Kommentti: Kilvanajon kuolema ja vuosikymmenten ikuisuusaiheet – ennen oli paremmin, mutta siitä on jo todella kauan

Kun tällä kertaa kävi niin, että kunnon kilvanajo otti ja kuoli Jyväskylässä heti kättelyssä, oli lauantai-iltapäivänä aikaa tallustella muistojen bulevardia.
Elfyn Evans
Elfyn Evans on porhaltamassa uransa toiseen voittoon Keski-Suomessa. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool SI202308050285 // Usage for editorial use only //
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Jotta mistä Jyväskylän MM-rallin tiimoilta on tullut kirjoitettua. Ennen muuta itseni, mutta nehän ovat toki resonoineet muiden tekstejä.

Rallin tila kilpaurheiluna on puhuttanut ties kuinka monta vuotta. Yksitoista vuotta sitten kirjoitin erääseen toiseen julkaisuun seuraavasti:

Sebastien Loebin kellontarkalle ajolle on pakko nostaa hattua, mutta kelpo ranskalainen on voittanut kaikki mestaruutensa sen jälkeen, kun laji näivettyi pystyyn. Esimerkiksi edellisen mestarin, Petter Solbergin titteli vuodelta 2003 on kovempi suoritus kuin yksikään Loebin kahdeksasta mestaruudesta. Puhumattakaan Juha Kankkusen tai Tommi Mäkisen neljästä pytystä mieheen. Tai Marcus Grönholmin kahdesta.”

Ensi syksynä Solbergin mestaruudesta tulee kuluneeksi kaksikymmentä vuotta. Silti mainittu puheenaihe elää ja voi hyvin edelleen. Vähäverisyys riivaa rallin MM-sarjaa yhä.

Mutta katsotaanpa, että mitenkä tämä nyt itse asiassa on? Mainittuna Solbergin mestaruusvuonna 2003 rallin MM-sarjan osakilpailun pystyi voittamaan kuusi eri kuljettajaa. Palkintopallille ajoi kaikkiaan yksitoista ukkoa.

Edellä mainitun tekstin kirjoittamisen aikoihin lukemat olivat neljä ja kahdeksan. Tänä vuonna ollaan lukemissa viisi ja kahdeksan, eikä tilastoon liene ole luvassa muutosta loppukauden aikana.

Yhä ja edelleen tarvittaisiin siis lisää kilpailukykyisiä talleja ja kuljettajia. Mutta minne saakka pitää historiassa matkustaa, että tällaiseen tilastoon tulee isompi muutos? No, kolmekymmentä vuotta sitten nähtiin seitsemän eri voittajaa ja palkintopallilla vieraili 18 eri kuskia.

Automerkkejä kolmen sakkiin saatiin tuolloin kauden aikana viisi, kun vuosikausia määrä on ollut usein kolme. Joten ennen oli paremmin, mutta siitä on jo pirun kauan.

Yli kaksi vuosikymmentä on puhuttu siitä, että jotain tarttis tehdä. Oikein mitään ei ole tapahtunut, mutta laji on silti edelleen hengissä. Että kiva olisi, jos jotain tehtäisiin, mutta näköjään ei ole pakko.

Vaan Jyväskylässä on 2000-luvulla käynyt niin, että kaikenmaailman muunmaalaiset ja maakuntalaiset ovat alkaneet hyppiä silmille. Kotikisan edellinen keskisuomalaisvoittaja on Mikko Hirvonen 2009 ja edellinen suomalainen Esapekka Lappi 2017, Etelä-Savon Pieksämäeltä.

Loebista tuli yksitoista vuotta sitten ensimmäinen ulkomaalainen, joka nappasi Jyskälästä kolmannen voiton. Samaan on myöhemmin pystynyt Ott Tänak. Elfyn Evansista on tulossa historian kolmas kaksinkertainen ulkomaalaisvoittaja.

Ennen vuotta 2003 Jyskälän voitto oli karannut ulkomaille vain kuudesti. Edellisen kahdenkymmenen vuoden aikana näin on käynyt pian yksitoista kertaa. Tälle tarttis todellakin tehdä jotain.

Sillä rallin sielu asuu edelleen keskisuomalaisilla sorateillä.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin lauantain iltapäivän erikoiskokeiden parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat