Fordilta paljon tukea M-Sportille uuden WRC-hybridin suunnittelussa – ”Ilman heitä tämä projekti olisi mahdoton”

Richard Millener. Kuva: M-Sport Ford WRT

Vaikka rallin MM-sarja on tauolla, kehittävät tiimit saatavilla olevan tiedon ja kykyjensä mukaan kovaa vauhtia kauden 2022 uutta hybridivoimalla toimivaa ralliautoa.

M-Sportin tallipomo Richard Millener sanoo, että brittitallin päämajassa Cumbriassa hommia paiskotaan tiuhaan tahtiin kauden 2022 Rally1-kilpuria varten, vaikka iso osa tiimin väestä onkin lomautettuna. Tavoitteena on saada ensimmäinen versio autosta valmiiksi vuoden 2021 alkuun mennessä, jotta testiä voidaan ryhtyä ajamaan. Ford ei ole kuitenkaan vielä ilmoittanut, mikä automalli on hybridikilpurin pohjana.

Lue myös: Ott Tänak ui vastavirtaan, ei lyttää FIA:n uusia hybridisääntöjä – ”Autot ovat myös jatkossa nopeita”

FIA julkisti hiljattain tarkempia tietoja, mitkä tekniset säännöt Rally1-kilpureissa (ent. WRC) tulevat olemaan. Silti lopulliset säännöt antavat yhä odottaa.

– Nyt aikaa on yllättäen tullut suunnittelijoille lisää, kun kilpailuja ei ole. Olemme pystyneet keskittymään tutkimustyöhön ja auton suunnitteluun, Millener kuvailee Autosportille.

– Olemme ottaneet isoja askeleita eteenpäin suunnittelutyössä, mutta toki vastaan tulee myös haasteita, sillä meillä on vain pieni prosentti työvoimasta paikalla. Ihan täysillä emme siis voi puskea eteenpäin.

Lue myös: Kalle Rovanperä ihmettelee WRC-uudistuksia – ”Toisaalta minun ei pidä sitä tietää, minä vain ajan”

M-Sport operoi osittain yksityistallina, mutta se saa Ford Motor Companylta taloudellista ja teknistä tukea. Ford Performance, joka on amerikkalaisvalmistajan urheilupuoli, käy jatkuvaa keskustelua M-Sportin kanssa vuoden 2022 uutta ralliautoa suunnitellessa.

– Ilman heitä tämä koko projekti olisi mahdoton. He tarjoavat meille apua kaikissa suunnittelun eri osa-alueissa. Se ei ole vain yksi juttu, mistä heiltä saa tukea. Meillä on tapaamisia päivittäin sekä Euroopassa että Yhdysvalloissa, jotta saamme kehitettyä parhaan mahdollisen auton, Millener sanoo.

– Kunhan lopulliset säännöt ovat valmiita, niin ei mene enää pitkään, jotta saamme ensimmäisen testiversion. Mielestäni on tärkeää, että ensimmäinen testiauto on valmiina 12 kuukautta ennen kuin tositoimet alkavat.

Lue myös: ”Näyttää ihan tyhmälle” – Esapekka Lappi lataa suorat sanat MM-ralliuudistuksista

Jaa uutinen
Aki Hietavala

Aki Hietavala

aki.hietavala(a)rallit.fi Toimituspäällikkö