Rallikonkari Juha Salo piipahti edustustehtävissä SM-rallissa – ”Vähän jo harmittaa, etten ole itse ajamassa”

Rallin SM-sarjan avauskisa kaudella 2024 kaasutellaan Riihimäellä vajaan kuukauden kuluttua.
Juha Salo
Juha Salo. Kuva: Marko Mäkinen
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Lajin kymmenkertainen Suomen mestari Juha Salo päätti aktiiviuransa tänä vuonna. Salo pääsi tutustumaan 12.-13. tammikuuta ajettavan Riihimäen SM-rallin reittiin ennakolta. Mies myönsi, että SM-rallin reitillä lopettamispäätös tuntui hetken aikaa väärältä.

– Kun tuollaiseen reittiin pääsi tutustumaan hienossa talvikelissä, niin totta kai se vähän kaihertaa, että en ole enää SM-ralleissa mukana. Hieno, haastava ja ajettava reitti, Salo summaa kisatiedotteessa.

– En usko, että mikään olisi kuljettajalle hienompaa kuin ajaa Riihimäellä rallia hyvässä talvisäässä. Itselleni on uusi asia lähteä seuraamaan SM-rallia penkan päälle.

Vaikka ajohanskat teki mieli vetää takaisin käteen, on Salo silti erittäin tyytyväinen päätökseensä.

– Olen todella hyvin sinut oman ratkaisuni kanssa. On kiva katsella tätä työtä toiseltakin puolelta. Aika näyttää, teenkö tulevaisuudessa töitä jonkun lupaavan rallijuniorikuljettajan kanssa, jolloin tulee seurattua lajia taas lähempää, Salo pohtii.

– SM1-luokan Skoda Fabia Rally2 Evo -auto on myyty Ruotsiin. Tallissani valmistuu SM5-luokan Toyota GR Yaris, jolla ajattelin ajaa Riihimäellä, mutta auto menee vuokrauskäyttöön. Tämän kauden lopetus (SM-voitto) oli niin hieno tapa päättää ura, että en halua sitä fiilistä ja makua lähteä pilaamaan. Voin vielä ajaa jotain, mutta koska ja millä autolla, niin se jää nähtäväksi.

Riihimäen SM-rallissa ajetaan kaikkiaan yhdeksän erikoiskoetta, joiden yhteispituus on 105 kilometriä. Salon mukaan kisan kaksi ensimmäistä pätkää ovat todellista herkkua.

– Olipa mielenkiintoinen aloitus rallille. Jo nyt voin tunnustaa kahden ensimmäisen erikoiskokeen perusteella, että vähän jo harmittaa, että en ole itse ajamassa. Avauserikoiskokeet ovat erikokoisten yksityisteiden yhdistelmiä. Ykkösellä pari nopeaa kohtaa, joiden jälkeen jarrutus pitää osua kohdalleen, Salo summaa.

– Ajaa saa, paljon rytminvaihdoksia, tarkasti ajettavaa tietä ja erityisesti EK2:n ylityksissä vaaditaan tarkkuutta. Pitää olla heti valmis ajamaan kilpaa. Nautittavia teitä, joilla ei ole aikaa ihmetellä yhtään. Hyökättävä on heti.

Riihimäen vanhalla lasitehtaalla tapahtuvan huollon jälkeen kilpailijoilla on edessään kolmen erikoiskokeen rypäs.

– Rallia pitää jatkaa hyvällä sykkeellä eteenpäin. Tiet eivät helpotu yhtään. Kaksi ensimmäistä pätkää ovat tyyliltään Etelä-Pohjanmaalta tuttua: paljon tiukkoja ysikymppejä. Tarkkana saa olla. EK5 on hieno ja pitkä pätkä, joka käsittää vauhdikkaita ja tarkkoja ylityksiä, Etelä-Suomen rallitietä parhaimmillaan.

Viiden ajetun pikataipaleen jälkeen reitti suuntautuu toisen kerran Riihimäen vanhalle lasitehtaalle huoltoon, josta kilpailijat suuntaavat rallin viimeiselle neljä erikoiskoetta käsittävälle lenkille.

– Kova lopetus rallille. Ei tuolla lenkillä pysty hengähtämään yhtään. EK1 ja 2 ajetaan nyt toiseen kertaan, jonka jälkeen hikikarpaloista ei ole puutetta: EK8 ottaa varmuudella mehut pois, eikä ralli ole ratkaistu ennen kuin on EK9:n maalissa. Hienoja pätkiä. Vauhtia, ylityksiä, tarkkaa ajamista. Kaikkea löytyy, Salo ylistää.

– Rallin loppuun pitää olla keskittyminen kunnossa – etenkin, kun loppulenkillä ajetaan vajaat puolet rallin EK-kilometreistä. Huima lopetus ja iltapäivän pimeydessä haastavat tiet edessä. Lähden suurella mielenkiinnolla tulevaa rallia seuraamaan.

Lue myös nämä

  • Uusimmat