Yksityistiimit haluavat lisää sananvaltaa – ”Voiko rallin MM-sarja elää ilman meitä?”

Eric Camilli
Eric Camilli ajoi WRC3-luokan voittoon Saintelocin yksityistiimin autolla Monte Carlossa. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjan yksityistiimit haluavat lisää sananvaltaa päätöksenteossa. WRC-luokassa yksityistalleja ei tätä nykyä juuri näe, joskin M-Sport Fordia voidaan tällaisena pitää.

Sen sijaan WRC2-, WRC3- ja JWRC-luokissa yksityistalleja on paljon. WRC-promoottori ja FIA keskustelevat tehdastiimien kanssa esimerkiksi siitä, miten ralleja kannattaa jatkaa koronatilanteen jossain vaiheessa helpotettua. Yksityistallit puolestaan kokevat, että heidät jätetään liian usein päätöksenteossa pimentoon.

Lue myös: Rallin MM-sarjan jatko viivästyy – paluuta odottava klassikkoralli peruttu

FIA ja promoottori haluavat syksyllä piipahtaa mahdollisimman monessa maassa rallisirkuksen kanssa, jos korona sen sallii.

– Pitää muistaa, että terveystilanne tässä kriisissä ei ole FIA:n tai promoottorin käsissä. Asiasta päättävät eri maiden hallitukset. Toki se, mitä sarjassa tullaan tekemään, on heidän käsissään. Meiltä ei tosin ole kysytty mitään mielipidettä, Saintéloc-tallin pomo Vincent Ducher sanoo DirtFishin verkkosivuilla.

– Me olemme kuitenkin kaikki samassa veneessä. Tarvitsemme toinen toisiamme, että selviämme tästä. Pitäisi muistaa, että se lopullinen asiakas on aina kuski ja hänen sponsorinsa. He maksavat tämän leikin, ei FIA, promoottori, kisajärjestäjä tai tiimi. Me vain tuotamme palvelun. Yksityistiimit eivät ole missään komissioissa mukana tekemässä päätöksiä. Siellä ovat vain tehdastallit, Ducher jatkaa.

FIA:n rallipomo Yves Matton puolustelee toimintaa.

– Teemme päivittäin töitä kaikkien tahojen kanssa, jotta saamme kisoja vielä järjestettyä tänä vuonna. Haluamme tietenkin aloittaa MM-sarjan uudestaan heti kun on mahdollista. Haluaisin tietenkin kommunikoida enemmän tallien kanssa, mutta on vaikea keskustella asioista, jos mitään varmaa tietoa ei ole, Matton sanoo.

– Otamme varmasti käsittelyyn yksityistallien hankaluudet ja keskustelemme kaikkien kanssa, kunhan tiedämme, mikä on loppukauden lopullinen kisamäärä. Tiedämme, että myös heitä meidän on autettava ja olen pahoillani, että minulla ei ole nyt tarkempaa tietoa.

Kuluja pitää vähentää myös pienemmissä luokissa

Koronavirus taittuu jossain vaiheessa ja ralleja varmasti päästään jatkamaan. Ducher on kuitenkin tulevaisuudesta huolissaan. MM-sarjassa on WRC-autojen suhteen peräänkuulutettu pitkään kulujen vähentämistä, mutta tallipomon mukaan samaa trendiä pitäisi ajaa myös pienemmissä luokissa.

– Minulla on teille kaikille kysymys. Voiko moottoriurheilu ja rallin MM-sarja elää ilman yksityistalleja? Yksi avaintekijä tulevaisuuden kannalta on kulujen vähentäminen. Renkaita, logistiikkaa, teknisiä juttuja ja tuotantoa, sitä kaikkea pitää saada halvemmaksi. Pitää kuitenkin muistaa, että voitimme Monte Carlossa 33 renkaalla Ericin (Camilli) kanssa, vaikka sallittu määrä olisi ollut 38 rengasta, Ducher huomauttaa.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Ducherilla on ehdotuksia, miten kuluja saadaan oikeasti tiputettua sanahelinän sijaan.

– Jätetään vain WRC2-luokka niin kuin se nyt on ja poistetaan turhat luokat. Vähennetään osallistumismaksuja, pudotetaan kisojen kilometrimäärää ja rajoitetaan käytössä olevien mekaanikkojen määrää. Samoin myös renkaita voidaan vähentää ja ajetaan standardibensalla. Näin saisi säästettyä varmasti 30-40 prosenttia nykytasosta, Ducher aprikoi.

– Tärkein olisi ehdottomasti kilometrimäärän tiputtaminen ja samalla voisimme tiputtaa kisapäiviä pois. Se säästää, kun matka-ajat ja muut ovat pienempiä. Rallien budjetti pitää olla linjassa kuskien budjetin kanssa. Säännöt pitäisi miettiä urheilijoiden ja talousihmisten kanssa, ei insinöörien. Jos kuuntelee insinöörejä, niin kohta meillä on rallisarja, jossa on F1:n kulut.

Lue myös nämä