Analyysissä Ruotsin rallin ”kiveen hakattu” reitti – tämä kaikki sinun pitää tietää MM-sarjan ainoasta todellisesta lumikisasta

Ruotsin Ralli 2018
Ruotsin Ralli on kauden ainoa lumikilpailu. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ensi viikolla ajettavan Ruotsin MM-rallin reitti ei ole muuttunut juurikaan sitten vuoden 2017. Ehjää ei kannata korjata, mutta olisiko reitissä sittenkin jotain pikkuvikaa?

Ruotsin rallin reitti koki suurehkon uudistuksen vuodelle 2017, kun taas vuosi sitten juuri mitään ei muutettu. Vastaavasti tälle vuodelle vain yksi erikoiskoe on korvattu toisella, joten paria pientä muutosta lukuun ottamatta suurin osa reitistä ajetaan nyt kolmatta vuotta putkeen samassa muodossa.

Tuttuun tapaan Värmlannissa ajettavan rallin keskuspaikkana on Torsbyn lentokenttä, vaikka startti ja yleisöpätkä ovat hieman etelämpänä Karlstadin kaupungissa. Osa pätkistä ajetaan myös rajan takana Norjan puolella.

Monte Carlon tavoin keliolosuhteilla on suuri merkitys rallin luonteeseen, enemmän kuin itse teillä. Kolme edellistä vuosikertaa ovat tästä hyvä esimerkki. Viime vuonna tuore lumi aiheutti paljon vaikeuksia ensimmäisille autoille, kun taas vuonna 2016 lunta oli niin vähän, että monta pätkää piti peruakin, ja kuskien haasteena olivat vesilammikoiden lisäksi vähäisen lumen alta esiin nousseet ja nastoja tuhonneet kivet ja sora. Vuoden 2017 kisa taas osui johonkin välimaastoon – lunta oli riittävästi, muttei liikaa.

Tänä talvena on ollut poikkeuksellisen tasaisen kylmää, minkä vuoksi erikoiskokeilla on paljon pakkautumatonta lunta. Rallia edeltävälle viikonlopulle on kuitenkin ennustettu plusasteita ja vesisadetta, ja seuraaville päiville taas pakkasia, mikä voisi edesauttaa teiden jäätymistä rallille suotuisasti.

Artikkeli on julkaistu alunperin It Gets Faster Now! -blogissa.

Torstai 14.2.
AIKATAULU
10.00 Shakedown     Skalla      6,86 km
21.08 EK1           Karlstad 1  1,90 km

Skallan shakedown on luultavasti vuoden pisin miltei seitsemän kilometrin mitassaan. Se alkaa syheröisenä, muuttuu nopeammaksi ja lopulta näiden tietyyppien yhdistelmäksi. Täten se antaa hyvää esimakua siitä, mitä tuleman pitää. Viime vuonna pätkällä nähtiin jopa pyörähdyksiä ja lumipenkan pöllytystä.

 

Rallin avaa Karlstadin yleisöpyöritys, jossa kaksi autoa ajaa rinnakkain raviradalla hieman Jyväskylän Killerin hengessä. Kauden muihin yleisöerikoiskokeisiin verrattuna kyseessä on ainoa lumipinnalla ajettava. Vuonna 2017 tämä harmiton mikkihiiripätkä muuttui rallin ratkaisuerikoiskokeeksi, kun Thierry Neuville osui betoniporsaaseen, hajotti autonsa ohjauksen ja murskasi samalla unelmansa Ruotsin rallin voitosta.

Sääennuste Karlstadin yleisöerikoiskokeelle, joka ajetaan torstaina klo 21.08 ja lauantaina klo 18.45 Suomen aikaa.
Perjantai 15.2.
AIKATAULU
08.55 EK2    Hof-Finnskog 1  21,26 km
10.08 EK3    Svullrya 1      24,88 km
10.59 EK4    Röjden 1        18,10 km
12.34 HUOLTO Torsby
14.54 EK5    Hof-Finnskog 2  21,26 km
16.17 EK6    Svullrya 2      24,88 km
17.08 EK7    Röjden 2        18,10 km
18.14 EK8    Torsby 1         8,93 km

Perjantaina ylitetään tuttuun tapaan raja Norjaan, Torsbystä luoteeseen. Lenkillä ajetaan kolme pätkää, joiden kunkin pituus on 20 kilometrin molemmin puolin. Visiitti Norjan puolelle on kuulunut Ruotsin ralliin jo vuodesta 2011 lähtien.

