”Säälipodium” rallin SM-sarjassa ei säväyttänyt nuorta kuskilupausta – ”Ajamalla ne tulokset pitäisi ratkoa”

Huhtikuussa 21 vuotta täyttävä Benjamin Korhola ajoi ehjän talvikauden rallin SM-sarjassa.
Benjamin Korhola ja Sebastian Virtanen
Benjamin Korhola ja Sebastian Virtanen. Kuva: Pentti-Oskari Ilmonen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Korhola siirtyi Rally2-auton rattiin vasta tänä vuonna, joten kokemuksessa nuori rattimies antaa paljon tasoitusta. Riihimäeltä kauden avauksesta tuli kuitenkin heti kakkostila, joka sai jatkoa Tunturirallin viitossijalla.

Viime viikonlopun Tuurin SM-rallissa Korhola ajoi maaliin neljäntenä, mutta kun Teemu Asunmaa koki hylkäyksen, pääsi Korhola kipuamaan kartturinsa Sebastian Virtasen kanssa podiumille.

– Ajamalla ne tulokset pitäisi ratkoa. Ei oltu ihan voittovauhdissa, niin en voi myöskään olla tyytyväinen, Korhola napautti Rallit.fille.

Korhola hävisi kisan voittaneelle Roope Korhoselle 45 sekuntia, mutta kisan kakkonen Niclas Grönholm jäi vain 3,6 sekunnin päähän. Kakkostila valui käsistä Tuurin yleisöpätkällä, kun yhdeksän sekuntia meni hukkaan.

– Vähän hölmö virhe tuli itseltä, kun käsijarrun palautuksen kanssa oli jotain ongelmaa. Se ei toiminut kunnolla yleisöpätkällä ja sen takia tuli sitten sammutettua auto. Siinä isoin aikatappio tuli, Korhola totesi.

– Ei ehkä ihan niin hyvä vauhti ollut kuin olisin halunnut. Sarjapisteitä saatiin kuitenkin kaikista talvikisoista, joten täytyy sitten kesällä löytää lisää vauhtia, että päästään lähemmäksi kärkeä.

Korhola myöntää, että Hyundain Rally2-auto vaatii vielä opettelua. Alla on kuitenkin vasta neljä kisaa Rally2-luokituksen menopelillä.

– Onhan siinä varaa puristaa, mutta pitää myös muistaa, ettei minulla kovin paljoa vielä ole kilometrejä alla tällaisella Rally2-autolla. On vaikeaa löytää kunnon rytmi, että voi hyökätä koko ajan täysillä. Vähän on vielä autoonkin totuttelua, Korhola tuumi.

– Pidemmät pätkät ovat sellaisia, että tulee väkisin paikkoja, joissa ei vielä tajua, miten kovaa niihin voisi ajaa. Tulee jarruteltua turhaan ja sitten välillä taas vetää liian kovaa. Ajaminen ei ole ihan puhdasta, eikä kello tykkää.

Viime kaudella Korhola pääsi kokeilemaan vauhtiaan kahdessa MM-rallissa Ford Fiesta Rally3 -auton ratissa. Tänä suvena olisi hyvä sauma ajaa ensimmäiset MM-rallit Rally2-luokituksen menopelillä.

Suomen MM-rallin lisäksi Korhola yrittää rakentaa budjettia todennäköisesti joko Latvian tai Puolan osakilpailuihin, jotka nopeina sorakisoina sopisivat suomalaisnuorukaiselle hyvin.

– Kyllähän se olisi mukava päästä joitain MM-ralleja ajamaan, mutta katsotaan niitä sitten lähempänä. Budjettia vielä vaatii, mutta yritystä ainakin on, Korhola summasi.

Lue myös nämä