustolla.

Greensmith oli paikalla ensimmäisenä autona Lapin ulosajopaikalla ja joutui luovuttamaan sammuttimensa suomalaiskuskille. Tiettävästi myös seuraavana paikalla ollut Adrien Fourmaux antoi autonsa sammuttimen Lapille. Nähtävästi suurin ongelma ei ollutkaan kiertoteiden puute, vaan turvallisuustekijät.

– Oli meillä tiekirjassa vaihtoehtoinen reitti myös, mutta luulen, että suurin asia oli se, että Gusilla ja Adrienilla ei enää ollut sammuttimia autoissaan. He eivät siis olisi saaneet enää ajaa, joten homma olisi mennyt vaikeaksi, luokassa toiseksi sijoittunut Emil Lindholm sanoi Meksikossa Rallit.fille.

Promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin korosti kuitenkin myös vaihtoehtoisten reittien pientä määrää Meksikon maaseudulla.

– Kun saavuimme ensi kertaa Meksikoon, ei näitä teitä edes ollut olemassa. Tiet rakennettiin rallia varten, joten vaihtoehtoisia reittejä ei tiekirjassa ole, Larkin tähdentää Dirtfishille.

– Keskustelin asiasta koko ajan reittijohtajan ja muun johtajiston kanssa. Kävimme kaikki skenaariot läpi. Asia oli tietenkin harmillinen WRC2-luokan osalta, mutta yritimme kaikkemme. Mietimme muun muassa oman helikopterimme lähettämistä, jotta se olisi voinut viedä uudet sammuttimet Gusille ja Adrinielle. Teimme oikeasti ihan kaikkemme.

Oli miten oli, Hyundain suomalaiskuskin raju tärsky sai moneltakin osin säpinää Meksikon rallin johtokeskukseen.

Katso alapuolelta Meksikon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä