Vieläkö rallin MM-sarjan yllättäjä jatkaa hurjaa menoaan? – ”Pitää olla todella tarkkana”

M-Sport Fordin Adrien Fourmaux on ollut rallin MM-sarjan alkukauden suurin yllättäjä.
Adrien Fourmaux
Adrien Fourmaux. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kaudella 2022 mies tuskaili Fordin Rally1-auton ratissa ja sai viime vuodeksi alennuksen WRC2-luokkaan. Tällä sesongilla ranskalainen on kuitenkin tullut takaisin parrasvaloihin entistä vahvempana.

Monte Carlossa kauden avauskisassa Fourmaux ajoi ehjän suorituksen jälkeen viidenneksi. Ruotsissa helmikuussa tärähti uran ensimmäinen podium ykkösluokassa, kun Fourmaux oli kolmas. Mies uusi tempun Safari-rallissa Keniassa maaliskuussa.

Rallin MM-sarja jatkuu tällä viikolla Kroatiassa, mistä Fourmaux’lla on sekä hyviä että huonoja muistoja. Kaudella 2021 ranskalainen ajoi komeasti viidenneksi, mikä oli helmikuuhun asti hänen paras suorituksensa. Vuonna 2022 puolestaan rysähti heti kolmospätkällä.

– Kroatian ralli on minulle erityinen kilpailu. Ajoin siellä ensimmäistä kertaa WRC-autolla vuonna 2021 ja olin viides. Tykkään niistä teistä tosi paljon, koska siellä on tosi jouhevia osuuksia. Toisaalta kisassa on myös kaikkein pahimpia osuuksia asvaltilla koko kaudella, Fourmaux summaa.

– Pito vaihtelee koko ajan, joten sitä ei ole helppo tunnistaa, että milloin sitä on ja milloin ei. Asvaltin tyyppi vaihtuu koko ajan. Pitää olla todella tarkkana varsinkin leikkauksissa.

Lue myös: MM-rallissa käytössä luova ratkaisu – tämä kaikki sinun pitää tietää Kroatian rallista

Fourmaux on kuitenkin täynnä itseluottamusta, eikä lähde tavoittelemaan vain jämäsijoja vaikeasta kisasta huolimatta.

– Ralli on iso haaste kaikille, mutta myös hyvin nautinnollinen sellainen, koska katsojia on aina pätkillä tosi paljon. Odotan kisaa innolla. Kahden podiumin jälkeen toivon, että voin jatkaa samalla tavalla myös Kroatiassa, Fourmaux paaluttaa.

Kroatian MM-ralli käynnistyy torstaina testierikoiskokeella. Sunnuntaina päättyvässä kisassa on luvassa yhteensä 20 erikoiskoetta, joille mittaa kertyy rapiat 280 kilometriä.
 

Lue myös nämä