MM-rallissa käytössä luova ratkaisu – tämä kaikki sinun pitää tietää Kroatian rallista

Tämän vuoden Kroatian MM-rallin reitissä ei ole paljon uutta, mutta siirtymiä on saatu vähennettyä luovalla ratkaisulla. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee asvalttikilpailun erikoiskokeet.
Elfyn Evans
Elfyn Evans Kroatian MM-rallissa 2023. Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kroatian osakilpailu debytoi rallin MM-sarjassa kaudella 2021. Siitä lähtien Zagrebin seudulla on ajettu joka vuosi kauden ensimmäinen puhdas asvalttiosakilpailu.

Hyundain Thierry Neuville lähtee MM-sarjan pistejohtajana tämän vuoden Kroatian ralliin. Viime vuonna kilpailun voitti Toyota-kuljettaja Elfyn Evans.

Torstai 18.4.

Torstai tarjoaa rallinnälkäisille pelkän shakedownin ja seremoniastartin. Huolimatta vuoden 2021 suunnitelmista, Kroatian MM-rallissa ei ole vieläkään ajettu yleisöerikoiskoetta.

Torstain aikataulu Suomen ajassa:
10.01 Testierikoiskoe: Okiç (3,65 km)
19.30 Seremoniastartti

Okiç-niminen testierikoiskoe on sama kuin viime vuonna. Lähtö on leveältä tieltä, mutta suurilta osin pätkä on kapeahkoa, röykkyistä ja kulmikasta. Mukana on nopeita paikkoja, mutta myös yllättävän ahtaita ja teknisiä paikkoja sekä hyppyjä. Keskellä on kolmioristeyksen kierto shikaanina. Lopussa on risteys nypyn takana ja pätkän loppu on hieman leveämpää.

Perjantai 19.4.

Perjantaina ajetaan Adrianmeren rannalle ja takaisin. Päivän aikana kertyy 120 kilometriä erikoiskokeita. Pätkät on järjestetty luovasti siten, että aamulenkin jälkeen on renkaidenvaihto, ja iltapäivällä ajetaan aamun pätkät käänteisessä järjestyksessä (mutta samoihin ajosuuntiin). Tämän ansiosta siirtymäkilometrejä tulee vähemmän.

Perjantain aikataulu Suomen ajassa:
09.28 EK1: Krašić – Sošice 1 (23,63 km)
10.41 EK2: Jaškovo - Mali Modruš Potok 1 (9,48 km)
11.39 EK3: Ravna Gora - Skrad 1 (10,13 km)
12.47 EK4: Platak 1 (16,63 km)
13.32 Kokoomatauko: Rijeka
15.07 Renkaanvaihto: Čavle - Cernik
15.45 EK5: Platak 2 (16,63 km)
16.58 EK6: Ravna Gora - Skrad 2 (10,13 km)
18.16 EK7: Jaškovo - Mali Modruš Potok (9,48 km)
19.09 EK8: Krašić – Sošice (23,63 km)
YHTEENSÄ: 119,74 km

EK1+8 Krašić – Sošice on yhdistelmä aiempia pätkiä Krašić – Vrskovac ja Kostanjevac – Petrus Vrh, joista jälkimmäisestä käytetään vain loppuosaa ja eri suuntaan kuin aiemmin. Näiden välissä on myös vähän ennen ajamatonta pätkää. Tämä on nyt rallin pisin erikoiskoe 23,6-kilometrisenä. Suurin osa pätkästä on kovavauhtista kuluneella asvaltilla, mutta mukana on yllättäviä rytmin- ja pinnanvaihdoksia.

Krašić – Sošice 2024 (punainen), Krašić – Vrškovac 2021-2023 (vihreä) ja Kostanjevac – Petruš Vrh 2021-2023 (turkoosi).

Pätkän alku on leveää tietä – aluksi hyväpintaista, sitten kuluneempaa. Suurilta osin meno on kovavauhtista, mutta mukana on myös tiukkoja mutkia ja yksi shikaani. Yohan Rossel kaatoi tällä osuudella vuonna 2021.

Kymmenen kilometriä lähdöstä käännytään oikealle vasemman sijasta ja saavutaan puolen kilometrin päästä Kostanjevac – Petrus Vrh:n maali-AT:lle, josta siis jatketaan sen reittiä eri suuntaan. Tien kapeus ja luonne vaihtelee seuraavien seitsemän kilometrin aikana useaan kertaan yllättäen, ja mukana on myös hyppyjä.

17,8 kilometrissä käännytään lyhyelle kapealle osuudelle, jossa on nyppyjä. Seuraava tie on leveämpi, mutta todella kulunut ja silläkin on nyppyjä ja hyppyjä. Juuri ennen maalia käännytään vielä leveämmälle ja hyväpintaiselle tielle hetkeksi.

EK2+7 Jaškovo – Mali Modruš Potok jäi välistä viime vuonna, mutta ajettiin kahdessa ensimmäisessä Kroatian MM-rallissa. Se on kokonaan medium-leveää ja kulunutta asvalttia, jouhean nopeaa nyppyjen ja hyppyjen yli. Rytmi ei vaihdu eikä tiukkoja mutkia ole lukuunottamatta pätkän alussa olevaa risteystä.

