Kalle Rovanperä ja Esapekka Lappi avaavat urakkansa! Tämä kaikki sinun pitää tietää Ruotsin MM-rallista

Rallin MM-kausi jatkuu ensi viikolla Ruotsin osakilpailulla. Rallit.fin reittiasiantuntija esittelee Ruotsin lumirallin erikoiskokeet.
Esapekka Lappi
Esapekka Lappi. Kuva: Dufour Fabien/Hyundai Motorsport GmbH
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Ruotsin MM-rallia ajetaan nyt kolmatta kertaa Uumajan alueella. Konsepti on pysynyt tälle vuodelle samana, mutta mukana on myös uusia erikoiskokeita ja osuuksia. Rallin luonne ei kuitenkaan ole muuttunut – edelleen huippunopeat baanat ja syheröiset metsäautotiet vuorottelevat.

Tänä vuonna kisa on suomalaisittain äärimmäisen mielenkiintoinen, sillä Toyotan mestaripilotti Kalle Rovanperä ja Hyundain Esapekka Lappi avaavat MM-kautensa Uumajassa. Kisassa on mukana kaikkiaan kahdeksan suomalaiskuskia, kun WRC2-luokan kisaan starttaavat Sami Pajari, Emil Lindholm, Lauri Joona, Mikko Heikkilä, Roope Korhonen ja Marko Viitanen.

Torstai 15.2.

Torstain aikataulu (Suomen aikaa):
10.01 SHAKEDOWN: Håkmark (5,42 km)
20.05 EK1: Umeå Sprint 1 (5,16 km)

Håkmarkin testierikoiskoe on sama kuin viime vuonna. Se alkaa isolta tieltä mutta loppuu metsäautoteille, jotka ovat aluksi nopeahkoja ja lopussa todella ahtaita ja röykkyisiä. Rytminvaihdoksista huolimatta pätkällä ei ole yhtään risteystä.

EK1+8 Umeå Sprint on edelleen rallin ainoa yleisöpätkä, vaikkakin se on puoliksi metsäpätkä.

Pätkän alku on kapeahkoa ja kulmikasta osuutta, jossa ysikymppimutkat yhdistävät suoria. Lyhyt syheröisempi osuus puiden keskellä johtaa areenalle, jossa on pitkiä mutkia ja kolme hyppyriä.

Perjantai 16.2.

Perjantain lenkillä ajetaan vain 108 kilometriä erikoiskokeita Uumajan länsi- ja pohjoispuolella. Suurin osa reitistä on tuttua viime vuodesta.

Perjantain aikataulu (Suomen aikaa):

09.58 EK2: #42 Brattby 1 (10,76 km)
10.52 EK3: Norrby 1 (12,36 km)
11.55 EK4: Floda 2 (28,25 km)
14.28 HUOLTO: Uumaja
15.36 EK5: #42 Brattby 2 (10,76 km)
16.30 EK6: Norrby 2 (12,36 km)
17.33 EK7: Floda 2 (28,25 km)
20.05 EK8: Umeå Sprint 2 (5,16 km)
YHTEENSÄ: 107,90 km

EK2+5 #42 Brattby tributoi viime keväänä menehtynyttä Craig Breeniä, joka julistautui Brattbyn pormestariksi viime vuonna tehtyään pohjat pätkän molemmilla ajokerroilla. Samaan aikaan Kalle Rovanperä hävisi yli puoli minuuttia irtolumen vuoksi. Pätkä itsessään on rallin teknisin ja ajettu joka kerta samassa muodossa.

Erikoiskokeen alku on kapeaa metsätietä, suurilta osin teknistä. Voimalinjojen alla on nopeampi pyrähdys ja sen jälkeen selkeästi hitaampaa. 6,3 kilometrin kohdalla on nopea osuus, jolla on tälle rallille epätyypillinen hyppy ennen risteystä. Pätkän loppuosa on leveämpää ja nopeampaa mutta edelleen teknistä ja jopa röykkyisempää kuin alussa.

Viime vuonna Takamoto Katsuta kaatoi pätkän loppuosalla 8,7 km kohdalla.

EK3+6 Norrby oli viime vuoden uutuus, ja myös rallin nopein pätkä 141 km/h keskinopeudella. Tälle vuodelle pätkästä on säästetty vain ensimmäiset kolme ja puoli kilometriä, mutta uusi osuuskin on nopeaa.

Norrby 2024 (punainen) ja 2023 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com

Alussa ajetaan leveää ja nopeaa tietä, jolla on hyviä mutkia. Tällä osuudella Elfyn Evans spinnasi viime vuonna.

