Hyundain WRC-tallilta yllätys – Esapekka Lapilta jäämässä nopea MM-ralli väliin

Hyundain WRC-tallissa kolmoskuskin roolissa valikoiduissa kisoissa toimiva Andreas Mikkelsen jäi kauas kärkivauhdista Kroatian MM-rallissa.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Mikkelsen avasi kautensa Monte Carlosta kuudennella sijalla ja saman tuloksen hän ajoi myös Kroatiassa. Edelleen aikaero kärkeen oli kuitenkin julmetun suuri, yli neljä minuuttia.

Lue myös: MM-rallituomio: Hyundai-kuskille murska-arviot – ”Hän on kirjaimellisesti vain osallistumassa MM-sarjaan”

Norjalainen selitti vaisua vauhtia kokemuksen puutteella, sillä vaikka vyöllä on paljon MM-ralleja ykkösluokassa, on hän edelliset kaudet ajanut pienemmässä luokassa.

– Ensimmäisenä ja toisena päivänä ero kärkeen oli aika iso, mutta se pieneni. Nyt on kyse vain siitä, että saan luottoa autoon. Pitää treenata ja saada lisää aikaa autossa sekä tuntea nämä pätkät yhtä hyvin kuin huiput, Mikkelsen sanoi Rallit.fille.

– Kisa oli vaikeampi kuin odotimme. Toki tiesin, että tämä on hankala ralli, mutta en ole ajanut sitä moneen vuoteen. Kärkijätkien vauhti oli lähellä täydellisyyttä joka pätkällä. Minulla ei ole samaa tuntemusta pätkistä ja sen kanssa olin ongelmissa. Tein parhaani, mutta silti ero oli liian iso.

Seuraavassa MM-rallissa Portugalissa toukokuussa Hyundain kolmatta autoa käskyttää Dani Sordo, jonka voisi povata olevan ajovuorossa myös kesäkuun alussa Sardiniassa. Alun perin kaavailtiin, että kesän kaikki kolme nopeaa sorarallia Puolassa, Latviassa ja Suomessa olisivat puolestaan Esapekka Lapin heiniä.

Mikkelsen kuitenkin paljasti, että hänen seuraava ajokeikkansa Hyundailla on Puolan rallissa.

– Se on ongelma, kun ei ole tarpeeksi aikaa autossa. Ensi kerran ajan Puolassa, Mikkelsen vahvisti.

Hyundain WRC-talli ei ole vielä vahvistanut kokoonpanoaan Sardiniaan eikä myöskään kesän osakilpailuihin. Mikkelsen, Lappi ja Sordo vuorottelevat tänä vuonna Hyundain kolmannessa Rally1-autossa.

Lue myös nämä

  • Uusimmat