Lappi avasi kautensa ajamalla heti palkintokorokkeelle Uumajassa. Toyotan uuden GR Yaris Rally1 -hybridiauton säätöjen kanssa oli vielä pientä hakemista, mutta pieksämäkeläinen pystyi silti puristamaan kolmanneksi Ruotsin lumirallissa.
Vuosi sitten Lapilla ei ollut minkäänlaista varmuutta siitä, että hän pääsisi vielä takaisin rallin MM-sarjan pääluokkaan. Lopulta Lapille avautui täksi kaudeksi ovi Toyotan kolmanteen autoon jakamaan ajovastuuta Sebastien Ogierin kanssa.
– Olen mielestäni näyttänyt, mihin pystyn – minun ei tarvitse enää todistella itseäni. On hieman hullua ajatella sitä, missä olin 12 kuukautta sitten ja missä olen nyt, Lappi kertoo rallin MM-sarjan nettisivuilla.
Lappi jäi ilman WRC-sopimusta kauden 2020 jälkeen. Viime vuonna hän ajoi vain kolme MM-rallia yksityiskuljettajana, mutta näytöt takasivat hänelle Toyota-sopimuksen.
– Tämä on minulle toinen mahdollisuus – ja todennäköisesti viimeinen mahdollisuuteni, Lappi sanoo suoraan.
Lapin tämän vuoden ohjelmaan kuulunee kahdeksan tai yhdeksän MM-rallia. Suomalaiskuski ei pysty siis ajamaan kuljettajien maailmanmestaruudesta, mutta hänellä on tärkeä tehtävä: tuoda tiimille pisteitä valmistajien MM-sarjaan.
Jos Lappi suoriutuu tehtävästä hyvin, ura lajin huipulla todennäköisesti jatkuu vielä kuluvan kauden jälkeen.
– Jos asioista innostuu todella paljon, siitä saattaa tulla enemmän paineita, mikä vaikeuttaa hommaa. On parempi pysyä rauhallisena. Viime vuodesta oli siinä mielessä apua. Nyt haluan vain nauttia rallista, Lappi alleviivaa.
– Ralli on intohimoni, mutta elämässä on muitakin tärkeitä asioita – kuten perheeni. Asiat ovat minulla nyt hyvässä tasapainossa. Aion nauttia todella paljon tästä toisesta mahdollisuudesta.
Lappi kilpailee seuraavan kerran Kroatian MM-rallissa, joka on ohjelmassa kuukauden kuluttua.
Katso alta kooste Ruotsin MM-rallista.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,399892″ ap mute]