Toyotan kakkostiimissä kilpaileva Katsuta ajoi haastavassa asvalttikilpailussa kuudenneksi. Eroa voiton ottaneeseen Kalle Rovanperään kertyi peräti kahdeksan minuuttia.
Vesisateet vaikeuttivat huomattavasti kisaamista Kroatiassa, missä kilvanajo olisi ollut kinkkistä kuivallakin asvaltilla.
– En ollut aiemmin ajanut tällaisella märällä ja mutaisella asvaltilla, joten sinänsä sain tästä hyvää kokemusta. Yritinkin oppia mahdollisimman paljon, Katsuta kertoi tiimin tiedotteessa.
– Isoin juttu oli se, että pääsimme maaliin. Pystyin olemaan kärsivällinen ja hyväksymään tilanteen. Aiemmin olisin saattanut puskea liian kovaa ja tehdä virheen, joka olisi tuonut huonon fiiliksen.
Kisa näytti kuitenkin sen, että Katsutalla on vielä töitä tehtävänään. Useat rengasrikot hidastivat japanilaiskuskia, mutta kärki olisi karannut häneltä ilman ongelmiakin.
– Olin pettynyt vauhdin puutteeseen, joten minun täytyy selvittää, mitä minun pitää parantaa ollakseni parempi seuraavalla kerralla vastaavanlaisessa rallissa. Se oli hieman turhauttavaa, mutta toivottavasti kokemuksesta on apua tulevaisuudessa, Katsuta totesi.
Katsutan valmentajana toimii Juho Hänninen, joka oli mukana myös japanilaisen etuautossa Kroatiassa. Hänninen näki siis hyvin tarkasti, millaisia haasteita Katsutalla on kohdattavanaan erikoiskokeilla.
– Tällaiset olosuhteet asvalttirallissa olivat uusi kokemus Takalle, minkä vuoksi hänen oli vaikeaa löytää luottamusta. Mutta oli hienoa nähdä, että hän pystyi pääsemään maaliin eikä yrittänyt vetää liian kovaa silloin, kun hänellä ei ollut luottoa, Hänninen sanoi.
– Hän sai kokemusta, mistä voi olla hyötyä, jos Ypres-rallissa on vastaavanlaiset olosuhteet. Ja nyt hän voi odottaa Portugalin rallia, jossa hän oli todella vahva vuosi sitten.
Katsuta ajoi viime vuonna neljänneksi Portugalin MM-rallissa. Portugalin sorakisa on ohjelmassa toukokuun puolivälin jälkeen.
Katso alta Kroatian MM-rallin kooste.