Vuonna 2021 Elfyn Evans osui penkkaan, mutta selvisi säikähdyksellä. Silloinen tuleva JWRC-mestari Sami Pajari puolestaan kaatoi autonsa, mutta pystyi jatkamaan.

https://twitter.com/RallyingUK/status/1385570536810455046

EK3+6 Ravna Gora – Skrad oli uusi pätkä viime vuodelle, jolloin Thierry Neuville ajoi ulos johtoasemasta. Kyseessä on kiperä pätkä kuluneella asvaltilla ja yllättävillä teknisillä paikoilla.

Alku on leveää, tasaista ja jouheaa vain parilla tiukemmalla mutkalla. Tie kapenee ja muuttuu tekniseksi parin kilometrin jälkeen. Vauhti nousee taas pari kilometriä myöhemmin pitkissä mutkissa, joista yhdessä Neuville ajoi ulos.

Pätkän loppupuolisko on todella röykkyisen kulunutta asvalttia. Matkalla on ensin kaksi takaviistoa ja yksi etuviisto risteys, joka johtaa hieman leveämmälle tielle, joka tekee pätkästä hieman kulmikkaampaa ja teknisempää.

EK4+5 Platak on ajettu kahtena viime vuonna. Vuonna 2022 Kalle Rovanperä kärsi täällä rengasrikon sateisissa oloissa. Tänä vuonna pätkä alkaa jo hieman aiemmin ja mäen laella ollut yleisöpyöritysalue on jätetty pois.

Platak 2024 (punainen) ja 2022-2023 (turkoosi)

Pätkä koostuu kahdesta tiestä: ensin mäen päälle kapealla ja hieman kuluneella tiellä, sitten alas todella leveää ja tasaista tietä. Alkuosa on medium-nopeaa, koko ajan kääntyilevää, yhdellä nopealla osiolla. Toinen puolisko on jouheaa parilla tiukalla mutkalla.

Lauantai 20.4.

Lauantai on lyhyehkö päivä, sillä pätkiä ajetaan vain 108 kilometrin verran. Lähes kaikki päivän osuudet ovat tuttuja viime vuodesta.

Lauantain aikataulu Suomen ajassa:
08.31 EK9: Smerovišće - Grdanjci 1 (15,62 km)
09.24 EK10: Stojdraga – Gornja Vas 1 (20,77 km)
11.05 EK11: Vinski Vrh – Dugha Resa 1 (8,78 km)
12.03 EK12: Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 1 (9,11 km)
14.03 Huolto: Westgate Shopping City
15.31 EK13: Smerovišće - Grdanjci 2 (15,62 km)
16.24 EK14: Stojdraga – Gornja Vas 2 (20,77 km)
18.05 EK15: Vinski Vrh – Dugha Resa 2 (8,78 km)
19.03 EK16: Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki 2 (9,11 km)
YHTEENSÄ: 108,76 km

EK9+13 Smerovišće – Grdanjci on lyhennetty versio aiemmasta pätkästä, jonka alkupaikkana oli Mali Lipovec. Tämä on melko tekninen pätkä.

Smerovišće – Grdanjci 2024 (punainen) ja Mali Lipovec – Grdanjci 2021-2023 (vihreä)

Pätkä alkaa ennennäkemättömällä osuudella. 100 metriä lähdöstä ajetaan risteyksen ohi, 200 metriä myöhemmin tehdään u-käännös ja palataan risteykseen, johon käännytään nyt takaviistosti. Tämän temppuilun syynä on tuottaa katsojille enemmän nähtävää. Kyseessä on erikoisin – suorastaan typerin – ratkaisu mitä on MM-rallipätkillä ikinä nähty.

EK9+13 alkuhässäkkä

Tie, jolle risteyksestä käännyttiin, on kapea, kulunut ja usein täynnä likaa. Siellä on myös nyppyjä sekä rakennuksia ja kivimuureja tiessä kiinni. Matkalla on paljon tiukkoja mutkia, myös neulansilmiä.

Tien pinta kohenee 6,4 kilometrissä ja mukana on nopeampiakin paikkoja. Leveämmälle ja hyväpintaisemmalle tielle liitytään 8,8 kilometrissä, mutta luonne on edelleen mutkainen. Pinnasta tulee taas kulunutta 11,9 kilometrissä ja tie on mutkaista kuin Korsikalla.

Vuonna 2022 Esapekka Lappi kolautti eturipustuksen kiveen juuri tällä pätkällä.

EK10+14 Stojdraga – Gornja Vas on hidas ja mutkainen pätkä. Viime vuonna sitä pidennettiin viidellä kilometrillä, mutta nyt on palattu vuosista 2021 ja 2022 tuttuun 20 kilometrin mittaan.

Tämäkin pätkä on hyvin korsikamaista – medium-leveää ja kulunutta asvalttia, rotkon ja vuorenseinämän välissä jatkuvasti kääntyillen. Rytmin- tai pinnanvaihteluja ei juurikaan ole, lukuun ottamatta tuoreempaa asvalttia 7,8 km kohdalla ja muutamaa nopeampaa paikkaa puolivälin jälkeen.

EK11+15 Vinski Vrh – Dugha Resa on edelliseen nähden kontrastisesti hyvin vauhdikas pätkä, ehkä tämän vuoden nopein. Viime vuonna keskinopeus nousi lähelle 117 km/h. Vuonna 2022 Craig Breen ja Esapekka Lappi spinnasivat täällä. Pätkä muistetaan hyvin linnan edessä olevasta mutkasta.

Alku on medium-leveää ja jokseenkin kulunutta pinnaltaan. Mutkat kääntyilevät yli nyppyjen ja mukana on yksi iso hyppy. Luonne on kulmikasta, eli ajetaan suurilta osin täysiä, mutta mukana on myös yksittäisiä hitaita paikkoja kuten pari neulansilmää ja shikaani. Pätkä myös alittaa valtatien tunnelista ja ylittää joen kapealla sillalla. Pätkän loppu on enemmän kääntyilevää.

SS12+16 Pećurkovo Brdo – Mrežnički Novaki on edeltäjänsä kaltainen vauhtipätkä. Tällä pätkällä on erityisen paljon nypyn ylityksiä ja hyppyjä. Vuonna 2021 tällä pätkällä Adrien Fourmaux hyppäsi sivuttain, Takamoto Katsuta ajoi risteyksen pitkäksi ja Teemu Suninen kävi ojassa.

Pätkän alku ja loppu ovat kapeaa, keskikohta leveää, kauttaaltaan jokseenkin kulunutta. Keskellä on tekninen paikka ja lopussa kaksi lisää. Pätkällä on kaksi risteystä.

Sunnuntai 21.4.

”Super Sundayn” lisäpisteistä ajetaan 54 kilometrin verran. Sunnuntain pätkät ovat samat kuin kahtena viime vuonna, mutta Power Stagen alkua on muutettu hieman.

Sunnuntain aikataulu Suomen ajassa:
08.08 EK17: Trakošćan - Vrbno 1 (13,15 km)
09.35 EK18: Zagorska Sela – Kumrovec 1 (14,24 km)
11.23 EK19: Trakošćan - Vrbno 2 (13,15 km)
14.15 EK20: Zagorska Sela – Kumrovec 2 14,24 km *Power Stage
YHTEENSÄ: 54,78 km

EK17+19 Trakošćan – Vrbno on ollut sunnuntainen aamunavaus Kroatian MM-rallissa vuodesta 2022 saakka, jolloin sen toinen veto ajettiin todella rankassa sateessa.

Pätkä alkaa leveällä ja tasaisella tiellä Trakošćanin linnan läheltä. Aluksi tie on mutkaista, sitten suoraviivaisempaa, ja pinta muuttuu hetkeksi huonommaksi.

Puolivälissä pätkää käännytään kapeammalle tielle, jossa on neulansilmiä ja muita tiukkoja mutkia. Pätkän loppuosa on medium-leveää, aluksi jouheaa ja sitten kulmikasta. Pinta myös muuttuu välillä tuoreemmaksi ja matkalla on kolme kapeaa siltaa.

EK18+20 Zagorska Sela – Kumrovec on taas Power Stage kuten kaikissa Kroatian MM-ralleissa. Se on hieman erityylinen pätkä kuin muut – kapea, tekninen ja kulmikas monilla kiperillä paikoilla. Tielle tulee paljon mutaa, sillä monissa paikoissa pystyy oikaisemaan. Pätkällä on myös nypyn ylityksiä ja hyppyjä. Puut, rakennukset ja muut esteet ovat lähellä tietä.

Tänä vuonna pätkän alkua on muutettu ensimmäisten 770 metrin osalta. Tämän muutoksen myötä Adrien Fourmauxin ulosajopaikka vuodelta 2021 jää pois.

Zagorska Sela – Kumrovec 2024 (punainen) ja 2021-2023 (ruskea)

10,5 kilometrin kohdalla on nopea mutkainen osuus, risteys sillalle ja isommalle tielle. Sen jälkeen on taas mutkainen ja kapea osuus ennen viimeistä kiihdytystä maaliin isolla tiellä.

Vuonna 2022 Thierry Neuville ajoi ulos Power Stagella, mutta pääsi jatkamaan ja pysyi palkintokorokesijoituksella. Kalle Rovanperä ja Ott Tänak puolestaan taistelivat sekunneista hurjan liukkaissa olosuhteissa.

Myös vuonna 2021 nähtiin draamaa, kun Gus Greensmithillä oli läheltä piti -tilanne, Thierry Neuvillella meni risteys pitkäksi ja Sebastien Ogier oli menettää auton hallinnan. Lopulta myös Elfyn Evans käväisi nurmikon puolella rallin viimeisessä mutkassa, mikä saattoi maksaa koko rallin voiton!

Lue myös nämä