Monte Carlo -rallin reitissä on tänä vuonna uutta lähtöpaikka ja yli kolmannes erikoiskokeista, mutta monet rallin erityislaatuiset piirteet ovat säilyneet ennallaan. Kilpailu käynnistyy torstai-iltana kahdella erikoiskokeella.
Monte Carlo -ralli eroaa muista MM-ralleista monin eri tavoin. Se on kauden ainoa asvalttiteillä ajettava talvikilpailu, joten erikoiskokeet voivat sisältää mitä tahansa kuivasta asvaltista lumeen ja jäähän tai kaikkeen siltä väliltä. Muuttuvat olosuhteet saattavatkin vaikuttaa ajettavan erikoiskokeen luonteeseen enemmän kuin tiet itse.
Torstai 24.1.
Aikataulu 11:00 Shakedown Gap 3.35 km 20:38 EK1 La Bréole - Selonnet 20.76 km 21:41 EK2 Avançon - Notre Dame Du Laus 20.59 km 22:41 Huolto Gap
Viime vuosina Monte Carlon ralli on alkanut juhlaseremonioilla Monacossa, ja matkalla kohti Gapia on ajettu kaksi pätkää. Tänä vuonna kilpailu starttaa suoraan Gapista, joten siirtymäosuuksien määrä torstaina on pienempi. Tämän johdosta myös testierikoiskoe voitiin järjestää torstaiaamuna, kuten muissa ralleissa, keskiviikkoillan hämyn sijasta.
Vaikka shakedownilla ei tänä vuonna lisävaloja tarvita, ne on syytä kuitenkin säätää kuntoon kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeelle, jotka saattavat hyvinkin olla kauden ainoat yöpätkät muutamaa yleisöpyöritystä lukuun ottamatta. Viilenevä ja pimenevä ilta tuottaa varmasti yllättävät ja haastavat keliolosuhteet, kun etuautotkin joutuvat ajamaan pätkät montaa tuntia aiemmin.
Nämä Gapin kaakkoispuolella ajettavat torstai-illan erikoiskokeet ovat uusia tälle vuodelle. Nykyrallille harvinaisesti ne ajetaan myös vain yhden kerran koko kilpailun aikana. Mikä olisikaan parempi tapa aloittaa uusi kausi kuin oudoilla pätkillä pimeässä? Ensimmäinen pätkä La Bréole – Selonnet sisältää tosin muutaman kilometrin osuuden vuonna 2014 ajetusta erikoiskokeesta Selonnet – Breziers, joka voidaan nähdä seuraavalla videolla kohtaan 3:55 asti, jolloin reitti tulee kääntymään oikealle.
Tällä pätkällä on myös Montelle harvinaisesti shikaani noin 10 kilometriä lähdöstä. Ilman sitä osuudella ajettaisiin kaksi kilometriä melko varmasti kaasu pohjassa.
Seuraavien sääennustekaavioiden avulla on mahdollista nähdä sääennuste erikoiskokeiden lähellä nykyhetkestä seuraavan 48 tunnin aikana. Etenkin Monte Carlossa sää voi vaihdella nopeasti ja vaikuttaa paljonkin erikoiskokeen tuloksiin.
Avançon – Notre Dame Du Laus on edeltäjänsä tavoin 20-kilometrinen erikoiskoe. Kartan perusteella alussa on jouheampaa nousua ja lopussa syheröisempää laskettelua alas neulansilmien läpi. Pätkällä on myös aika monta risteystä.
Rallin ensimmäinen erikoiskoe alkaa torstai-iltana kello 20.38 Suomen aikaa.