Seuraava mutka navetan takana on haastava. Se yllätti viime vuonna monta kuskia, nimekkäimpinä Craig Breenin ja Jari Huttusen.

Heti navettamutkan jälkeen pätkä jatkaa jouhevalle metsäautotielle. Nyt risteyksestä käännytään vasemman sijasta oikealle, ja liitytään leveähkölle ja nopealle metsäautotielle. Osuus näkyy tällä katsojan kuvaamalla recce-videolla kohdassa 2:50.

Pätkän loppuosa on huippunopeaa muutamia risteyskäännöksiä ja yhtä hieman mutkaisempaa osuutta lukuun ottamatta. Välillä kaasutellaan myös isolla valtiontiellä. Pätkää muokattiin recce-videon kuvauksen jälkeen, ja maaliviiva on nyt jo kohdassa 8:23.

EK4+7 Floda on päivän pisin pätkä 28-kilometrisenä ja edeltäjänsä tavoin viime vuoden uutuuksia, tosin täysin samassa muodossa ajettuna. Toisella ajokerralla on luultavasti jo pimeää, joskin se alkaa jo tuntia aiemmin kuin edellisvuoden EK7, jolloin lisävaloja todellakin tarvittiin.

Pätkä alkaa isolla tiellä. Aluksi se on hieman teknisempää, mutta sitten loikotellaan täysiä, kunnes 5,4 kilometrissä käännytään pienemmälle tielle, joka on todella kulmikas.

Seuraavaksi tulee sarja suhteellisen teknisiä metsäautoteitä. Yksi niiden välisistä risteyksistä yllätti Kalle Rovanperän viime vuonna.

Seuraava metsäautotie on nopeampi, mutta teknisyyttä tulee lisää 16 kilometrin kohdalla.

Pätkän viimeiset kymmenen kilometriä ajetaan risteyksiä lukuun ottamatta lähes kokonaan täysillä vaihtelevan levyisillä teillä. Tänä vuonna vauhtia tosin hillitään tiehen auratulla shikaanilla 25 kilometrin kohdilla.

Aivan pätkän lopussa on kaksi tiukempaa mutkaa, joista jälkimmäisessä Esapekka Lappi ajoi hankeen viime vuonna juuri ennen maalilippua. Syynä ulosajoon tosin oli renkaan pettäminen.

Lauantai 17.2.

Lauantai on rallin pisin päivä ja sisältää eniten uusia osuuksia. Pätkät ajetaan samoilla seuduilla kuin perjantainakin.

Lauantain aikataulu (Suomen aikaa):
08.45 EK9: Vännäs 1 (15,65 km)
09.35 EK10: Sarsjöliden 1 (14,23 km)
11.08 EK11: Bygdsiljum 1 (28,06 km)
14.00 HUOLTO: Uumaja
15.15 EK12: Vännäs 2 (15,65 km)
16.05 EK13: Sarsjöliden 2 (14,23 km)
17.38 EK14: Bygdsiljum 2 (28,06 km)
20.05 EK15: Umeå 1 (10,08 km)
YHTEENSÄ: 125,96 km

EK9+12 Vännäs on kokonaan uusi. Siinä on keskimääräistä enemmän teknisiä osuuksia ja rytminvaihdoksia, mutta myös todella nopeita osuuksia.

Pätkä alkaa leveähköllä kylätiellä, mutta jo alle kilometrin päästä käännytään talonpihan kautta kapealle metsäautotielle. Tie levenee ja muuttuu vauhdikkaaksi kunnes keinotekoisen oloinen ketunlenkkien sarja lisää teknisyyttä.

Loput tästä erikoiskokeesta voidaan nähdä rallivauhdissa tällä videolla aikaleimasta 2:45 eteenpäin:

Vännäsin erikoiskoe jatkuu ison ja pienen tien vuorottelulla. Isot tiet ovat kovavauhtisia, pienet tiet taas röykkyisiä ja ahtaita.

11,7 kilometrin kohdalla käännytään tiukasta risteyksestä parempipintaiselle ja hieman leveämmälle sekä nopealle metsäautotielle. 1,3 kilometriä ennen maalia tie muuttuu kuitenkin jälleen ahtaammaksi ja teknisemmäksi.

EK10+13 Sarsjöliden on mukana kolmatta vuotta putkeen, joskin aina ajettuna eri päivinä. Se on nopea pätkä, jolla tosin on tiukkoja risteyksiä ja lyhyitä kapeita metsäautotieosuuksia. Viime vuonna Esapekka Lappi pyörähti risteyksessä ja Lorenzo Bertelli jäi lumipenkkaan.

