Sebastien Ogierista hurja teoria – mutta onko se mitenkään mahdollista?

Sebastien Ogier pitää pitkästä aikaa rallin MM-sarjan kärkipaikkaa hallussaan.
Sebastien Ogier
Sebastien Ogier. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Edellisen kerran ranskalainen keikkui pistetaulukon ykköstilalla kauden 2021 päätteeksi, jolloin hän otti kahdeksannen maailmanmestaruutensa. Viime vuonna Ogier jätti rallihommat vähemmälle ja osallistui kauden aikana lopulta kuuteen osakilpailuun.

Tänäkään vuonna Ogier ei aja täyttä vuotta. Ranskalainen ei ole lyönyt lukkoon osakilpailujen määrää lopullisesti, mutta ennen kautta oli puhetta reilusta puolikkaasta kaudesta.

Ogier on saanut loistavan alun tähän kauteen. Hän ajoi ykköseksi kauden avauskisassa Monte Carlossa, minkä jälkeen hän jätti Ruotsin rallin väliin. Viime viikonlopun Meksikon MM-rallissa Ogier kaappasi toisen voiton toisesta kilpailustaan ja nousi MM-pistejohtoon.

Ogier ilmoitti Meksikon MM-rallin päätteeksi, että hän on mukana myös seuraavassa osakilpailussa Kroatiassa. Tämä nosti entistä enemmän esiin spekulaatioita siitä, voisiko ranskalainen lähteä vielä jahtaamaan yhdeksättä maailmanmestaruutta, joka siivittäisi hänet maanmiehensä Sebastien Loebin rinnalle titteleiden määrässä.

Keskieurooppalaisissa autourheilulehdissä on jopa rakenneltu teorioita siitä, että Ogier voisi juhlia mestaruutta kauden päätteeksi, vaikka hän jättäisi loppukauden aikana kolmekin osakilpailua väliin. Ogier kertoi Meksikon rallin jälkeen, että hän on jättämässä väliin toukokuisen Portugalin MM-rallin. Lisäksi ranskalainen on kertonut aiemmin, ettei hän nauti Viron ja Suomen nopeista soraralleista, joten hyvin todennäköisesti häntä ei nähdä näissä kisoissa.

Mutta voiko tällainen teoria oikeasti muuttua todeksi? Mahdollista se on, mutta kaikkien palasten pitää loksahtaa täysin oikeille paikoilleen Ogierin kannalta.

Oletetaan, että Ogier ottaa voiton seuraavassa kilpailussa kroatialaisilla asvalttibaanoilla, jolloin hän kasvattaisi hieman MM-johtoaan. Tämän jälkeen Ogier jättäisi Portugalin sorakisan väliin, mikä voisi tarkoittaa sitä, että hän menettää hieman asemiaan MM-sarjassa. Tämä olisi Ogierille sinänsä hyvä juttu, sillä hänen ei tarvitsisi toimia aura-autona kesäkuun alussa Sardinian MM-rallissa.

Näin Sardiniassa Ogierilla olisi jälleen saumat ajaa voitosta, minkä jälkeen hän starttaisi kärkiautona juhannusviikonloppuna ajettavaan Kenian MM-osakilpailuun. Safari-rallissa ensimmäisestä lähtöpaikasta voi olla haittaa, mutta tärkeintä on se, että haastavan kilpailun selvittää läpi ilman ongelmia.

Heinä- ja elokuussa Ogier viettäisi lomaa ja seuraisi sivusta Viron ja Suomen sorarallit. Kreikan Akropolis-ralliin Toyota-tähdelle olisi todennäköisesti tarjolla kohtuullinen lähtöpaikka, ja tilanne saattaisi olla sama vielä Chilen sorakisassakin.

Tämän jälkeen voitot Keski-Euroopan ja Japanin asvalttikisoista, ja mestaruus olisi sillä selvä. Helppo nakki, vai mitä?

Tai sitten ei. Lähdetäänpä tarkastelemaan asiaa viime kauden pistekeskiarvojen perusteella.

Viime vuonna Kalle Rovanperä otti mestaruuden 255 pisteellä. Suomalaiskuljettaja napsi keskimäärin 19,6 pistettä per osakilpailu. Sitä edellisellä kaudella mestari Ogierin pistekeskiarvo ralleista oli 19,2 ja vuotta aiemmin 2020 koronatynkäkaudella 17,4.

KausiMestariPisteetPistekeskiarvo
2022Rovanperä25519,6
2021Ogier23019,2
2020Ogier12217,4
2019Tänak26320,2
2018Ogier21916,8

Kuten yllä olevasta taulukosta käy ilmi, edellisten viiden kauden aikana mestaruus on otettu alhaisimmillaan 16,8 pisteen keskiarvolla per ajettu osakilpailu.

Jos tänä vuonna täyden kauden ajava kuljettaja saavuttaisi mestaruuden tällä keskiarvolla, titteliin oikeuttava kokonaispotti olisi Japanin MM-rallin päätteeksi 219 pistettä.

Jos taas Ogier ajaa tänä vuonna olettaman mukaisesti yhdeksän osakilpailua, hänen pitäisi kerätä kyseiseen saldoon pisteitä keskiarvolla 24,3.

Se on hurja määrä. Osakilpailuvoitosta kun on tarjolla 25 pistettä, ja toki Power Stage -erikoiskokeelta on tarjolla vielä viisi lisäpistettä. Maksimissaan yhdestä osakilpailusta voi siis kaapia 30 pisteen potin.

Käytännössä Ogierilla ei olisi varaa yhteenkään nollakisaan loppukauden aikana. Jokaisessa kilpailussa Ogierin olisi taisteltava voitosta ja sijoituttava mielellään vähintään toiseksi.

Toki Ogierin urakkaa voisi helpottaa se, jos muut kärkikuljettajat ajaisivat sopivasti ristiin kisoissa ja kohtaisivat vastoinkäymisiä. Tästäkin huolimatta vaikuttaa äärimmäisen epätodennäköiseltä, että Ogier voisi nousta yhdeksän osakilpailun ohjelmalla mestariksi.

Mutta onhan sitä ihmeellisempiäkin asioita nähty.

Katso alta Meksikon MM-rallin kooste.

Lue myös nämä