Quantcast

Kalle Rovanperä ihmettelee WRC-uudistuksia – ”Toisaalta minun ei pidä sitä tietää, minä vain ajan”

Kalle Rovanperä
Kalle Rovanperä. Kuva: Jaanus Ree/Red Bull Content Pool
Share on facebook
Share on twitter
Share on whatsapp

Rallin MM-sarjassa on tarkoitus siirtyä hybridiaikakaudelle vuonna 2022, mikäli koronaviruksen aiheuttama tilanne ei muokkaa tulevia teknisiä sääntöjä.

Kansainvälinen autoliitto FIA antoi aiemmin tänä vuonna linjaukset kaudelle 2022, jolloin WRC-auton nykyisen polttomoottorin ohelle laitetaan sähkömoottori. Hybridiuudistuksen lisäksi WRC-autot, jotka ovat tulevissa säännöissä Rally1-luokituksen kilpureita, ottavat harppauksen kohti R5-luokituksen autoja.

Vuoden 2022 autoihin tulee viisivaihteinen vaihdelaatikko, joka on samankaltainen kuin R5-autoissa. Kilpureista poistetaan aktiivinen keskilukko, jota on hyödynnetty nykyisissä WRC-autoissa.

Lisäksi joustovaraa vähennetään, iskunvaimentimia yksinkertaistetaan, ja autojen aerodynamiikkaa parantavien osien määrä vähenee.

Nykyisistä WRC-kuljettajista muun muassa Thierry Neuville ja Esapekka Lappi ovat kritisoineet tulevia uudistuksia. Toyotan WRC-tulokas Kalle Rovanperäkin ihmettelee sääntömuutoksia.

Lue myös: ”Näyttää ihan tyhmälle” – Esapekka Lappi lataa suorat sanat MM-ralliuudistuksista

Lue myös: Hyundain WRC-tähdeltä täysi tyrmäys FIA:n hybridisäännöille- ”Kysyin heti pomoltani, että hyväksyitkö tämän paskan”

– Minun mielestäni ne eivät kuulosta millään tapaa hyviltä tai ainakaan positiivisilta muutoksilta. En tiedä, ovatko ne negatiivisia. Varmaan vasta siinä vaiheessa, kun päästään ajamaan uusilla autoilla, huomataan, millaisia ne ovat oikeasti. Muutkaan eivät ole hirveästi kehuneet sääntöjä, Rovanperä kertoo Rallit.fille.

– Vähän outoa, että tekniikassa mennään taaksepäin, kun juuri on päästy hyvään makuun (nykyisten) autojen kanssa. En tiedä, miksi näin mennään. Toisaalta minun ei pidä sitä tietääkään, minä vain ajan niillä autoilla, Rovanperä letkauttaa.

Katso alta kooste viime MM-kauden ulosajoista. Juttu jatkuu videon jälkeen.

[YouPlaySinglePlayer video=”1719,2282,334488″ ap mute ]

 

Hybridiautojen tuloon on aikaa reilut puolitoista vuotta. Säännöistä käytiin pitkään vääntöä, mutta lopulta päälinjauksista päästiin sopuun.

Tallit odottavat yhä lopullista sääntökirjaa ennen kuin ne voivat aloittaa kehitys- ja testityön. Tähän tietoon tiimit pääsevät käsiksi hybridiyksiköihin vasta tammikuussa 2021, minkä jälkeen perusteellinen testityö voi alkaa.

– Toivottavasti uudet autot ovat positiivisempia sitten, kun niillä pääsee ajamaan, Rovanperä virkkoo.

Lue myös nämä

  • Uusimmat