Ott Tänak lainasi Matti Nykäsen legendaarista lausahdusta

Rallikansa odotti viime syksynä pitkään, mitä vuoden 2019 maailmanmestari Ott Tänak päättää uransa jatkon suhteen.
Ott Tänak
Ott Tänak. Kuva: M-Sport Ford WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Virolainen ilmoitti lokakuussa ajetun Katalonian osakilpailun jälkeen, että yhteistyö Hyundain WRC-tallin kanssa päättyy. Viimein joulukuun alussa Tänak ja brittiläinen M-Sport Ford vahvistivat sopimuksen syntymisen.

Aivan kalkkiviivoille asti myös uran lopettaminen oli vaihtoehtona.

– Se oli fifty-sixty, Tänak lainasi edesmennyttä mäkihyppylegenda Matti Nykästä Viron Betsafen haastattelussa.

– Se (lopettaminen) oli pöydällä niin pitkään, kun minulla ei ollut sopimusta.

M-Sportin ja uran lopettamisen lisäksi vaihtoehtona oli siirtyä takaisin Toyotalle jakamaan kolmatta autoa Sebastien Ogierin kanssa.

– Vaihtoehtoja oli kaksi, mutta toinen niistä ei oikeastaan ollut edes sellainen, koska se olisi ollut vain puolen kauden pesti. En halunnut kuitenkaan vain harrastaa tätä hommaa. Halusin edelleen tehdä tätä ammattimaisesti ja siksi valitsin M-Sportin, Tänak muisteli.

Kaudelle 2023 Tänak lähti hakemaan vain MM-titteliä. Sopimus M-Sportin kanssa on vuoden mittainen. Jos mestaruutta ei tänä vuonna tule, laittaako Tänak lopullisesti ajohanskat naulaan?

– Kaikki on mahdollista. Se riippuu ihan siitä, mikä fiilis sitten on ja mikä on tilanne silloin ylipäätään. Nyt sopimukseni on vuoden mittainen ja mestaruus tavoitteena, Tänak sanoi yhteistyökumppaninsa vlogissa.

– Uskon, että mestaruus on mahdollinen. Olisimme voineet tehdä sen jo Toyotalla (2018), mutta silloin meillä oli vielä muutamia heikkoja kohtia, minkä takia putosimme pelistä.

Kaudella 2023 Tänakin etuna on se, että M-Sportilla täyden kauden Tänakin lisäksi ajaa vain Pierre-Louis Loubet. Tänak on brittitallin selvä ykköstykki, joten tallin johtaja Malcolm Wilson voi antaa virolaistähdelleen kilpailijoita enemmän testipäiviä. Rallin MM-sarjassa testipäivät on kaudella 2023 rajoitettu vain 21 päivään, joten M-Sportilla on iso etu asian suhteen kolmen kuskin tiimeihin verrattuna.

– Kaikki ei varmasti mene juuri niin kuin minä haluan. Sen sijaan me teemme suunnitelmat yhdessä ja katsomme, mitä milloinkin tarvitaan. Ajamme testit ennen Montea ja Ruotsia, mutta sen jälkeen olemme joustavia, Tänak summasi.

– Säästämme testipäiviä niistä ralleista, joissa olemme vahvoja, ja käytämme niitä kisoihin, joissa emme ole olleet niin kilpailukykyisiä. Testipäivien suhteen on oltava järkevä.

Katso alapuolelta Monte Carlon MM-rallin parhaat palat.

Lue myös nämä