MM-rallin traktoriepisodi uudistaa sääntöjä? Lapilta suorat sanat: Joku olisi voinut kuolla

Ott Tänak
Keinotekoiset hidastemutkat saatetaan korvata virtuaalisilla shikaaneilla. Kuvassa Ott Tänak kiertämässä heinäpaalia Saksan rallissa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kansainvälinen autoliitto FIA saattaa joutua tekemään sääntöuudistuksen rallin MM-sarjaan.

Autosportin mukaan MM-sarjassa saatetaan ensi kaudella nähdä niin kutsuttuja virtuaalisia shikaaneja ihmisvoimin rakennettujen sijaan. Asia nousi jälleen tapetille Australian MM-rallissa, kun Andreas Mikkelsen oli lähellä törmätä traktoriin perjantain Sherwoodin erikoiskokeella.

Traktori oli tullut pätkälle siirtämään Jari-Matti Latvalan aiemmin tönäisemiä heinäpaaleja. Traktori ei kuitenkaan ehtinyt tarpeeksi nopeasti pois erikoiskokeelta, minkä vuoksi vaaratilanne syntyi. Mikkelsen vältti kolarin, mutta ajautui pian ulos tieltä. Mikkelsen kertoi tilanteen jälkeen, että hänen keskittymisensä herpaantui traktoriepisodin takia.

Autosport kertoo, että tietyt MM-sarjan tahot haluaisivat korvata keinotekoiset hidastemutkat virtuaalisilla shikaaneilla, joiden alueella autot joutuisivat hidastamaan tiettyyn nopeuteen. Näin erikoiskokeiden nopeudet pystyttäisiin pitämään aisoissa.

– Meille on kerrottu alustavasti sovitusta hyvin tarkasta järjestelmästä, jossa autot eivät saa ylittää tiettyä nopeutta kuten 50 km/h. Sillä vauhdilla autot sitten ajavat tietyn matkan ja kiihdyttävät sen jälkeen. Minusta se on paljon parempi idea. Minä vihaan shikaaneja. Niiden takia on syntytnyt niin paljon onnettomuuksia, Hyundai-pomo Alain Penasse puhisee Autosportin verkkosivuilla.

Kuljettajat ovat jo pitkään puhuneet, että nykyiset shikaanit ovat turvallisuusriski. Myös Mikkelsenin tilanne on saanut kuskit avaamaan sanaista arkkuaan.

– Sille (traktori erikoiskokeella) ei pitäisi olla mitään tekosyytä, se on ihan helvetin tyhmää. Joku olisi voinut kuolla. Jos pätkä on käynnissä, mitään tuollaista ei saisi käydä, Esapekka Lappi sanoo.

– Kisajärjestäjä tutkii tilanteen ja siihen johtaneet syyt. On tärkeää ymmärtää, miksi niin kävi. Traktori oli siellä, jotta pätkä ei keskeydy shikaanin siirtymisen takia, mutta parempaa koordinointia olisi vaadittu. Tutkimme vaihtoehtoisia tapoja hidastaa vauhtia, kuten virtuaalisia shikaaneja, FIA:n rallipomo Yves Matton puolestaan selvittää.

Shikaaneja käytetään, jotta erikoiskokeiden keskinopeudet eivät kasva liian suuriksi. Rallin SM-sarjassa on mahdollista ottaa virtuaaliset shikaanit käyttöön ensi kaudella.

Näiden vaihtoehtoisten toteutustapojen mahdollistaminen ei kuitenkaan tarkoita, että hidasteiden käyttöä tietoisesti lisättäisiin nykyisestä, vaan edelleen ratamestareita kannustetaan etsimään rallikäyttöön mahdollisimman sopivia teitä niin, ettei niiden nopeudet nouse liikaa, ja sitä kautta aiheuta liiallisia turvallisuusriskejä, AKK:n lokakuussa julkaistussa tiedotteessa kerrotaan.

 

Lue myös nämä