Hof-Finnskogilla on monen levyisiä teitä, mutta kaikki ovat nopeita, usein moottorin rajoitinta kutosvaihteella koettelevia. Vaikka pätkällä on lukuisia risteyksiä, ei ole vaikea uskoa tämän olleen rallin nopein pätkä kahtena viime vuotena, kun se on kuulunut rallin reittiin. Näistä vuosista 2017 tarjosi paremmat keliolosuhteet, jolloin Thierry Neuville kaasutteli pätkälle jopa 127 km/h keskinopeuden.

Sääennuste EK2 Hof-Finnskogille, joka ajetaan Suomen aikaa klo 8.55 ja 14.54 perjantaina

Svullrya on miltei 25-kilometrisenä rallin pisin pätkä. Se rakentuu samoista osista kuin edellinen – henkeäsalpaavan nopeista metsäteistä ja risteyksistä – mutta myös teknisemmistä teistä, jotka tasapainottavat hurjaa tahtia. Huomionarvoista on myös Ruotsin rallille epätavallinen iso hyppy 12,5 kilometrin kohdalla. Risteyksiä puolestaan on käytetty luovasti tekemään ”ketunlenkkejä” ja aivan pätkän maalissa jopa pienet shikaanit, kuten alla olevassa historic-videossa näkyy kohdassa 16.05.

 

Svullryaa on ajettu Ruotsin rallissa vuodesta 2015. Vuonna 2017 Thierry Neuville oli 11 sekuntia nopeampi kuin kukaan muu toisella Svullryan ajokerralla. Viime vuonna taas Esapekka Lappi ajoi lumipenkkaan ja menetti aikaa tukkiutuneen jäähdytyksen vuoksi.

Röjden starttaa Ruotsin puolelta, ylittää rajan Norjaan ja palaa lopussa takaisin Ruotsin puolelle. Alussa on nopeahko pomppuinen tie, jonka mutkat ovat mukavan ajettavan oloisia. Pätkän puolivälissä tulee leveämpi osuus, joka loppuu jälleen risteysten sarjaan keskellä taloja ja Norjan lippuja – monista valokuvista tuttu paikka – minkä jälkeen tulee taas kapeahko mutta nopea metsätie.

Viime vuonna lopun metsätiet jäivät epähuomiossa auraamatta, jolloin niistä tuli ajokelvottomia – ja kuskien kommenteista puolestaan painokelvottomia. Tänä vuonna viimeinen risteyskäännös onkin jätetty pois, ja pätkä jatkaa 1,8 kilometriä ennenajamattomalle osuudelle.

Tämä erikoiskoe ajettiin vuonna 2011 eri suuntaan ja nimellä Løvhaugen. Sen jälkeen parin taukovuoden jälkeen suunta ja nimi ovat olleet entisensä jo vuodesta 2015 saakka. Viime vuonna itse mestari Sebastien Ogier kävi tällä pätkällä lumipenkassa ja menetti ajan lisäksi osan spoilereistaan. Hänen tallitoverinsa Elfyn Evans suoritti samankaltaiset kuviot.

 

Röjden oli myös petollinen Juho Hänniselle, Kris Meekelle ja Craig Breenille vuonna 2017.

 

Sääennuste erikoiskokeille Svullrya ja Röjden, jotka ajetaan Suomen aikaa klo 10.08, 10.59, 16.17 ja 17.08 on perjantaina.

Mielestäni yksi Ruotsin rallin parhaita puolia on, että jokainen päivä päättyy Torsbyn erikoiskokeeseen, jonka maali on aivan huoltoparkin kupeessa. Tämä erikoiskoe on ollut mukana rallissa jo vuodesta 2014 saakka erilaisin alkuosuuksin.

Torsbyn erikoiskokeesta on kaksi versiota. Perjantaina ja sunnuntaina ajettava varsinainen pätkä alkaa hyvin syheröisellä ja röykkyisellä tiellä, kääntyy huippunopealle metsäosuudelle ja päättyy huoltoteille, joita on maustettu yleisöpyöritysosuudella ja keinotekoisilla hypyillä. Lauantain versio taas koostuu vain viimeisestä kolmanneksesta, ja sitä voi pitää melkein yleisöpätkänä.

Tänä vuonna pätkän maali on 650 metriä aiemmin kuin edellisenä vuonna, joten ”mikkihiiriosuuden” määrä on pienempi kuin aiemmin. Täten mutka, jossa Hayden Paddonin auto sammui viime vuonna Power Stagella, on nyt erikoiskokeen toiseksi viimeinen käännös.

Kun suurin osa rallin metsäpätkistä on 20-kilometrisiä, erottuu Torsby joukosta lyhyenä 9 kilometrin pituudellaan. Pätkän kaksinaisuus muuttuen metsäerikoiskokeesta mikkihiiripätkäksi luo mielenkiintoisen rytminvaihdoksen ja haasteen kuskeille, vaikkakaan se ei ole rallin ainoa vastaava pätkä.

Sääennuste Torsbyyn, jossa ajetaan erikoiskoe klo 18.14 perjantaina, 20.30 lauantaina ja 13.18 sunnuntaina
Lauantai 16.2.
AIKATAULU
08.44 EK9  Rämmen 1      23,13 km    
09.35 EK10 Hagfors 1     23,40 km
10.37 EK11 Vargåsen 1    14,21 km
11.53 HUOLTO Torsby
14.02 EK12 Rämmen 2      23,13 km
14.53 EK13 Hagfors 2     23,40 km
16.08 EK14 Vargåsen 2    14,21 km
18.45 EK15 Karlstad 2     1,90 km
20.30 EK16 Torsby Sprint  2,80 km

Lauantain pätkät ajetaan Torsbystä kaakkoon, ja niillä on luvassa teknisempää tietä kuin Norjassa ja mahdollisesti erilaiset lumiolosuhteet.

Lähes kiveen hakattuun Ruotsin rallin reittiin verrattuna lauantain avauspätkän asema vaikuttaa tuuliviiriltä. Vuonna 2017 päivä alkoi pahamaineisen nopealla Knonin pätkällä, jonka toinen ajokerta peruttiin kiireellisellä päätöksellä. Vuodelle 2018 sen korvasi Torntorp, jonka paikan tänä vuonna on ottanut Rämmen. Pätkä on ajettu kisassa jo vuosikymmenien ajan – viimeksi 2016 – mutta yleensä eri suuntaan kuin nyt. Lisäksi alussa on tieosuus, jota ei ole ajettu sitten vuoden 2010.

Rämmen 2018 (red) and 2016 (turquoise)
Rämmen 2018 (punainen) ja 2016 (turkoosi). Karttakuva: rally-maps.com ja OpenStreetMap

Rämmenissä riittää rytminvaihdoksia: aluksi jyskälämäisiä ylitysmutkia, sitten 7 kilometrin kohdalla huippunopeita suoria, neulansilmien sarja 11 kilometrin kohdalla, tökkivää kiihdyttelyä ja jarruttelua 15 kilometrin kohdalla sekä jouhean nopeaa lopussa. 18 kilometrin kohdalla oleva kapea puinen silta ja mutkat järven rannassa ovat varmasti hyvä paikka katsella, jos jään paksuus on kohdillaan.

Sääennuste erikoiskokeelle Rämmen, joka starttaa klo 8.44 ja 14.02 Suomen aikaa lauantaina

Hagfors on myös Ruotsin rallin klassikkopätkiä, joskin sitä on ajettu myös nimellä Värmullsåsen. 12 kilometrin kohdalla on pitkä nopea osuus, mutta suurelta osin erikoiskokeelta löytyy myös tiukempia mutkia hidastamaan kyytiä. Loppua kohti tie kapenee kapenemistaan, kunnes saavutaan hieman mikkihiirimäiselle osuudelle laskettelurinteeseen, jossa on tiukkoja mutkia ja keinotekoinen hyppy.

