Jos kutsu tulee Pirelliltä, Jari-Matti Latvala on valmis: ”Ehdottomasti kiinnostaa”

Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRC
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan rengasvalmistaja vaihtuu ensi kaudella, kun kilpureihin toimittaa jatkossa kumit italialainen Pirelli. Sopimus on voimassa vuoteen 2024 saakka.

Pirellin rallipomo Terenzio Testoni sanoi Autosportille, että yhtiö harkitsee testikuskin tehtävään neljää entistä WRC-tähteä, jotka eivät tällä hetkellä aja MM-sarjassa. Rooliin ovat tyrkyllä Kris Meeke, Andreas Mikkelsen, Hayden Paddon sekä Jari-Matti Latvala.

Latvalalle pesti kelpaisi.

– Kyllä minua kiinnostaisi ehdottomasti, jos vaan kutsu tulee. Kiva olisi käydä ajamassa, Latvala sanoo Rallit.fille.

Lue myös: Jari-Matti Latvalalle aukeamassa yllättävä työpaikka? Neljä kuskia kamppailee samasta pestistä

Mikkelsen kertoi Dirtfish-sivustolle, että hän on jo saanut yhteydenoton Pirelliltä.

– Pakko sanoa rehellisesti, että ei minuun ole vielä oltu yhteydessä, Latvala toteaa.

– He varmasti miettivät vaihtoehtoja, että kuka voisi olla sopiva kuski tehtävään. Siinähän ei saa olla kukaan, joka MM-sarjaa ajaa. Vaihtoehtoina ovat varmasti me, jotka olemme vähemmän ajaneet (tänä vuonna). Minä ja Andreas ei olla ajettu eikä olla virallisesti tiimin kuljettajia.

Kalle Rovanperä testasi maanantaina Toyotan WRC-autoa Keski-Suomessa. Katso alta kooste Rovanperän testipäivästä. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2286,342336″ ap mute]

 

Latvalan valttina on kokemus. Rallin MM-sarjan kautta aikain kokenein kuljettaja oli mukana kuvioissa jo silloin, kun italialaisvalmistaja edellisen kerran rengasti WRC-autot.

– Minulla on kokemusta, kun viimeksi kymmenen vuotta sitten ajettiin Pirellillä. Vähän muistan, että missä mentiin silloin. Pystyisin siinä mielessä vähän antamaan vertailupohjaa, Latvala pohtii.

– Aina se homma muuttuu, kun tulee uudet renkaat. Hyvänä esimerkkinä on vuosi 2008, kun Pirelli tuli ja sitä ennen oli ollut Michelin. Muistan, että silloin alkukaudella olimme Fordilla Citroeniin nähden kevääseen asti edellä, kun saatiin säädöt toimimaan paremmin. He ajoivat vanhoilla Michelinin säädöillä, kunnes tekivät enemmän muutoksia Pirellin renkaiden ehdoilla.

Pirelli aikoo testata ensi kauden renkaita Citroenin kalustolla. Ranskalaisvalmistaja poistui MM-sarjasta viime kauden jälkeen, mutta autoja on yhä saatavilla.

– Se ajatus siinä on taustalla, että halutaan olla neutraaleja. Citroen on kuitenkin nykyaikainen WRC-auto, mutta sillä ei ajeta MM-sarjassa. Tällöin ei tule etua kenelläkään siellä nyt olevista tiimeistä. Se on täysin loogista, Latvala paaluttaa.

Lue myös nämä