Rallin MM-sarjassa villi idea

Rallin MM-sarjassa kehitellään täysin uutta luokkaa, jotta laji houkuttelisi mukaan lisää autonvalmistajia.
Toyota H2 Yaris
Juha Kankkunen ajoi näytösluontoisesti vedyllä toimivalla ralliautolla Belgiassa viime elokuussa. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Viime vuonna rallin MM-sarjaan tulivat uudet hybriditeknologialla toimivat Rally1-autot. Nykyiset luokittelut ovat käytössä kauden 2024 loppuun saakka, mutta vielä ei ole tiedossa, millä käyttövoimalla ralliautot sen jälkeen liikkuvat. Todennäköistä on, että lajin pääluokassa jatketaan myös vuonna 2025 hybriditekniikalla, mutta sääntöjä tullaan uudistamaan.

Rinnalle rallin MM-sarjassa ollaan rakentelemassa käyttövoimasta täysin vapaata näytösluokkaa, jossa voidaan ajaa hybriditeknologian lisäksi sähköllä tai vaikkapa vedyllä. Esimerkiksi Opelilta löytyy jo täysin sähköinen ralliauto ja automerkki on ilmaissut halunsa tulla mukaan MM-sarjaan, mikäli sääntöjä rukataan.

Rallin MM-sarjan promootioyhtiön tapahtumajohtaja Simon Larkin kertoo Autosportin verkkosivuilla, että uudesta näytösluokasta saadaan lisätietoa keväällä.

– Julkistamme Portugalin rallin aikoihin lisätietoja sekä uusista teknisistä säännöistä (kaudesta 2025 eteenpäin) että uudesta näytösluokasta, jossa sallitaan kilpailla millä tahansa käyttövoimalla. Tarkoitus on antaa ponnahduslauta kokeilla ja tutkia eri tekniikoita. Sitä tuemme täysillä ja haluamme sen toteutuvan, Larkin sanoo.

Rallin tulevaisuudesta käytiin keskusteluita kauden avanneen Monte Carlon MM-rallin yhteydessä. Hybriditekniikkaa suurempi kehitysaskel rallissa on täysin uusiutuvin keinoin valmistettu uusi ”sähköbensa”, joka on ollut käytössä viime vuodesta alkaen.

– Moottoriurheilulla on aina ollut iso rooli tulevaisuuden tekniikoiden kehitystyössä. Nyt se rooli on entistäkin suurempi. Minusta on tärkeää, että FIA:n strategiassa on erilaisten teknologioiden käyttö eri sarjoissa, Renaultin urheiluautopuolen entinen nokkamies Patrice Ratti kertoi Monacossa.  

– Rallissa on jo käytössä hybridit ja uusiutuva polttoaine. Minusta on tärkeää nähdä, miten ne toimivat tositilanteessa. Kukaan ei voi sanoa, millä teknologialla tulevaisuudessa liikutaan. Siksi on tärkeää, että on olemassa eri vaihtoehtoja.

Uusi näytösluokka rallin MM-sarjassa voisi olla hyvä näyteikkuna esimerkiksi Toyotan vetyralliautolle, jota japanilaisvalmistaja esitteli muun muassa Belgian MM-rallin yhteydessä viime kaudella. Hyundai on puolestaan panostanut voimakkaasti sähkömoottoreihin siviilipuolella.

Katso alapuolelta kauden 2023 avauskisan Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä