Sebastien Ogierin ratkaisu muutti Jari-Matti Latvalan suunnitelmia – ”Minun kannalta se ei ole järkevää”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime kauden jälkeen työttömäksi rallin MM-sarjasta jäänyt Jari-Matti Latvala on rukannut suunnitelmiaan isolla kädellä koronaviruksen takia.

Latvala ajoi helmikuussa yksityiskuskina Ruotsin MM-rallissa, mutta leikki jäi aikaisin kesken teknisen vian vuoksi. Tuurilaisen piti olla mukana myös Sardiniassa ja Suomessa sekä todennäköisesti myös Walesissa syksyllä. Näistä ralleista kaksi on kuitenkin peruttu ja Sardiniaa lykätty.

Kuusinkertainen maailmanmestari Sebastien Ogier kertoi tällä viikolla Rallit.fille, että hän haluaa jatkaa uraansa vielä kaudella 2021. Ogier ei halua lopettaa pitkää uraansa repaleiseen tynkäkauteen. Tämä on luonnollisesti isku Latvalalle, joka mielii takaisin tehdaskuskiksi Toyotalle.

Lue lisää: Sebastien Ogier ja Tommi Mäkinen neuvottelevat jatkosta – sopimuksen esteenä yksi seikka

– Rehellisesti sanottuna, kun olen tilannetta miettinyt, niin näin olen sen osannut laskea Ogierin kannalta. Nyt kun korona tuli ja Jyväskylä peruttiin, niin en yritä tänä vuonna enää ajaa. Tein päätöksen, että en yritä puristaa kisoja väkisin. Minun kannalta se ei ole järkevää, Latvala myöntää Rallit.fille.

– Paikka ei aukea eikä Toyotalla ole tilaa, jos ensi vuonna ajetaan täysi sarja. Silloin Ogier varmasti jatkaa. Sen suhteen pitää olla realisti. Tälle vuodelle ei kannata enää hukata rahaa. Jos taas miettii vuotta 2022, niin tärkeämpi on säästää rahaa ensi vuoteen ja antaa silloin näyttöjä, Latvala jatkaa.

Katso alta, miten Ogier kiidätti Yaris WRC:tä tiistaina lähellä Korpilahtea. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,342497″ ap mute]

 

Ogierin ratkaisun jälkeen Latvala, 35, kääntää katseensa kauteen 2022. Tätä ajatellen ensi vuosi on huipputärkeä.

– Ikä ei ole minulla vielä ongelma. Jos katsotaan esimerkiksi (Sebastien) Loebia, jolla on myös paljon kokemusta – hän oli aika pitkään pois, mutta pääsi nopeasti takaisin vauhtiin, kun tuli takaisin, Latvala viittaa 46-vuotiaaseen ranskalaislegendaan, joka edustaa nykyään Hyundain WRC-tallia.

– Silloin se olisi pahempi, jos koko ajan ajettaisiin samoilla autoilla. Se helpottaa, kun tulee uusi rengas ja uudet säännöt, joiden myötä auto muuttuu yksinkertaisemmaksi ja on kaikille uusi. Ne uudet säännöt minua eniten kiinnostavat. Tähtäin onkin vaihdettu vuoteen 2022.

Ensi kaudella MM-sarjaan tulee uusi rengasvalmistaja, kun Pirelli palaa valmistamaan kumit WRC-autoihin. Latvala on tyrkyllä Pirellin testikuskiksi. Jos tämä toteutuisi, saisi Latvala tärkeää tietoa uusista renkaista. Sen lisäksi tuurilainen haaveilee testiajasta ensi vuonna uusilla hybridiautoilla sekä aikoo antaa valikoiduissa kisoissa näyttöjä vauhdistaan.

Lue myös: Jos kutsu tulee Pirelliltä, Jari-Matti Latvala on valmis: ”Ehdottomasti kiinnostaa”

Lue myös nämä