Skip to content
28.1.2021
Tuoreimmat:
  • Miten Toyotan uusi tallipäällikkö Jari-Matti Latvala eroaa Tommi Mäkisestä? Näin Kalle Rovanperä vastasi
  • Sebastien Ogier vertasi itseään F1-legenda Ayrton Sennaan – ”Voin olla siitä ylpeä”
  • Vahvistus: Yleisöllä ei ole asiaa Rovaniemen MM-ralliin
  • Tallipomo Latvala pääsee itse tositoimiin – mukana historic-rallissa kotikulmillaan
  • Norjalaiskuski osoitti kovat puheensa todeksi Monte Carlossa – täydellinen dominointi WRC2-luokassa
Rallit.fi

Rallit.fi

Kaikki tuoreet ralliuutiset

  • Etusivu
  • MM-ralli
    • Uutiset
    • Pistetilanteet 2020
    • Osakilpailut 2020
    • Kuljettajat
    • Tulokset
    • Rallien reittiennakot
  • SM-ralli
    • Uutiset
    • Pistetilanteet 2020
    • Osakilpailut 2020
    • Tulokset
  • Muu ralli
  • Rallivideot
  • Rallivisat
  • Yhteystiedot
Muu ralli Pääuutiset Uutiset 

Ex-rallitähti Jani Paasoselta melkoinen yllätys: Perusti oman tiimin rallicrossin MM-sarjaan

Aki Hietavala
Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi
Toimituspäällikkö

17.5.202018.5.2020 Aki Hietavala Ferratum, Jani Paasonen, Rallicrossin MM-sarja, Turbo Racing
Jani Paasonen

Jani Paasonen. Kuva: Jani Kekoni / Mediaguru.fi

Jo viime kaudella itävaltalaisessa Stard-tallissa muutaman kilpailun rallicrossin MM-sarjassa ajanut Jani Paasonen nähdään myös tällä kaudella karkeloissa mukana, mikäli MM-sarjaa päästään syksyllä ajamaan koronatilanteen helpotettua.

Paasonen on kuitenkin kaikessa hiljaisuudessa perustanut oman tallin, jolla aikoo kilpailla tänä vuonna rallicrossin korkeimmalla tasolla. Paasonen on taustajoukkoineen hankkinut MJP Racingilta Ford Fiesta Supercarin, johon on asennettu suomalaista tekoa oleva moottori.

Lue myös: Rallicrossin MM-kalenteri kokonaan uusiksi – kausi läpi pikatahdilla

– Viime kaudella tosiaan ajoin ne viisi kisaa Stardin tiimissä. Nyt laitetaan oma tiimi pystyyn ja käydään jokunen kisa ajamassa. Tavoitteena on ainakin kaksi tai kolme kilpailua ajaa, ehkä enemmänkin, Paasonen vahvistaa Rallit.fille.

– Auto on tosiaan MJP Racingin entinen, mutta moottori on tehty autoon täällä Suomessa. Juuri sen takia lähdettiin omaa tiimiä perustamaan, että voidaan ajaa kunnolla testiä ja kehittää moottoria silloin kun halutaan. Jos olisi vuokra-auto tai joku muu tiimi, niin se olisi paljon vaikeampaa. Nyt kun on oma kalusto, niin voi ajaa ihan eri tavalla kehitystestiä.

Jani Paasonen ajokuva
Paasonen on jo testannut Ford Fiesta Supercaria Kouvolan radalla. Kuva: Jani Kekoni/Mediaguru.fi

 

Paasosen tiimin menopeli on jo nähty Kouvolan radalla testeissä. Tarkoitus on lähiaikoina piipahtaa myös ulkomailla testaamassa.

– Kouvolassa nyt ollut ihan ok rata testata, mutta pitää varmaan vähän muillakin radoilla käydä ajamassa. Myös ulkomailla on tarkoitus piipahtaa. Katsotaan nyt, käydäänkö Riiassa vai Ruotsissa. Jollakin MM-radalla täytyy käydä vähän kellottelemassa, että missä mennään, Paasonen suunnittelee.

Paasonen tunnetaan ehkä paremmin rallipikataipaleilta kuin rallicrossista. Mies ajoi yhteensä 30 MM-rallia vuosituhannen vaihteessa.

Myös tulevaisuus sähköautoilla kiinnostaa

Jo viime kaudella Paasosen oli määrä laittaa Stardin kalustoon suomalaisen Turbo Racingin voimanlähde, mutta se jäi haaveeksi. Nyt tilanne on toinen.

– Viime kaudella oli jo tarkoitus ajaa tällä moottorilla, mutta syystä ja kolmannesta se ei toteutunut. Päädyttiin sitten lopulta siihen, että tehdään oma kalusto, hommataan omat huoltomiehet ja saadaan sitä kautta paketti mieleiseksi. Meillä on tahtotila näyttää sen moottorin potentiaali, Paasonen taustoittaa.

– Sen takia sitten etsittiin tämmöinen hyvä autoaihio. Tällä autolla on aiemmin pärjätty MM-sarjassa. Ei sitä moottoria voi laittaa ihan mihin tahansa vanhan Mitsubishin ralliauton keulalle sitä moottoria. Siinä antaisi jo liikaa tasoitusta. Tässä autossa on jousitus, pyörägeometriat ja voimansiirto sellaista, mitä MM-tason autossa pitääkin olla.

Jani Paasosen tiimillä on täysiverinen kilpuri rallicrossin MM-sarjaan. Kuva: Jani Kekoni/Mediaguru.fi

Koronaviruksen aiheuttama ”lockdown” on satanut Paasosen tiimin laariin, sillä autoa on ehditty testata ja rakentaa rauhassa. Rallicrossin MM-sarja siirtyy sähköautoihin lähiaikoina ja myös se kiinnostaa Paasosen porukkaa.

– Tilanne tietenkin mietityttää, mutta mennään koronan ehdoilla. Jos kisat eivät tänä vuonna toteudu, niin ajetaan sitten ensi vuonna, kun tilanne on saatu taltutettua. En tiedä, voiko sitä oikein ääneen sanoa, mutta periaatteessa tilanne on meidän kannalta ollut ihan hyvä, Paasonen kertoo.

– Minulla on tukijana Ferratum, joka haluaa olla edelläkävijä monella saralla, myös sähköautoilussa. Sinne tämä laji on menossa ja se kyllä kiinnostaa.

Rallicrossin MM-sarjan pääluokassa oli tarkoitus siirtyä sähköautoihin kaudella 2021. Maailman moottoriurheiluneuvosto kuitenkin päätti huhtikuussa, että sähköautot otetaan käyttöön vasta vuonna 2022.

Lue myös: Rallicrossin MM-sarjan radikaalille uudistukselle lykkäystä

Rallicrossin MM-sarjan on määrä käynnistyä elokuussa Ruotsin osakilpailulla. Sen jälkeen pikatahtia on tarkoitus ajaa vielä seitsemän kisaviikonloppua.

Paasosen tiimi on saanut testata rauhassa Kouvolassa. Kuva: Jani Kekoni/Mediaguru.fi
Lue myös:
Proton Supercar
Rallicrossin MM-sarjaan tulossa uusi automerkki ensi kaudella
Kouvola RX
Rallicrossin MM-sarjan ensi vuoden alustava kalenteri julki – Kouvola jälleen mukana!
Juha Rytkönen
Juha Rytkönen valittiin rallicrossin MM-sarjan vuoden tulokkaaksi – ”Iso kunnianosoitus”
Jaa uutinen
  • ← WRC-promoottori manaa legendaarisen Safari-rallin perumista – ”Piti olla yksi kauden kohokohdista”
  • Yksityistiimit haluavat lisää sananvaltaa – ”Voiko rallin MM-sarja elää ilman meitä?” →
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö

Videot

Uusimmat uutiset

  • Miten Toyotan uusi tallipäällikkö Jari-Matti Latvala eroaa Tommi Mäkisestä? Näin Kalle Rovanperä vastasi
  • Sebastien Ogier vertasi itseään F1-legenda Ayrton Sennaan – ”Voin olla siitä ylpeä”
  • Vahvistus: Yleisöllä ei ole asiaa Rovaniemen MM-ralliin
  • Tallipomo Latvala pääsee itse tositoimiin – mukana historic-rallissa kotikulmillaan
  • Norjalaiskuski osoitti kovat puheensa todeksi Monte Carlossa – täydellinen dominointi WRC2-luokassa
  • Kris Meeken seuraava ralli selvillä – kisaa Skodalla eksoottisissa olosuhteissa
  • Oliver Solbergin hieno kisa päättyi viimeisellä erikoiskokeelle – ”Se oli vain pieni virhe”
  • Juho Hänniseltä kehut Toyotan japanilaiskuskille – ”Olen todella tyytyväinen, miten Taka suoriutui”
  • Toyota-tähtien mestaruuskamppailu syttyi heti liekkeihin – ”Minusta hänen ei tarvitse oppia enää yhtään enempää”
  • Hyundai-tähti lupasi jatkoa uudelle kartturilleen, vaikka myös haasteita oli – ”En oikein kuullut nuottia”

Luetuimmat uutiset

  • Ott Tänak sai tuomaristolta rangaistuksen – virolaiselle ehdollinen kilpailukielto
  • Hyundai-pomolta raju purkautuminen – ”Minun pitää henkilökohtaisesti miettiä asiat läpikotaisin”
  • Toyotan iso pomo hermoili ennen Jari-Matti Latvalan tallipomodebyyttiä: ”Ne tunteet ovat nyt menneen talven lumia”
  • Tuleeko Toyotalta tallimääräys? Tallipomo Latvala: ”Homma pitää saada vietyä loppuun saakka”
  • EK10: Hurjaa draamaa Montessa – Tänakin kisa pilalle, Toyota-kuskit tuskailivat
  • Hyundai-pomo tylytti omiaan Monte Carlossa – ”Emme voi olla ylpeitä työstä, jota teimme”
  • Miten Toyotan uusi tallipäällikkö Jari-Matti Latvala eroaa Tommi Mäkisestä? Näin Kalle Rovanperä vastasi
  • EK9: Toyotat kolmoisjohtoon Monte Carlon MM-rallissa – Ott Tänak ongelmissa
  • Oliver Solbergin hieno kisa päättyi viimeisellä erikoiskokeelle – ”Se oli vain pieni virhe”
  • Toyota-tähtien mestaruuskamppailu syttyi heti liekkeihin – ”Minusta hänen ei tarvitse oppia enää yhtään enempää”

Copyright © 2020 Rallit.fi. All rights reserved.