Kommentti: Ensin lähtivät jalapenot ja sitten meni koko kebab – Jyväskylän MM-ralli lässähti karmealla tavalla

Nostetaan nyt kissa pöydälle kaikkine karvoineen ja sanotaan ruma sana niin kuin se on.
Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperän auto meni rujoon kuntoon. Kuva: Jaanus Ree / Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Kattaus Jyväskylän MM-ralliin oli ennakolta komea. Oli Virossa näytöstyyliin voittanut Kalle Rovanperä, oli kotirallinsa moottoriongelmien myötä kiukulla ladattu Ott Tänak, oli yli kolmen vuoden tauon jälkeen rallin MM-sarjaan kuljettajana palannut Jari-Matti Latvala.

Mutta realistisesti sanottuna kisa ei olisi oikein mitenkään voinut lässähtää pahemmin kuin se perjantaina lässähti.

Ensin särkyi Ott Tänakin Ford ja virolainen lähti saman tien purjehtimaan pessimistijollallaan kohti ”Etelä-Helsinkiä”. Sitten liian optimistinen nuotti lennätti Esapekka Lapin Hyundain päin puuta ja se oli siinä.

Jo tämä vei kaikki jalapenot kebabista, mutta se oli vasta alkusoittoa. Iltapäivän lenkillä lensivät pöpelikköön sekä kebabeläimestä vuollut lihansiivut ynnä muut kasvikset sekä riisi tahi ranskalaiset. Jäljelle ei jäänyt kuin kastikkeen tahrima polystyreenirasia.

Kalle Rovanperä heitti kuperkeikkaa Myhinpäässä ja kotirallin ensimmäisen voiton jahtaaminen sai äkkilopun. Mieleen juolahti väkisinkin sana ”yliyrittäminen”, vaikka Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström moisen tuoreeltaan kiistikin.

Myös Rovanperä itse vakuutteli, että siitä ei ollut kyse.

Minkä tahansa urheilulajin kiinnostavuus on isosti persoonien varassa. Täysin pidäkkeettömästi mistä tahansa kritiikkiä pudotteleva Tänak on toimittajan aarreaitta. Lappi oli varsinkin nuorempana kunnon läppäkurko ja on toki edelleen pohjimmiltaan juttumies, vaikka pieni sordiino onkin päällä takavuosien WRC2-aikoihin verrattuna.

Rovanperä taas on koko lajin suvereenisti kiinnostavin hahmo tällä hetkellä ja viljelee muuten purevaa sarkasmia sille päälle sattuessaan.

Sanomattakin on selvää, että kaikki kolme ovat myös erinomaisen kovia rattimiehiä.

Myös lauantaiaamuna kärkikolmikkona starttaavat Elfyn Evans, Thierry Neuville ja Takamoto Katsuta kuljettavat ajoneuvojaan taiten, mutta verrattuna ensin mainittuun trioon heidän seuraamisensa on osapuilleen yhtä kiinnostavaa kuin seurata maalin kuivumista.

Lisäksi on myös niin, että Neuvillen urakka Keski-Suomen soralla 6,9 sekunnin takamatkalta Evansia haastamaan on äärimmäisen haastava, ellei walesilaisen tielle osu ylimääräisiä mutkia. Liki mahdotonta se on 16,4 sekuntia jääneelle Katsutalle, eikä Toyota antaisi japanilaiselle lupaakaan porhaltaa MM-pisteissä toisena olevan Evansin ohi.

Ralliviikonlopun pääpäiville jää siis oikeastaan kaksi jännitysmomenttia. Mille sijalle Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala lopulta rallattelee ja pystyykö Kalle Rovanperä puristamaan täydet viisi pistettä sunnuntain power stagelta, mikäli on siellä mukana?

No, on toki kolmaskin. Käykö vasta neljännen kerran historiassa niin, ettei Jyväskylän MM-rallin palkintopallilla ole yhtään suomalaista?

Aiemmin tällainen vahinko on päässyt tapahtumaan vuosina 2003 ja 2013 sekä kahden vuoden takaisessa ”ruskarallissa”.

Katso alapuolelta Suomen MM-rallin perjantain iltapäivän erikoiskokeiden parhaat palat.

Lue myös nämä

  • Uusimmat