Jari-Matti Latvalalta iso hatunnosto Toyotalle jättisatsauksesta – ”Millään autotehtaalla ei ole ollut tällaista Suomessa”

Toyotan WRC-rallitallin uusi projekti tuo työpaikkoja Jyväskylän seudulle.
Jari-Matti Latvala
Jari-Matti Latvala. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Toyotan on tarkoitus rakentaa teknologiakeskus Jyväskylän ja Laukaan rajalle lähelle Leppäveden kylää. Toyota valottaa enemmän suunnitelmiaan lokakuun alussa, kun se järjestää paikallisille asukkaille ja sidosryhmille kutsutilaisuuden.

Tässä vaiheessa on tiedossa, että moderni teknologiakeskus työllistää yli 200 henkilöä tulevaisuudessa.

– Iso hatunnosto Toyotalle, koska ensinnäkin he ovat sitoutuneet tähän rallihommaan ja toisekseen he ovat valmiita sijoittamaan Keski-Suomeen ja lähtemään tällaiseen hankkeeseen Suomessa, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kiittelee Rallit.fin haastattelussa.

– Suomessa on toki tehty autoja, mutta millään autotehtaalla ei ole ollut täällä tällaista kehityskeskusta. Toyotalla on ajatusta rallipuoleen, ja tulevaisuudessa keskuksesta voisi saada urheiluauto- ja siviiliautopuolelle dataa ja oppia, jota voitaisiin hyödyntää. Tässä on ideana rakentaa sellaiset tiet ja fasiliteetit, että niitä voi hyödyntää kaikkeen.

Lue myös: Toyotan WRC-tallin jättihankkeesta tihkui uutta tietoa

Jyväskylän Jyskässä majaansa pitävä Toyotan WRC-tiimi aikoo käydä tiivistä dialogia paikallisten kanssa jo ennen rakennusprojektin alkua ja sen aikana. Toyotan mukaan teknologiakeskuksesta rakennetaan ekologinen, luontoa kunnioittava ja turvallinen alue, jonka luontoarvoja kunnioitetaan rakentamista suunniteltaessa.

Toyota oli aiemmin korvamerkinnyt Jyväskylän toiselta puolelta paikan, jonne keskus olisi voitu rakentaa. Lopulta alueesta ei päästy sopimukseen metsäyhtiön kanssa. Uusi alue löytyi Jyväskylän kaupungin avustuksella.

Toyota kehityskeskus
Toyota on julkaissut havainnekuvan, miltä sen kehityskeskus voisi näyttää. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Rakennustyöt kestävät useamman vuoden.

– Jos kaikki asiat menevät hyvin, niin onhan se mahdollista, että jonkinlaista teiden rakentamista aloitettaisiin jo ensi vuonna, Latvala arvioi.

Siinä kestää vielä pidempään, että alueella voidaan kehittää Toyotan ralliautoja.

– Tien rakentamisen jälkeen sitä pitää polkea ja tie pitää saada kovettumaan. Kun tien saa ensimmäisen kerran valmiiksi, sillä ei voi vielä ensimmäisenä vuotena edes ajaa, vaan se siirtyy seuraavalle vuodelle ennen kuin se on painunut riittävästi. Sen jälkeen tie on kestävä ajamiseen, Latvala sanoo.

Katso alta Kreikan MM-rallin kooste.

Lue myös nämä