Lapin tehtävänä tiimin ykköskuskien Thierry Neuvillen ja Ott Tänakin takana on tuoda varmoja pisteitä korealaisvalmistajalle. Tunnetusti Lapin vauhti on kuitenkin aina tuimaa nopeissa ralleissa, joten palkintopallisijoitus ei olisi valtaisa yllätys.
Neuville joutuu Hyundain kolmikosta ensimmäisenä autona tielle, kun taas Lapin asetelmat ovat huimasti paremmat. Jos olosuhteet ovat belgialaista vastaan, voinee Lappi hyökätä heti kisan alusta saakka.
– Ruotsin ralli on ehdottomasti sellainen kisa, josta nautin suuresti. On hienoa päästä aloittamaan kausi tästä rallista. Uskon, että jos olosuhteet pysyvät nykyisenlaisina, minulle on suuri etu startata takajoukoista, Lappi miettii.
– Ensimmäiset autot auraavat irtolumen pois, joten pito kasvaa selvästi. Jos keli on tosi kylmä, 20 pakkasastetta tai enemmän, niin sitten ilmassa on paljon lumipölyä, joka voi vaikeuttaa näkyvyyttä niille, jotka tulevat taaempaa.
Lappi on ajanut Ruotsissa kahdesti palkintopallille. Kaudella 2022 pieksämäkeläinen ajoi Toyotalla Ruotsissa kolmanneksi ja vuonna 2019 Citroenin ratissa toiseksi.
– Yksi avainasioista Ruotsissa on erot ensimmäisen ja toisen ajokertojen välillä. Ensimmäisillä ajokerroilla tie on yleensä hyvässä kunnossa ja sitä voi tavallaan lähestyä normaaliin tapaan, Lappi summaa.
– Toisella ajokerralla urat ovat puolestaan todella syviä, mikä vaatii ajotyylin muutosta.
Kovin tarkkoja tavoitteita Lappi ei halua itselleen asettaa, sillä kolmoskuskin roolissa myös Hyundain muiden kuljettajien kisan kulku vaikuttaa omaan suoritukseen.
– Tavoitteemme voi muuttua viikonlopun aikana. Riippuu, miten tilanne etenee, mutta toivottavasti voisimme taistella podiumista, Lappi sanoo.
Ruotsin MM-ralli starttaa torstaiaamuna ajettavalla testierikoiskokeella. Varsinainen ralli käynnistyy saman päivän iltana Uumajan keskustan tuntumassa ajettavalla yleisöpätkällä.
Yhteensä Ruotsin rallissa on luvassa 18 pikataivalta, joille kertyy mittaa hieman yli 300 kilometriä.