Rallin MM-sarjan puolustava maailmanmestari Ott Tänak jakaa FIA:n ja WRC-promoottorin sekä autonvalmistajien haaveen kulujen vähennyksestä uutta kauden 2022 kilpa-autoa kehitettäessä.
Tänak korostaa, että nyt on tärkeämpää saada lisää autonvalmistajia mukaan kuin keskittyä kehittämää mahdollisimman ”upea auto”.
Myös kauden 2022 hybridikilpureissa on nykyisten WRC-autojen moottori, mutta monessa muussa asiassa pyritään säästämään. Esimerkiksi aktiivinen keskilukko poistetaan ja aerodynamiikkaa sekä jousitusvaraa vähennetään.
– Meidän pitää saada budjettia vähän alas. Nyt homma on ehdottomasti liian kallista joillekin tiimeistä. Minusta on tärkeämpää, että mukana on paljon talleja kuin että autot ovat siistin näköisiä, Tänak sanoo DirtFish-sivustolle.
– Vaikka budjettia pienennetään, niin vauhti säilyy varmasti, jos vain moottori pysyy samana. Viisivaihteisen laatikon suurin ystävä en kyllä ole. Myös aeroa pitää jäädä jonkin verran. Autojen on pakko olla nopeita. WRC-autot eivät voi olla R5:n luokkaa, Tänak jatkaa.
Lue myös: Kuinka paljon maksaa seuraavan sukupolven WRC-auto?
Hybridiyksikkö akkuineen tuo lisää painoa autoon, mutta se ei ole Tänakin mukaan suurin ongelma uusien autojen kehityksessä. Tärkeintä on virolaisen mukaan, että ajettavuus säilyy.
– Autot ovat nyt voimakkaita, mutta aerodynamiikka ja geometria ovat todella korkealla tasolla. Ne tekevät autosta vakaan ja helposti ennustettavan kuskille. Siksi autoja on mukava ajaa ja itseluottamus on tapissa. Tämä meidän täytyy säilyttää myös uusissa autoissa, Tänak pohtii.
– Hybridihomma on jotain, minkä fani en oikein ole, mutta muutosta ei voi pysäyttää. Laji vaatii ehdottomasti vihreyttä lisää ja tämä on oikea suunta.
Lue myös: FIA kielsi WRC-tiimeiltä testaamisen toukokuun loppuun saakka