Alku on leveää ja jouhean nopeaa, mutta sitten suorat muuttuvat pidemmiksi. Tällä osuudella Elfyn Evans oli vähällä jäädä lumipenkan uhriksi viime vuonna.

Sarsjölidenin pikkutieosuudet ovat 4,9:n ja 7,6 kilometrin kohdilla ja niiden välissä on lyhyt pätkä isoa tietä. Loppu on vauhdikasta isompaa tietä aina toisinaan risteyksistä kääntyen.

EK11+14 Bygdsiljum on myös uusi pätkän nimi, mutta se alkaa viime vuoden Botsmarkin keskiosalla. Kyseessä on koko rallin pisin erikoiskoe 28-kilometrisenä. Toinen ajokerta ajetaan mitä luultavimmin pimeässä.

Bygdsiljum 2024 (punainen) ja Botsmark 2023 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com

Pätkän alkuosaa voi tarkastella tältä videolta aikakoodien 4:04 ja 10:42 väliltä.

Bygdsiljumin alkupuoliskolla on suht nopeita ja vain lievästi teknisiä metsäautoteitä. Välillä on risteyksiä mutta myös pitkiä suoria.

Pätkän uusi osuus alkaa 13,9 kilometrissä ja se voidaan nähdä tällä videolla 10:20 alkaen.

Aluksi ajetaan jouhean nopeaa osuutta, sitten risteysten sarja muuttaa rytmiä kulmikkaammaksi. Lopulta käännytään pienemmälle tielle, jossa pitkät suorat ja tiukat mutkat vuorottelevat. Välissä ajetaan taas kovempaa isommalla tiellä, mutta viimeiset 2,5 kilometriä taivalletaan teknisellä ja todella kapealla metsäautotiellä.

EK15+18 Umeå toimii jälleen sekä lauantain päätöspätkänä että sunnuntain huipentavana Power Stagena. Se on myös pidennetty versio Umeå Sprintistä, eli loppuosa ajetaan rallin aikana jopa neljä kertaa. Pidempi alkuosa on samankaltainen kuin lyhyessäkin versiossa, eli pitkiä suoria ja tiukkoja mutkia riittää. Pätkä myös alittaa isomman tien tunnelista.

Viime vuonna pätkä tarjoili draamaa, kun Thierry Neuville ajoi lumihankeen ja menetti kakkossijan Craig Breenille, vaikka tallin sisällä oli päätetty toisin.

Sunnuntai 18.2.

Ruotsin rallissa on jäljellä ”Super sunnuntaille” 61 kilometriä jaettuna kolmeen pätkään. Ensimmäisen pätkän jälkeen on myös huoltotauko, joten renkaita ei tarvitse säästellä ainakaan sunnuntain aikana – eri asia on sitten, onko kenelläkään enää tuoreita renkaita tässä kohtaa rallia.

Sunnuntain aikataulu (Suomen aikaa):
08.27 EK16: Västervik 1 (25,50 km)
10.06 HUOLTO: Uumaja
11.03 EK17: Västervik 2 (25,50 km)
13.15 EK18: Umeå 2 (10,08 km)

EK16+17 Västervik oli viime vuoden uutuuspätkä sunnuntaina. Nyt sen reittiin on yhdistetty rallista poisjätetyn Sävarin reittiä eri suuntaan. Tällä pätkällä rytmi vaihtuu moneen kertaan ja välillä muuallakin kuin risteyksissä.

Västervik 2024 (punainen) ja 2023 (sininen) sekä Sävar 2022–2023 (turkoosi). Kuva: rally-maps.com

Pätkän recce-videon voi katsella tästä:

Västervik alkaa nyt siis keskikokoiselta ja koko ajan kääntyvältä tieltä, johon viime vuoden Sävar loppui. Sitä tosin ajetaan eri suuntaan ja pidemmälle kuin Sävarin reitillä.

3,8 kilometrissä liitytään Sävarin reitille samaan suuntaan pienemmälle mutta nopeammalle tielle. Vauhti kiihtyy entisestään 9 kilometrin kohdalla alkavalla ison tien osuudella, joka on viimevuotisten Sävarin ja Västervikin välissä.

Västervikin reitille liitytään 12,7 kilometrin kohdalla, jälleen keskikokoisella tiellä. Suoraviivaisen nopeat ja mutkittelevamman tekniset osuudet vaihtelevat. Välillä on myös kapeampi metsäautotieosuus, mutta luonne muuttuu vasta leveällä pitkällä suoralla, joka johtaa tuplaristeysten kautta todella kapealle ja röykkyiselle metsäautotielle.

Pätkän viimeinen kilometri on uutta, ensin pientä metsäautotietä ja yhden mutkan verran isompaa tietä.

Lue myös nämä