Viime vuonna Elfyn Evans, Andreas Mikkelsen ja Teemu Suninen spinnasivat samassa mutkassa Hagforsissa. Kris Meeke puolestaan ajoi pätkän alun hämäävässä talonpihassa lumipenkkaan ja joutui jatkamaan hitaasti tukkiutuneella jäähdyttimellä. Ott Tänak ajoi hänet kiinni ja yritti ohittaa, mutta tie oli liian kapea, minkä seurauksena Tänak osui Meeken autoon ja lensi itse toiseen penkkaan.

 

Hagforsin erikoiskokeen sääennuste, ensimmäinen auto starttaa klo 9.35 ja 14.53 lauantaina

Vargåsen tunnetaan Colin’s Crest -hypystään, joka on suosittu sekä yleisön että median keskuudessa. Tämä pätkä onkin ajettu miltei joka vuosi tällä vuosituhannella, mutta vuonna 2017 sitä lyhennettiin reilusti loppumaan pian Colin’s Crestin jälkeen. Tämä ratkaisu onkin varmasti ollut televisiointiryhmien mieleen.

Erikoiskokeen alussa on pari kilometriä aivan täysillä ajamista, mutta sen jälkeen tie muuttuu syheröiseksi aina Colin’s Crestille asti. Uskaltaisin jopa sanoa, että kyseessä on rallin vaikein pätkä. Ainakin se on ollut rallin hitain pätkä, jos keinotekoisia elementtejä sisältävä Torsby jätetään pois. On myös huomionarvoista, että suuri osa erikoiskokeesta ajetaan yhdellä ja samalla tiellä lukuun ottamatta yhtä ”ketunlenkkiä” ja ysikymppioikeaa juuri ennen maalia, eli pätkän hitaus ei ainakaan tule risteyksistä.

Vuonna 2017 Kris Meeke ajoi ulos Vargåsenilla pätkän puolivälin tienoilla suorassa tv-lähetyksessä, menettäen reilusti aikaa. Tuolloin Mads Østberg puolestaan hyppäsi pisimmälle Colin’s Crestillä.

 

Viime vuonna mieleenpainuvimmat suoritukset Colin’s Crestillä olivat Thierry Neuvillen ja Teemu Sunisen hypyt. Kummatkin koettivat lumipenkan kestävyyttä eri puolilla tietä.

 

 

EK11+14 Vargåsenin sääennuste, ajoajat 10.37 ja 16.08 lauantaina

Mielestäni Ruotsin rallin reitin huonoin ratkaisu on Karlstadin yleisöpätkän toistaminen lauantai-iltana. Muuten siinä ei olisi mitään vikaa, mutta matkaa huoltoparkkiin on noin sata kilometriä, joten yksi mikkihiiripätkä tuottaa 200 kilometriä siirtymää. Vargåsenin maalista suoraan Torsbyyn olisi puolestaan vaivaiset 30 kilometriä.

Ymmärrän, että yleisöpätkät ovat tärkeitä rallille taloudellisesti, ja niitä on järkevää ajaa isossa kaupungissa, mutta ehkä jokin muu ratkaisu olisi järkevämpi? Entä jos Karlstadia lähempää löytyisi joitain metsäpätkiä, vai olisiko eteläisemmän Värmlannin lumitilanne mahdollisesti kriittisesti heikompi?

Kuten aiemmin tuli mainittua, lauantai-illan hämyssä ajetaan vielä Torsbyn pätkästä lyhyt versio nimeltä Torsby Sprint, jossa on vain yleisöä varten suunnattu kapea loppuosuus huoltoparkin kupeessa. Ensimmäinen kiihdytys ja risteys ovat eri suunnasta kuin varsinaisella pätkällä, mutta muuten erikoiskoe on vain toistoa aiemmasta. Tämän myötä myös loppuosuus ajetaan koko rallin aikana kolme kertaa, mikä on vastoin FIA:n virallisia sääntöjä, mutta poikkeuslupia ilmeisesti myönnetään.

Sunnuntai 17.2.
AIKATAULU
08.50 EK17 Likenäs 1              21,19 km
10.51 EK18 Likenäs 2              21,19 km
13.18 EK19 Torsby 2 (Power Stage)  8,93 km

Ennen Power Stagea jäljellä on vielä yksi erikoiskoe Torsbyn koillispuolella. Sen nimi on Likenäs, ja se ajetaan kahteen kertaan peräkkäin.

Alussa on jälleen pieni mikkihiiriosuus rallicross-radalla. Kun sieltä on selvitty, sukelletaan metsään taas parinkymmenen kilometrin ajaksi. Aivan aluksi on kuitenkin ylitettävä kiperä ja kapea silta.

Likenäsin silta 2018
Sebastien Ogier Likenäsin kapealla sillalla 2018. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Media Pool

Viiden ja puolen kilometrin jälkeen pätkästä tulee hyvin syheröinen, ja mutkat muodostavat päättymättömän heiluriliikkeen. Loppuosa pätkästä muistuttaa Norjan huippunopeita teitä tiukkoine risteyksineen. Tämä pätkä sisältääkin tavallaan vähän kaikkea mitä Ruotsin rallilla on tarjota.

Vuonna 2017 Jari-Matti Latvala oli Likenäsin kuningas, kasvattaen parin sekunnin johdon yli kahteenkymmeneen pätkän kahdella peräkkäisellä ajokerralla.  Samalla hän varmistimyös rallin voiton, joka oli Toyota Yaris WRC:n ensimmäinen koskaan. Sebastien Ogier puolestaan spinnasi pätkän ensimmäisessä risteyksessä ennen rallicross-radalle tuloa.

 

Kris Meeken mainitseminen alkaa jo vähän kyllästyttää, mutta hän spinnaili täällä kahtena viime vuonna. Jälkimmäisellä kerralla hän joutui jopa etsimään hetken sopivaa paikkaa kääntää auto ympäri kapealla tiellä.

Sääennuste erikoiskokeille 17 ja 18 Likenäs, jotka ajetaan klo  8.50 ja 10.51 sunnuntaina
Keliolosuhteet ja lähtöjärjestys

Ruotsin rallissa voi olla hankalaa olla ensimmäisenä liikkeellä, jos tiellä on tuoretta lunta, kuten viime vuonna hyvin nähtiin. Tuolloin irtolumesta kärsi koko kärkikolmikko. Toisaalta jos lunta on niukalti, ja jään alta tulee soraa esiin, on ensimmäisillä autoilla parhaat mahdollisuudet päästä erikoiskokeen maaliin ehjillä nastoilla. Puhtaalla jäällä myös myöhemmin ajavat joutuvat kohtaamaan ensimmäisten autojen tuottamaa irtolunta. Oman haasteensa peliin tuovat eri levyisillä renkailla ja raideväleillä kahden ajokerran välissä omat kuvionsa piirtävät WRC2-, JWRC- ja historic-autot.

Tänä vuonna reitille ensimmäisenä starttaa Monte Carlon voittaja Sebastien Ogier perässään pahimmat kilpakumppaninsa Thierry Neuville ja Ott Tänak. Montessa nollille jääneet Andreas Mikkelsen, Elfyn Evans ja Esapekka Lappi starttaavat taaempaa, mutta nähtäväksi jää, kummilla on sääolosuhteet puolellaan.

Klassikkovideo

Lopuksi voidaan istahtaa hetkeksi Colin McRaen Ford Focusin kyytiin lumiselle Hagforsin pätkälle vuodelta 2001.

Muokattu 15.2.2019: Torsbyn erikoiskokeen mutka, jossa Hayden Paddonin auto sammui, on mukana reitillä, toisin kuin artikkelissa alunperin luki.

Lue myös nämä