Suomen MM-rallin yllä on leijunut kysymysmerkkejä koronaviruksen vuoksi. Lähiaikoina selviää, pystytäänkö kilpailu järjestämään tänä vuonna.
Suomen hallituksen on tarkoitus tehdä ensi viikolla päätöksiä loppukesän yleisötapahtumien osalta. Pääministeri Sanna Marin kertoi tiistaina MTV:lle, että yli 500 hengen yleisötapahtumia koskeva kokonaisuus käydään läpi ennen kesäkuun puoliväliä.
Suomen MM-ralli on ohjelmassa 6.-9. elokuuta. Heinäkuun loppuun saakka tapahtumien yleisömäärä on rajattu 500 henkeen.
Motorsport.com sivusto uutisoi toukokuun puolella, että Suomen osakilpailu voidaan mahdollisesti siirtää syys- tai lokakuulle. Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen puolestaan painotti STT:n haastattelussa, että kilpailun siirtäminen myöhäisempään ajankohtaan ei ole harkinnassa.
– Ainoa vaihtoehto on ajaa kisa alkuperäisinä ajopäivinä. Ensi syksy, vaikkapa lokakuu ei tule kyseeseen, Tarkiainen sanoi STT:lle.
Lue myös: Koronapandemia typistämässä myös rallin MM-sarjan ensi kauden – ”Ei olisi yllätys”
Näin ollen kilpailu jää kokonaan ajamatta tänä vuonna, mikäli koronatilanne ei salli MM-rallin järjestämistä elokuun alkupuolella.
STT:n mukaan ”Jyskälän” kohtalo saattaa ratketa jo keskiviikkona, jolloin autourheilun kansallisen lajiliiton AKK:n hallitus puntaroi kokouksessaan MM-rallin tilannetta.
Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.
[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]
Ratkaisuna huoltoalueen sulkeminen?
Kilpailunjohtaja Kai Tarkiainen kertoi aiemmin Rallit.fin haastattelussa, että rallin järjestäminen ei onnistu sulkemalla yleisö pois tapahtumasta. Se ei olisi taloudellisesti kannattavaa, koska lipunmyyntitulot olisivat nollassa. Lisäksi rallikansan pitäminen poissa pätkien varsilta olisi mahdoton tehtävä.
Suomen MM-ralli on tullut tunnetuksi suositusta huoltoalueestaan, joka sijaitsee aivan Paviljongin alueella Jyväskylän keskustassa. Huoltoalueelle on perinteisesti sulloutunut tuhansia ja taas tuhansia katsojia kisapäivien aikana seuraamaan lähietäisyydeltä, kuinka tiimit virittävät ralliautot kuntoon tauon aikana.
Nykyisen poikkeustilanteen kannalta huoltoalue on kriittisin paikka – jopa mahdollinen viruslinko, jos yleisöä on paikalla tavalliseen tapaan. Erikoiskokeiden varsilla turvaväleistä on helpompi pitää huoltaa, mutta Paviljongin suhteellisen pienellä alueella se on huomattavasti hankalampaa.
Suomen MM-rallia koskevia huhuja on ollut liikkeellä useita viime aikoina, ja nyt liikkeellä on jälleen uusi huhu. DirtFish-sivusto kertoo, että sen lähteiden mukaan Suomen MM-rallin järjestäjät ovat valmiita sulkemaan huoltoalueen rallifaneilta. Radikaalilla ratkaisulla taudin leviämisen riski ei kasvaisi liian suureksi.
Keski-Suomen sorakisa ei ole ainoa MM-ralli, jonka järjestäminen on vaakalaudalla. Samaa pätee käytännössä kaikkiin loppukauden kisoihin, jotka ovat yhä kalenterissa.
Kansainvälisen autoliiton FIA:n rallipomo Yves Matton kertoi DirtFishille, että kattojärjestö käy jatkuvasti keskusteluja kaikkien rallijärjestäjien kanssa.
– Yritämme auttaa heitä mahdollisimman paljon, jotta he pystyisivät suorittamaan työnsä. Heillä kaikilla on erilaisia rajoituksia, ja useiden asioiden yllä on yhä kysymysmerkkejä, Matton sanoi.