WRC-tähdet puhuvat lyhyempien kisaviikonloppujen puolesta – ”Tämä formaatti alkaa olla vähän tylsä”

Sebastien Ogier. Kuva: Leo Francis/Red Bull Content Pool

Rallin MM-sarjassa on tarkoitus siirtyä hybridiaikaan kaudella 2022. Koronakriisin takia myös autonvalmistajien talous on kuitenkin tiukoilla.

FIA:n julkistamissa hybridiajan alustavissa säännöissä montaa osa-aluetta tulevissa Rally1-autoissa yksinkertaistetaan nykyisiin WRC-autoihin verrattuna. Tarkoitus on säästää kuluja, mutta uusien hybridiralliautojen kehittäminen maksaa ja paljon.

Kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier suunnitteli alun perin lopettavansa uransa tähän kauteen, mutta koronan takia ranskalaistähti saattaa venyttää ajouraansa vielä ensi vuoteen. Mies kuitenkin vannoo, ettei ole mukana enää hybridiajan autoilla ajettaessa. Silti mestarilla on sanansa sanottavana.

– Mielestäni asiaa pitäisi ehdottomasti harkita uudelleen. Tämä kriisi on kovempi kuin mikään kriisi pitkiin aikoihin. Paljon parametreja muuttuu tällä hetkellä, joten olisi fiksua puhua asioista uudestaan ja miettiä asiat uudelleen sitten kun meillä on enemmän tietoa saatavissa tämän kriisin seurauksista, Ogier kertoo DirtFishin sivuilla.

– Minä en henkilökohtaisesti ole paljon tutkinut niitä uusia sääntöjä, koska en ole silloin mukana. Tietenkin se on oikea askel, että autoista yritetään tehdä halvempia. Tärkeää on kuitenkin minun mielestäni, että autot ovat hienoja ja suorituskykyisiä. Se on varmasti joka kuskin mielipide. Loppujen lopuksi niin kauan kun on tarpeeksi kuskeja, niin aina on mielenkiintoisia taisteluja seurattavana.

Rallin MM-sarjan jatkumisesta ei ole vielä varmaa tietoa. Oheiselta videolta voit katsoa viime kauden hurjimmat ulosajot. Juttu jatkuu videon jälkeen.

 

Nykyiset WRC-autot ovat olleet MM-sarjassa vuodesta 2017. Ne ovat olleet varsinkin fanien mieleen, mutta ympäristöpaineiden takia siirtyminen hybriditeknologiaan on selviö.

– Tällä hetkellä me kaikki nautimme, että saamme ajaa näillä fantastisilla autoilla, jotka ovat uskomattoman nopeita ja spektaakkelimaisia. Ehkä kuitenkin jossain vaiheessa vastaan voi tulla tilanne, että suorituskyvystä on vähän tingittävä, jotta laji pelastuu, Ogier toteaa.

Rallien aikataulussa myös petraamisen varaa

Kustannusten säästäminen autojen tekniikkaa yksinkertaistamalla on kuitenkin vain yksi keino. WRC-talleilla menee euro poikineen matkustamiseen ja henkilökunnan ylläpitoon pitkän kisaviikon aikana. Ogier liputtaakin kisaviikonloppujen tiivistämistä.

– Mielestäni rallien formaattia voisi vähän tutkia. Niistä voisi yrittää tehdä vähän kompaktimpia. Olemme puhuneet tästä ajatuksesta jo jonkin aikaa, Ogier summaa.

– Voisi olla järkevää tiivistä kisat kahteen intensiiviseen kilpailupäivään. Se olisi varmasti tarpeeksi. Silloin voisi vähentää sitä aikaa, minkä talli on reissussa.

Lue myös: Rallin MM-sarjaa johtava Sebastien Ogier sanoi suoraan: ”Kolme kilpailua liian vähän mestaruuden jakamiseen”

Nykymuodossaan kisaviikon alussa on nuotituspäivät ja torstaisin ajetaan testipätkä sekä yleensä yksi yleisöerikoiskoe. Pidempiä kisapäiviä ovat puolestaan perjantai ja lauantai, kun taas sunnuntaina on ohjelmassa yleensä vain muutama pätkä.

Ogierin kanssa samoilla linjoilla on myös puolustava maailmanmestari Ott Tänak.

– Kuten Seb mainitsi, niin ei vain autolla ja säännöillä tehdä säästöjä, vaan se on monen asian summa. Rahaa menee, kun tiimi ja kalusto tuodaan kilpailuihin. Se miten kisat nykyään on rakennettu, voisi olla paljon tehokkaampaa, Tänak sanailee.

– Tämä formaatti alkaa ehkä olla vähän tylsä. Nykyään ihmiset ovat niin malttamattomia, että he haluavat asioiden tapahtuvan tässä ja nyt sekä lyhyen aikaa. Rallin formaatti on aika pitkään ollut samanlainen. Täytyy myös sanoa, että voisimme olla kustannustehokkaita myös monella muulla alueella.

Lue myös: Ott Tänak piti tyylinsä, kieltäytyi vastaanottamasta isoa tunnustusta – ”En ole viihdyttäjä”

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö